06 naar de hoofdstad Phnom Penh

2 februari 2023 - Phnom Penh, Cambodja

31-1  Kampong Cham - Phnom Penh  107 km.

Heel vroeg ging de wekker, is dan nu vakantie ☹️. Maar ja als je je iets voorgenomen hebt, moet je ook doorzetten , zou mijn oude moedertje zeggen .  Dus 5.30 uur op, 6.00 uur ontbijt en even de laatste spullen inpakken en omstreeks 7.00 fietsen we in de frisse ochtendlucht Kampong Cham uit. Nu hadden we vanuit onze hotel-toren gisteren al een grote zandbank in de Mekong zien liggen met wel een heel iel bruggetje er naar toe.   We fietsen er dus nu langs en zien een enorme lange Bamboebrug, die het grootste deel van het jaar onder water zal staan, maar nu toegang geeft tot een soort van Party-strand. Allemaal bamboe hutjes en gisteren zagen we veel laserlicht .  ( ook in Cambodja moet je de jeugd vermaken en jonge toeristen trekken met iets bijzonders)

823E2AD0-E07F-43F3-A6D5-EFC18A89C902

we rijden de eerste 40 km over goede wegen en Francis heeft het tempo erin. Maar nergens een koffietentje met echt goede koffie.  Prachtige kokospalmen en bananenbomen, Mooie rijstterrassen en - velden.  Het landschap is echt groen hier.  Ook zien we waterpartijen en rode bloeiende lelies .

97479E94-01C5-4775-8FFC-3B72B284E94C   0CDC2023-ABCB-42F7-B76B-532782682CF5

Weer veel schoolgaande kinderen en meestal zijn die gelegen naast en op  een tempelcomplex.  Daar is de meeste ruimte en wordt ook rustig gereden, wel zo veilig.  De kinderen gaan hier de eerste 6 jaar naar de primary school ( deze is gratis) daarna volgt 6 jaar High school ( moet betaald worden) en dan haken alle arme gezinnen al af. Laat staan dat je dan nog naar de grote stad kunt om naar de universiteit te gaan. Ben je jong en heel intelligent maar kom je uit een arm en eenvoudig gezin, dan vergeet het maar.  Jammer dat dit alleen weggelegd is voor de rijken. Zo houd je een top down geregeerd land onder de duim.

64CD622C-6D50-454C-ACFA-C6264F31CEA5   2BD4DCBF-8715-4984-B32C-B0809712C31FB0281741-C72D-4CB8-B255-D640D4B38F94

Steeds steken we bruggen over van zijrivieren die weer in de Mekong uitmonden , dit zijn regenriviertjes en staan nu bijna of volledig droog. Maar in de regentijd komt hier een massa water de Mekong nog breder maken.  We rijden verder maar nog steeds geen koffie gehad. Dat wordt een dagje zonder zeg ik nog, maar opeens een klein bordje bij een piepklein barretje aan de weg “Library Coffee.”  In de remmen en terug. En inderdaad een mooie Italiaanse machine op de balie met een jonge Cambodjaanse  die meteen aan de slag gaat. We zitten in dat piepkleine barretje van een heerlijke koffie te genieten en zien dat intussen oma achterin het huis  op de kleine kinderen past. Om een tafel staan houten stoelen, luie stoelen een comfortabel bank, maar waar zit oma?  Precies … in kleermakerszit op tafel!  Kan ze die kids goed van bovenaf in de gaten houden.  We geven een goede fooi en zijn weer weg. Het is best een eind en de laatste 40 k gaat langs een drukke weg naar PP en die willen we liever voor de spits gehad hebben. De school gaat uit en klaar-overs trekken een rolhek de weg op om honderden kinderen de weg op te krijgen en over te laten steken.  Goed hoor!

C29D0E36-98B1-4E76-9D70-E012C90FD7B3

54E85176-6092-4061-B6AD-7918D25D500A   Arm 2BFFC25A-C392-4E36-B7FD-533B97FE9809  En rijk

Vlak voor hoofdweg nummer 6 wordt het wel erg warm 🥵 ( het is licht bewolkt maar drukkend) en zien we een Bonjour bij een Total benzinepomp. Een leuke winkel waar je ook binnen kan zitten en airco is.  Heerlijk even afkoelen en goed eten.   Nou hebben ze hiernaast ook een vette happen kraam met van alles uit de frituur. Vooral de tekst onderaan het bord is toch wel iets waarin je zelf moet geloven…….    Verbazend.

5558F829-E46E-4466-ADB5-6C0F7A2E36AB  Eat healthy today, keep doctor away ? We steken de dubbelbaans weg over en fietsen hier gewoon langs de ( voor Nederlandse begrippen) “ autobaan” . Ze rijden hier niet harder dan 80 en vrachtwagens en tuktuks halen dat lang niet.  Ook woont iedereen hier gewoon langs de weg.  Het asfalt is goed en we schieten op , maar blijft drukkend warm.  Na 20 k toch even bij een grote P plaats een restaurantje opgezocht.  Een Amazon bar heeft airco binnen en ze hebben crushed ICE met vruchtensmaak. Wel ja het zal wel helpen voor de dorst en afkoeling.  Francis krijgt die hele grote beker leeg ( ik niet ) en we gaan voor de laatste 20 k naar het Ohana hotel in de binnenstad. Ik vraag nog bij het wegrijden, zal ik verder op kop rijden? Nee laat mij maar is het antwoord want dan zie ik alles beter.  Oké jij je zin….. Nou dat IJs heeft zijn uitwerking  want Francis zet de turbo aan en met  24 km per uur gaat het langs de snelweg, we halen zelf vrachtwagens in.

( vaker Ijs eten schat, zeg ik nog😃)

Een km of 10 voor PP zien we de enorme expansiedrift van de regering of Cambodia.  Enorme ,ver over de top , gebouwde huizen en appartementen aan grote lange brede lanen zijn en worden hier gebouwd . Duizenden huizen zelfs, niet te geloven. Het ziet er mooi, imposant en wit uit en er woont ……. Niemand !

In China zagen we jaren geleden dezelfde wijken ook al ontstaan.  Eerder hoorden we al van een taxi-driver dat een beetje modaal inkomen hier $150- 200 dollar/ maand is. Heel veel mensen halen dat niet.

7F876472-A700-45B7-BB89-CAAED631A34A

Over splinternieuw asfalt rijden we de stad binnen en moeten na een rotonde de steile brug over de Tonle Sap rivier over.

0CDD5783-E8CD-486F-A7B8-9E0FC4C3935C

Hierna kom je in het centrum met westerse hoogbouw . We stoppen langs een enorme drukke weg aan de rechterkant van de weg.  Francis zegt: “ hier moeten we oversteken” Echt??  Er komen ongeveer duizend brommertjes en de nodige auto’s en tuktuk ‘s van 2 kanten als een onafgebroken stroom en dicht op elkaar op ons af……
Nou dat gaan we toch gewoon doen, hoor ik me zeggen 🙈😜.     De truc is gewoon beginnen met oversteken en NIET meer stoppen en dus blijven we lopen met de fiets aan de hand en als een zwerm bijen sluit het verkeer weer naadloos rondom ons. Zo halen we de overkant en via wat straatjes staan we vlak bij de boulevard ineens voor het Ohana hotel.  We krijgen een prima kamer voor 3 nachten, zwembad op de begane grond Jacuzzi op het dak en roof-top restaurant.  Een lange dag hebben we hier in stijl afgesloten en liggen vroeg op bed.

71998505-70EF-463A-A457-0800FA75BA50  306DBE17-5FB3-4A31-B829-620F8C2FAD5C

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans:
    2 februari 2023
    Niets meer zeggen Ton, gewoon karretje aanhaken ;-)
  2. Ton:
    Was ook mijn idee Hans en Ijsbekers aanbieden haha
  3. Teunis en Jeanne:
    2 februari 2023
    Heerlijke verhalen en prachtige foto's! Het is hier momenteel niet uitnodigend om buiten te zijn, dus vermaken we ons maar gezellig binnen! Groetjes van de buurtjes!
  4. Fabienne:
    4 februari 2023
    Nog gefrituurde vogelspinnen gezien onderweg? De ‘delicatesse’ van Cambodja.
  5. Ton en Francis:
    4 februari 2023
    Nee nog niet Fabienne, komt misschien nog