04 Angkor wat

27 januari 2023 - Siem Reap, Cambodja

26-1-2023

Wat moet je je nu voorstellen van een bezoek aan het grootste Khmer tempelcomplex ter wereld ??  Je zoekt het op internet en wiki geeft aan dat de stad Angkor tussen de 7e en 12e eeuw één van de grootste steden van Azië was met ruim een miljoen inwoners .  De koningen van de toenmalige khmer dynastie hadden één belangrijk doel en dat was zo groot mogelijke tempels bouwen ter ere van zichzelf en de hindoeïstische goden . Daarvan zijn nu de overblijfselen onder andere ten noorden van SiemReap in een nationaal Park te zien.

Wij gaan een route fietsen van 45 km die we in ons routeboek hadden meegekregen om de grootste tempels  van dit bijzondere complex te bezien.

We zijn om 8.30 uur weg van het hotel en het is nog lekker fris buiten. De gang er goed in en bij de nadering van het National park waarin de tempels liggen moeten we ons melden bij een ticket..controle ?.  Hebben jullie geen tickets zegt een mannetje met een kniptangetje, dan moet je 3 km terug naar het ticketoffice bij de rotonde.  Jahoor…. Waarom staat er dan bij de rotonde geen bord dat hier een ticketbureau is? dan hoeven we niet het hele…..  Tsja .. zit niets anders op dus 3 km terugfietsen dagkaartjes kopen met een heuse pasfoto erop. En weer 3 dezelfde weg terug.  Wel een goede training op donderdagochtend .   Afijn het mannetje is blij om ons weer nat bezweet terug te zien en het kniptangetje wordt gebruikt en we mogen het park inrijden.

We komen via een fietspad bij de achterkant van het grootste tempelcomplex “ Angkor Wat”.

C8AFF493-93A6-4410-B083-36E10EFB8631

Nou als je het hebt over groot groter grootst. Dan is dit meeeega groot. Geheel gemaakt van Zandsteen bestaande uit allemaal hoge muren in vierkanten met hoektorens, 3 hoofdtorens en galerijen, die weer in elkaar vallen en naar binnen toe steeds hoger gebouwd zijn. De afmetingen zijn gigantisch, de buitenste ringmuren schat ik wel op 500 x ruim 1000 meter. De tempel zelf is zeker 400 x 400 m. Met daarbuiten enorme waterpartijen ook in een vierkante vorm om het complex aangelegd.
De zandsteen is in de loop der jaren enorm geërodeerd en brokkelt af. De prachtige beeldhouwwerken en fijne ornamenten en afbeeldingen zijn zeker aan de buitenzijde van de muren niet of nauwelijks meer te zien. Op meerdere plaatsen is het afgesloten voor publiek en overal staan zware stutten om instorten te voorkomen.  Toch kun je tot de hoogste toren naar boven en binnen klimmen over speciale houten trappen en heb je een goed uitzicht van bovenuit. Onder de hoogste toren is een ruimte met daarin een beeld van de hindoe-God Vishnu .

5069A0C8-E418-453B-AD57-80ECA2A0D1DC 563D3B4A-5744-4A25-A356-82BDD1602C94 0B723EC9-08C3-4966-957F-B9BF35D055D0 00F56455-DBC9-4859-AD72-23514C08FE82

Na een paar uur door dit Angkor Wat  gezworven te hebben stappen we weer op en fietsen naar de volgende tempel. Ook groot, zei het wel minder maar ook erg in verval. Wel zie je nog plekken waar het fijne beeldhouwwerk van figuren en ornamenten aanwezig is.

2107C199-8475-44BD-841F-B953B4614911

Hoeveel mensen vraag ik me af, hebben hier vroeger wel niet aan moeten werken om dit te bouwen en met beperkte hulpmiddelen om al dat natuursteen op elkaar te krijgen? In een beschrijving las ik dat alleen al voor Angkor Wat 1,6 miljoen blokken natuursteen van 1500 kg per stuk voor zijn aangevoerd. Ik heb me dat bij de Sint Pieterskerk in Rome ook afgevraagd, maar dat is maar een gebouwtje bij dit enorme complex vergeleken.

5B221591-4458-46EB-8666-A2C82E40B4CB

Op deze manier fietsen door grote poorten van groot naar klein en nog kleinere goed verscholen tempels in de bossen . Overal bewaking en controle personeel. Het is wel hun nationale trots en een grote toeristische bron van inkomen.
Een bijzondere ervaring .

6E00CD8E-335D-487C-BF23-D02B63E6571C

Om 16.00 uur zijn we terug bij het hotel en is het tijd voor een biertje bij het zwembad. 😃🍺

we vonden het heel bijzonder en het heeft wel indruk gemaakt. Toch komen we tot de conclusie dat 1 lange dag kijken en dwalen langs deze khmer tempels wel genoeg is. Je kunt ze niet allemaal zien en dit geeft voor ons een prima beeld om mee nemen.

27-1

onze laatste dag in Siem Reap

We hadden ons voorgenomen om het grootste zoetwatermeer van Azië, het Tonle-Sap meer te willen zien en te ervaren hoe mensen hier aan de rand en op het water wonen en werken. Omdat  het best wel ver is en moeilijk te vinden hebben we een boattrip geboekt bij Tara boat. De volgende ochtend staat een aardige man van Taraboat met een brom-tuktuk buiten op ons te wachten. Instappen en het is een klein uurtje rijden over verharde en onverharde wegen. Het grote meer bevindt zich in januari in de droge periode en heeft een  laag waterstand en dan bedoel ik meters lager…  wij denken dat het behoorlijk druk zal zijn in het seizoen en de boot dan ook vol met toeristen zit.  Maar. Aan het eind van een zandweg zeg de zeer bereidwillige en praatgrage gids dat is onze boot…..  Een echte zeer oude Cambodjaanse schuit waar 10 stoeltjes onder een afdakje in zitten. Onder het rooster van de vloer staat al een laag water 🤔😡 en we moeten nog gaan varen, de bootsman slingert een oude motor aan achter in de schuit en gaat vooraan achter een stuurwiel zitten.

F92A6CBF-7E99-4862-85E6-F5124B39D145

we zijn de enige passagiers en onze gids van taraboat gaat gezellig mee. We varen met veel kabaal door een riviertje ( wat in de natte tijd een enorme waterstroom is) en naderen het vissersdorp Kampong Phluk .  De foto,s zeggen genoeg en varen langs alle prachtige huizen op hoge palen en langs de bedrijvigheid van de vissers met hun netten. Prachtig wat een andere wereld …..

D24F9942-1D37-4E13-8CE6-C57C817740DA  D235C9C3-D8A8-4EBF-84BE-DD536BAFBF49  F3EF6054-EBBF-411B-B288-FF7C86B3E2A0

buiten het dorp aan de rand van het grote meer ligt een Mangrove bos waarbij de kromme bomen boven het water uitsteken. Willen jullie wel met een klein bootje door dit mooie bos varen ? zegt de Taraman. Nou… wel leuk, en nu we er toch zijn.

C9E9C244-6727-48B0-AD58-A7CC5F897055

Een plat houten bootje met 2 kussentjes op de vloer komt naast ons varen met een Cambodjaans vrouwtje op de boeg met een peddel in de hand.  Moet die ons gaan roeien??

jazeker.. beresterk is ze en doet geen slag verkeerd. Feilloos weet ze de weg door het bos en laat ons deze aparte wereld zien. Bukkend op ons kussentje onder de takken door komen we onderweg langs een vriendin van haar met een schuitje met koopwaar.  Deze weet ons handig e.e.a te verkopen inclusief een stapel schoolschriftjes met potloden,  of we die op de terugweg in Kampong Phluk bij de kindertjes van de primary school willen brengen als donatie?

55A0905E-15C3-4FAC-AD14-E83D10F5402A

.  Tsja … nu we er toch zijn.  Een tijdje laten stappen we uit onze grotere oude schuit ( hij zinkt nog steeds niet) en lopen omhoog tussen de huizen naar een schooltje op palen. Rondkijken bij de meester in de klas en de spulletjes afgegeven. De kindertjes beginnen om 7.00 uur en zijn net naar huis en hebben smiddags vrij . Wel een leuke ervaring.

zie video.

Naast de school bezoeken we nog een boeddhistische tempel .

F7825A55-7348-44B6-B4F0-EB97560EE839

De Taraman begeleid ons weer terug met de oude schuit naar de wal en met een brom-tuktuk terug naar het hotel.  Wat een bijzondere ervaring en leuke trip op onze trouwdag.  Vanavond ons laatste diner in Siem Reap, dus eten we in de Sugar Palm, een mooi restaurant  om dit te vieren.

Morgen naar Kratié.

1. Fabienne:
    28 januari 2023
    Indrukwekkend hè Angkor Wat. Wij vonden het er ook zo mooi. Leuk dat jullie een boottocht hebben gemaakt. Jullie hadden zo een mooie en bijzondere trouwdag. Morgen het binnenland in. Leuk om zo met jullie weer mee te reizen.
  2. Hans:
    28 januari 2023
    Ja dat Angkor Wat is heel indrukwekkend. Mooi om weer te zien op jullie foto's. Het lijkt op de foto's wel heerlijk rustig. Ik herrinner me nog dat er toen best wel wat toeristen aanwezig waren. Wel weer heel leuk om te lezen hoe jullie het beleven.
  3. Danuta:
    30 januari 2023