15 Naar Saigon

21 februari 2023 - My Tho, Vietnam

19-2

4ADEFDE3-DE30-431C-B966-F1D6BB9DFB89

We blijven een dagje in My Tho, om de stad en haven te bekijken. Eerst in de ochtend wat gedoe om het ontbijt, Dit hotel heeft geen restaurant en het blijkt dat we naar een andere gebouw aan de haven moeten om dit te krijgen, dus komt er een elektrisch karretje voorrijden en worden we iets later afgezet in een soort vertrekhal voor rondvaartbootjes, in de hoek is een koffie barretje.  Wat nu weer, sta je daar moederziel alleen in zo,n hal met onze ontbijtbonnetje in de hand om te proberen brood met ei oid te krijgen terwijl er niemand Engels spreekt.   Wat een gez…k ! Eindelijk een Engels sprekend meisje gevonden die via, via via een jongen naar een keukentje stuurt. Het duurt en duurt en intussen stroomt de vertrekhal vol met heel veel  mensen die in grote groepen bij elkaar zitten te schreeuwen naar elkaar. Greeezellig!   Wij kunnen alleen nog via gebarentaal wat proberen uit te drukken naar elkaar. Eindelijk komt er iemand aanlopen met een gebakken ei met een blaadje sla, geen brood erbij 😡😡😡  In één woord waardeloos hier.  De rest zal ik jullie besparen. Uiteindelijk toch nog wat te eten gekregen en heel gauw vertrekken. Morgenochtend voor onze laatste lange rit naar Saigon gaan we dit zeker anders regelen hebben we afgesproken.

Francis gaat vanochtend op pad om wat geocaches te scoren op een eiland tegenover My Tho. Met een pontje gaat ze heen en weer en in het begin van de middag was het gelukt. Middags veel harde regen.

D71B894A-A03C-4277-A08F-A5454F99CCD6E8751E06-A901-4708-988C-6210E785C258

Het raadsel van de Mekong:

Enkele dagen geleden in Can Tho zagen we al een vreemd verschijnsel. Tegen Francis zei ik toen, het lijkt wel of het water in de Mekong een andere kant op stroomt dan gisterenavond. “Jahoor die heeft te lang in de zon gefietst “ hoor ik naast me zeggen met een smile 🙈     Nu had ik die avond wel een paar biertjes op, maar zo dronken was ik toch niet😜 .
Kortom we kwamen er nog niet uit.

Vandaag in My Tho, viel het kwartje😃  Het blijkt dat de Mekong hier al invloed heeft van Eb en Vloed , omdat het slechts 40 km verderop in de Indische Oceaan stroomt. Dus zien we vanuit onze kamer het peil aan de kant zeker 2,5 meter op en neer gaan. Dus bij vloed stroomt het naar het noorden en bij eb stroomt het naar zee…. Hiermede is het dus het laatste stuk van deze ruim 4000 km lange Mekong van een grote smeltwaterrivier een getijden-rivier geworden.

20-2 de laatste rit naar Saigon

De zon komt roodgloeiend op boven de Mekong vanuit onze kamer

FD5D6E58-33CC-4666-839F-70D2B349670A

Omdat het mogelijk een lange warme dag wordt , staan we om 6.15 uur gepakt buiten en fietsen naar de overkant van de weg naar het Cuu Long Hotel. Hier hebben we gisteren geregeld dat we daar om 6.30 uur breakfast kunnen krijgen. Een keurig ontbijtbuffet staat klaar en dat is een goed begin van de dag.  Goed 7.00 uur zijn we vertrokken en fietsen richting buitenwijken. Het heeft gisterenmiddag en vannacht stevig geregend en het is lekker opgefrist. Maar opeens zien we bordjes met wegopbreking en merken dat ze de weg die wij moeten rijden gaan verbreden. We gaan de modder in en dat wordt niet beter. Ze hebben wel een flinke laag grind en grijze grond platgereden met veel oude walsen, maar het ontbreekt aan asfalt. Dat kan dus nog even duren want nergens zie je asfalt machines.  Inmiddels glijden en hobbelen we over deze troep verder.  Na een km of 8 zijn we er eindelijk door  en zitten we op de oude weg, die zeker ook in de toekomst vervangen moet worden, ook dit is kuilen en gaten en stukken onverhard.
Wel rijden we door prachtige landschappen waar werkelijk al het fruit dat we hier krijgen kunnen, verbouwd wordt. Een rijke streek met veel kwekerijen. Voor het eerst zien we hier plantages met drakenfruit. Het is een witte bloesem van een grote cactus die uiteindelijk een vrucht vormt en rood wordt. Bomvol vitamines.

47C491DB-97AF-497C-8217-DBA44AB95532366287A8-916F-46DB-A9EE-626D3DBD55D9

Na 28 km laten we het gehobbel en onverharde wegen achter ons en hebben verder een goede weg.  Alle mensen hebben hier hun landbouwgebied en/ of akkertje. Dat gaat al jaren zo van vader op zoon. Het mooie is dat als er iemand komt te overlijden, hij/zij begraven mag worden op zijn eigen landje. Dus als je je hele leven hebt geploeterd op een rijstveld dan lig je daar nu eeuwig te rusten. Veel van dergelijke grafmonumenten zie je boven het land uitsteken. Diep in de grond kun je niet begraven worden ivm de waterstand.

11897766-C894-4A7B-97E2-E99DB8540501

In de hele Mekong-delta kwamen we ze al tegen en ook nu zien we af en toe een Caodai-tempel in wel heel bonte kleuren. (Francis heeft het opgezocht)
Cao Dai is een relatief nieuwe monotheïstische religie ontstaan in de Mekong delta. Het is een mengelmoes van Boeddhisme, Confucionisme, Taoisme Vietnamees spiritualisme en Christendom. Het uiteindelijke doel van een volgeling van de Cao Dai is te ontsnappen aan de cirkel van reïncarnatie. Op de zuil die voor de tempel staat staan hakenkruizen afgebeeld. ( dus niet in de jaren 30 in Duitsland uitgevonden)

DE42A9EA-E3E9-46D9-B5D3-7A92BDF7B869

Met nog een 20 km te gaan stoppen we voor een ijskoffie bij een leuk restaurant in een winkelstraat.  Heerlijk even afkoelen.  Aan de overkant zie ik een mannetje bezig met het afspuiten van een brommertje met een hogedruk slang. Nu hebben vanochtend door die grijze modder enkele kilo,s extra aan de fiets hangen en die wil je niet mee in het vliegtuig. Dus nu we er toch zijn….. Deze man gaat wat extra verdienen vandaag. Terwijl we in een tuinstoeltje wachten worden onze fietsen in een “ vet söpken” gezet , grondig  schoon gemaakt en uitgebreid afgespoten.

72157E93-5670-41AE-A335-22F7531ACEB0A1E21A39-7384-44D3-807D-6B093BD26531

Perfect en met een mooie fooi extra zwaait hij ons weer gedag. Ook weer geregeld en hiermee durven we wel weer het Stokebrand in te rijden 😃

Het verkeer wordt drukker en drukker. Weer een pontje en de man met de zwabbers en plumeau,s en de man met de geit in een boodschappentas op de brommer kunnen we ook bij de verzameling bijzondere voertuigen toevoegen.haha.

8C6E1A8B-7695-4791-A37C-F3D27BAD4B0D7790DBAE-66CA-4089-AC6B-0AA488C5DDF7EFB870DE-45E7-41AB-B631-8AEF35F1B8DB

Via wat voorsteden en smalle straten naderen we de grote stad . We zien de hoogbouw al in de verte.

7003C89D-7048-4D84-87DA-8F6EB0F4A620

Plotseling staan we haaks op een 6 baans weg en de navigatie zegt , deze moet je oversteken….. Ach ja waarom niet, na 4 weken fietsen kijk je nergens meer van op, gewoon breed maken, richting aangeven en blijven doorgaan 😣. We zijn op een brede weg met een strook voor brommertjes. Niet een paar brommertjes maar tienduizenden……. en 2 Hollandse fietsen.  🚴🏼🚴🏼   Toch wel fijn dat je nu je navigatie ( die ons de hele vakantie al feilloos heeft geholpen) hier op je stuur hebt. We rijden zo door tot in het centrum tussen de enorme hoogbouw. Op pocket Earth op mijn IPhone heb ik de route naar het hotel van te voren al gezet en dat is ook lekker handig. Over een hoge brug rijden we de hotelwijk binnen en vinden de weg naar het Huong-Sen Hotel vlak bij de boulevard.       WE ZIJN ER !!

23FB5FE1-B1BA-4B0F-ABFF-758DD947EEF5

We hebben ruim 1000 km gefietst de afgelopen weken. Moe maar voldaan checken we in. We blijven hier enkele dagen alvorens we vrijdag 24-2 beginnen aan de terugvlucht.  De komende dagen nog de stad bekijken en nog e.e.a. regelen.

Het laatste verslag volgt over enkele dagen

Tot een volgende……

1. Jeannette:
    21 februari 2023
    Fijn dat jullie, een bijzondere ervaring rijker, gezond Saigon hebben bereikt. We hebben de afgelopen weken genoten van de mooie reisverhalen en foto's
  2. Jeanne:
    21 februari 2023
    Het zit er bijna weer op dus! Nog een fijne paar dagen daar, lekker uitrusten en bijkomen en dan een goede vlucht naar huis!
    Groetjes!
  3. Diny en Martin:
    21 februari 2023
    Geniet ervan samen de laatste dagen en een goede terugreis gewenst
  4. Hans:
    21 februari 2023
    Tjemig, wat een ervaringen nog zo de laatste etappes. Wat je al niet moet doen voor een ontbijtje. Wel zo herkenbaar allemaal. Het zijn juist de onverwachte en bijzondere situaties die juist het fietsen in Azie zo leuk maken. Mooie reis gemaakt en veilig weer in Saigon. Goede en prettige dagen nog in Saigon en een fijne terugvlucht.
  5. Fabienne:
    21 februari 2023
    Jullie zijn weer veilig in Saigon en heel veel ervaringen rijker en heel veel mooie foto’s voor thuis. De laatste dagen hebben ook weer bijzondere dingen gezien en meegemaakt. Mooi dat drakenfruit en een prachtig hotel om te eindigen. Geniet nog de laatste dagen van Saigon en Vietnam.
  6. Gerda:
    21 februari 2023
    Welkom weer in Zutphen! Veilig weer thuis aan het Stokebrand . Dank voor alle interessante verhalen!!