06 per trekkingfiets door Andalusië

12 april 2022 - Granada, Spanje

9 april

We vertrekken op tijd uit Jodar voor een wederom pittige rit naar het zuiden van ruim 70 km.Het weer is prima en de zon schijnt volop. De eerste grote klim van de dag is bij Belmez de la Moradela. Zeker 6-9% over een lengte van 7 kilometer. Enorm zwaar, maar we doen het rustig aan en stoppen regelmatig om wat te eten en te drinken . Bovenaan ( 1200 m+) is allen maar een tankstation waar we een cola en wat te eten nemen, even een rustpauze. De wind is daar koud dus we blijven niet lang.

35F9FBAA-5F40-4F1D-909E-716CD8EB5AB3E7DA1193-96F6-49E1-8875-682EC1ECF52D

We dalen af en in Guadahortuna drinken we koffie.
Hierna de 2e grote klim van de dag. 7 km tussen 5 en 7%. Ook nu weer stoppen we regelmatig om bij te komen.  Daarna gaan we afdalen naar Iznalloz (nog maar 16 km en  40 km ten Noorden van Granada). Hier vinden we een groot Hotel La Nava. Heel erg moe constateren we dat we door dit zware klimwerk minder kunnen genieten van de omgeving en de reis.

10-april

Vannacht niet best geslapen. We hadden nogal zeer luidruchtigen buren. Tot diep in de nacht konden we van hun liefdesspel “meegenieten”.

We doen rustig aan s,ochtend en gelukkig is het een makkelijke dag met maar 38 km meestal afdalend naar Granada.
Het is zondag vandaag en op de route zien we veel groepjes wielrenners die vanaf Granada komen en bij Iznalloz weer omdraaien en afdalen naar huis. Vlak voor Granada zien we de Siërra Nevada op zijn mooist en weerspiegelt in het stuwmeer dat we passeren.

84353CC3-475F-4601-9065-3C72F0A4C03241F74B9C-A461-4CED-9890-BE9A0A00E7EB

Wij komen om 14.00 uur aan bij ons appartement in de binnenstad, wat we via airbnb besteld hadden. Een prima locatie en we blijven enkele dagen hier. We hebben er nu ruim 500 km opzitten. Tijd voor een terrasje in de zon en lekker eten en drinken. Alles binnen 200 m lopen van ons appartement 😃

11-4 Door onze planwijziging van enkele dagen geleden ( niet via Carzola ) zijn we eerder in Granada aangekomen dan ons schema aangaf. Het is de week voor Pasen en in de grote steden van Spanje betekend dit Semana Santa . Het is ontzettend druk ( de Spanjaarden hebben vakantie) en elke dag is er een processie door de stad. In de bredere straat voor ons appartement gaat ook zo,’n stoet voorbij. Een grote groep sterke mannen kruipt onder het enorme altaar ( paso ) met daarop een groot heiligbeeld dat volledig met een goudkleurige mantel is aangekleed. Het gehele altaar weegt minstens 1000-1500 kg. Dit wordt dus over honderden meters gedragen voorafgegaan door mannen met puntmutsen en een groot muziekkorps erachter. Wierook hoort erbij. Enorm veel mensen staat aan de kant en applaudisseren.

A4AB40E0-0A4F-4AA8-838A-F6E73E0C8647CEB07102-FEE6-46F9-9C1D-D2CA919181E7

Door de grote drukte in de stad en onze planwijziging kwam het er niet van om alvast tickets te bestellen voor het Alhambra. We krijgen te horen dat het zelfs tot 21 april volledig volgeboekt is. Jammer, dan vandaag maar het complex bezoeken en rondkijken in de openbare gedeelten. Gelukkig krijgen we zo ook een goed beeld.

B83D3C88-EC7C-4323-A246-D46CE6C8275A36CE9F86-5E23-4F0C-916A-C6183EA1BF42AB03CB97-3639-4053-9C97-65129C8F386B

AFCD14BC-FCF8-4255-8370-028938D1AC6F

6850B593-19AC-4E3E-86EA-A89571D63CA4

s’middags een terrasje in deze mooie subtropische stad.  De thermometer langs de straat geeft 29 graden aan.  Lekker…

12-4

Een avontuurlijke reis geeft soms wat aanpassingen op het oorspronkelijke plan en we hebben besloten om enkele zware bergetappes tussen Granada en Ronda over te slaan en daarvoor in de plaats een wat grotere lus via Jerez de la Frontera naar Sevilla te gaan maken.  Dit houdt in dat we met openbaar vervoer van Granada naar Ronda willen gaan.  Dus gaan we maar eens informeren bij het treinstation.
Optie 1 Een keurige Senfe loketbeambte met stropdas pakt de regels erbij en geeft aan dat we onze fietsen moeten kunnen opvouwen tot een pakketje van 120 x 80 cm en het liefst in een tas!!   Dan mag het en anders kan de fiets niet mee in de trein punt.  Tsja… als hij nu denkt dat we 2 dure trekkingfietsen met een ijzerzaag pasklaar gaan maken heeft hij het echt mis…  we danken hem voor de enorm geweldige hulp.

Volgende optie 2: met de interlokale busdienst: Een vriendelijke info-dame geeft aan dat er een bus via Malaga gaat waar de fiets onderin het bagaruim moet. 🙈🙈( wel goed inpakken hoor zegt ze er nog bij) …… Oké, maar dan staan we in Malaga en dan?  Tsja van Malaga naar Ronda is een andere maatschappij en daar gaan wij niet over…….dus verder kunnen we u niet helpen….   Ook deze dame bedanken we voor de enorm geweldige hulp..( einde openbaar vervoer verhaal)
Optie 3    Ik ben het zat en stap daarna naar een kantoortje van Sixt- rent A car.  Een hele aardige dame die prima Engels spreekt zegt: Geen probleem meneer. We hebben een ruime auto voor u morgenochtend klaarstaan om 8.00 uur waarmee u de fietsen en bagage kunt meenemen naar Ronda.    ( Ik ben nooit zo,n grote openbaar vervoer fan geweest.)   Mooi geregeld.
Tijd voor een laatst middag bezoek aan een paar hoogtepunten van Granada.  De stad is op meerdere heuvels gebouwd en via allerlei steegjes en trappen komen we op een prachtig uitzichtpunt vanwaar je de hele stad kunt bekijken. Prachtig zien we links de hoge siërra Nevada met zijn toppen van 3400+ m  midden voor de rots met het Alhambra en rechts het laagland richting de kust van de middellandse zee. Wat een uitgestrekt deel van Andalusië!

9E45CD47-D44C-4B8F-89AE-EB2F72D355942EFAEA8B-FBC8-4FE7-96BD-D5455E67FB801D315B7D-9CC6-491F-9E62-F532E4E858E8

We eten vandaag weer lekker buiten op een inmiddels bekend pleintje vlak bij het appartement. Granada was een leuke stad om te bezoeken en geeft het beeld weer van het goede Spaanse leven.
Op naar Ronda..

1. Gerda:
    12 april 2022
    Jammer van het missen van het interieur van het Alhambra . Tip voor Rhonda; de drie bruggenwandeling langs en over het ravijn. Dank voor de verhalen van al dat moois.
  2. Hans:
    12 april 2022
    Wat een gedoe met dat openbaar vervoer. Verstandig dat jullie de steile etappes overslaan. Het is tenslotte wel vakantie. Het weer ziet er nu gelukkig beter uit. Wat verschrikkelijk jammer dat Alhambra niet is gelukt. Mooie foto's trouwens. Op naar Ronda.
  3. Fabienne:
    12 april 2022
    Mooie aventuren hebben jullie weer meegemaakt en ook bijzonder dat jullie er waren tijdens Semana Santa. Alhambra is altijd maanden van te voren uitverkocht. Wij konden in oktober twee jaar geleden ook geen kaartjes kopen. Jammer dat het niet lukte met de trein, maar met de auto is ook een mooie oplossing. De foto’s zijn weer prachtig met de besneeuwde toppen.
  4. John S:
    12 april 2022
    Erg leuk wat jullie allemaal doen en mee maken, ik vind het leuk om ieder verslag te lezen, met altijd weer mooie foto s
  5. Danuta:
    13 april 2022
    De aanpassingen laten jullie een niet geplande kant van jullie reis zien. Mooie belevenissen. Pasen en processies. Het is heel indrukwekkend, geniet van deze mooie tijd daar, met heerlijk weer.
  6. Bennink Ab:
    13 april 2022
    We genieten erg van jullie verslag. Zouden zo mee willen op de bagagedrager!!!. Geweldige foto’s. Goeie reis verder
  7. Ton en Francis:
    13 april 2022
    Ha Ab, dat gaan we niet doen! Het fietsen zonder jou op de bagage drager is zo al zwaar genoeg. Vandaag in Ronda aangekomen. Prachtig hier. Alleen een avond foto gemaakt. Stuur ik zo over wahtsapp