03 per trekkingfiets door Andalusië

1 april 2022 - Córdoba, Spanje

31-3  Cantillana-Palma del Rio

4BC24798-048A-4E45-A6CC-C1575F69A633

Gisterenavond nog leuk gepraat met Hermanos jr. Het is een echt familiebedrijf waar de oude Hermanos nog wat rondscharrelt in de zaak en meestal voor de televisie zit. Dan heb je Hermanos jr1 en Hermanos jr 2 ( 2 broers met allebei een wit overhemd achter de enorme bar.)  Of Hermanos de stier ook tot de familie behoort is niet bekend, maar staat wel opgezet op een plank in het restaurant.

7300E5A0-0011-42BA-A8AA-DE7915C7FCE0

Hermanos jr. 1 prees ons dat we per fiets door Andalusië reisden en hing een heel verhaal op over Patata.  Zijn overbuurman is Nederlander en heeft een aardappelbedrijf met hele grote aardappels …   Oké het zal wel….
De volgende ochtend een bescheiden ontbijt gehad van Hermanos jr 1 en net toen we onze spullen op de fiets wilden pakken, kwam een regenbui met bakken uit de lucht. Ach… tijd genoeg vandaag, dus dan maar een café solo. Tegen 11.00 werd het droog en konden we alsnog weg. We fietsen over leuke kleine binnenwegen waarvan het wegdek niet altijd goed is en het slingeren wordt tussen de gaten door, maar we gaan wel lekker vooruit met wind in de rug. Kleine dorpjes met een kerktorentje waar steevast een ooievaarsnest op zit.

5D1B2D4D-585B-473C-8C70-A64F7C7EF55F6505330F-086E-4613-8C7E-485F49890614

Lora del Rio wordt onze volgende lunchplek en in een parkje kunnen we heerlijk met een lunch uit de plaatselijke supermarkt in de zon buiten zitten. En dan te bedenken dat vanuit Nederland de eerste sneeuwfoto,s via whatsapp binnenkomen.    En weer verder.

Dan ineens zien we ons droomplekje in Spanje. We zien een prachtige haciënda te koop staan. Wel is het een stevig “ ik Vertrek” bouw(val) project, maar de plek met de tuin met sinaasappeltjes aan de rivier is prachtig.  E We zullen er deze vakantie eens over nadenken 🤔

1FDBF1F3-8D14-468D-8A74-E9A419236CBA

Tegen 16.00 rijden we Palma del Rio binnen en zoeken Casa san José. We worden door een stalen hek binnengelaten door een jonge vent die direct een digitale thermometer op ons voor hoofd richt en met de andere hand een spuitbus pakt, waarmee hij een desinfectiemiddel op onze handen en handvaten van de fiets spuit.  Oef… die zag ik even niet aankomen.  Waar zijn we terechtgekomen?   In Nederland zijn alle regels toch afgeschaft.

Nu, Casa san José is een waar Museum en de jonge vent met dikke jas aan is de zoveelste generatie uit een (vroeger) gefortuneerde familie. Hij moet nu wat bijverdienen om dit enorme huis dat stampvol met antiek staat draaiende te houden.  Als een echte boekhouder gaat ie onze paspoorten minutieus napluizen en overtypen. Eindelijk na meerdere keren bueno, bueno en na een handtekening op een formulier gaat onze boekhouder ons voor naar onze museumkamer waar we slapen. Maria staat op de gang bij onze deur onder een glazen stolp dus dat gaat wel goed vannacht.  O jee, het bed was dus ook uit de antiekwinkel en is dus maar 1.40 m.breed en heeft maar 1 lang kussen .  Dat wordt weer ouderwets lepeltje/lepeltje liggen en gelijktijdig omdraaien. 😜 In het stadje drinken we een Cerveza en eten om 20.00 uur wat bij een klein restaurant. ( het went nog niet, dat late eten)

A555D3E2-3604-468C-98BF-2E7CD286E970

D6F011D7-A49A-4E2F-898B-5619233E507B

1CA6117C-1298-4F5E-8E0B-843214B8F063

1-4 Palma del Rio - Córdoba

De boekhouder heeft wel de volgende ochtend een lekker ontbijt klaarstaan. We nemen afscheid maar niet nadat we nog de mooie salon moesten bekijken van deze heuse museum/antiekwinkel. Weer een avontuur rijker. Met een heerlijk zonnetje in de ochtend gaat het richting Córdoba.  Het brede dal waar onze weg doorheen slingert is een echt landbouwgebied. Wat een enorme uitgestrekte sinaasappel boomgaarden, zover als het oog reikt. Het is voorjaar en alles staat werkelijk in bloei, alle bermen kleuren van de bloemen. De grote amandelbomen staan in volle bloei. De bloesem van de sinaasappelbomen ruikt naar kamperfoelie. Het is een genot om er zo langzaam doorheen te rijden.

EFF01BAE-799A-4E85-B073-8F9E94FFCBC3ACF99215-5BA3-4CC1-A74A-58D8317726623E404E70-C0A1-415D-8804-F7EE016C1B374C0B314B-084F-49C4-BDF7-8C1C47B26099

In Fuente Palmera drinken we koffie en de kroegbaas vertelde dat ie ons onderweg al had zien rijden. Tsja 2 fietsers met rode tassen zie je in zo,n klein gehucht niet vaak. . Het wordt vanaf nu wel meer klimmen en dalen, maar inmiddels is het de derde dag dat we onderweg zijn en het fietsen gaat steeds makkelijker.
We komen langs Almodóvar del Rio. Hier zien we van veraf een enorm kasteel op een rots naast een wit stadje.  Wat een kanjer en zeker onneembaar in de tijd dat het gebouwd werd. Begonnen als Romeins fort uit het jaar 760 is het later met veel Moorse invloeden uitgebouwd tot de huidige vorm.

5D66CA6B-6852-478C-A16E-0CCF023F68545DF65DD2-5DE6-44B4-803F-F689CD5A3EC3

Tegen 16.00 uur fietsen we langs de rivier richting centrum van Córdoba. Over de mooiste en oude romaanse brug van deze prachtige stad steken we de rivier over en komen uit bij de dikke muren van het enorme Mesquita complex. We hebben hier in de binnenstad via airbnb een appartement besproken. We blijven enkele dagen hier en dan is een eigen appartement wel fijn en hoef je ook niet naast je hotelbed op een stoel te zitten.

525BFFFA-9E87-4D79-B489-E58FEAFB59E9

Gelukkig hebben ze hier veel restaurants die permanent de keuken in bedrijf hebben en deze keer eten we lekker op ( Nederlandse) tijd. We slenteren wat door de stad en halen wat boodschappen. Lekker op de bank in ons appartement besluiten we de dag met een Rioja Gran Reserva. Topdag!!   Alleen die klok van de kerktoren van de mesquita, waar we op uitkijken slaat elk uur ☹️( als die vannacht maar niet…..🙈)

EF8F19C4-DA2F-4EE6-AE9C-1E35DAEC8A8C

Morgen weer een dag en we hebben al toegangskaarten voor de Mesquita.

1. Fabienne:
    1 april 2022
    Leuk om jullie zo te volgen. Onze reis van oktober 2019 komt zo weer helemaal terug.
    Mooi hé die Casa José, wij hebben in hetzelfde bed geslapen (ha ha). Geniet van Cordoba, prachtige stad, vergeet niet tortilla te eten bij Bar Santos, daar hebben ze de grootste tortilla van Spanje.
  2. Hans:
    1 april 2022
    Wat leuk om jullie reis zo te volgen. Wij hebben in dezelfde kamer geslapen. Wat een prachtige locatie hè. Het is overigens wel en mooie periode nu alles in bloei staat. De regen zal zeker minder worden hoor. Veel plezier in Cordoba.
  3. Jeannette:
    2 april 2022
    Gister avond op Netflix gekeken naar een verslag van 2 Duitsers, die 15000 km hebben gefietst van Berlijn naar Peking. Indrukwekkend, maar wat jullie doen lijkt me veeeel leuker. Geniet ervan!!!
  4. Gerda Walgaard:
    2 april 2022
    Prachtige verhalen; ik geniet ervan, en nu ook nog van de Mesquita moskee/kerk. Ik zie ons, Ph.en Ab en W.en G.daar nog zo lopen.
  5. Bennink Ab:
    2 april 2022
    Prachtig verslag. Of we er zelf bij zijn.
  6. Danuta:
    5 april 2022
    Mooi verslag. En fraaie foto’s. Het is meegenieten.