Cebu City en Pit Senyor

18 januari 2020 - Cebu City, Filipijnen

16 en 17-1

Henk brengt ons met de auto naar Schiphol, dat is erg fijn want zo vroeg in de ochtend mag je niet met de fiets in de trein, dus blijft alleen deze optie over. Daar aangekomen kan het inpakfeest van de fietsen in de Schiphol-dozen weer beginnen. Vorig jaar hebben we al goed geoefend dus de volgorde van fiets demonteren en inpakken is vlot voor elkaar. Duktape op de naden van de doos en klaar is Kees. Nu maar hopen dat het per fiets onder de 30 kg blijft.Met die grote dozen op een karretje krijgen we alle medewerking bij de bali  van Cathay Pacific, ze zijn 27 en 28,5 kg. Valt dus weer mee.

777F6212-5583-4DC0-89E6-CFBF138513B0

Door de douane met de handbagage en op naar de koffie. We hebben een paar uurtjes voordat we om 13.30 Nederlandse bodem verlaten. Om ons heen in het vliegtuig wordt er behoorlijk plat geproat.  De hele Boerenbond uut Twente geat veur ‘t eerst uut noar het Buutenland.  Dat is mien wat zeg.  Enorm luidruchtig en ze spreken geen woord engels en als de stewardess ze meerdere keren vraagt of ze scrumbled eggs bij de lunch-maaltijd willen, zegt die boer : wah zeg ie!!! ooooh, doe mien maar lekker slubber eks hoor, dat hebt wie thuus ooook.!,   Na een lange zit van 10,5 uur landen we midden in de nacht op Hongkong AirPort.  De Boerenbond neemt de volgende vlucht naar Manilla, ( nu maar hopen dat ze mondkapjes bij zich hebben voor het stof, want de uitgebarsten Vulkaan Taal ligt daar vlak bij.)  Op de luchthaven is het stil en ( erger nog) voor 7.00 uur is er nergens koffie te krijgen, juist nu we het zo nodig hadden om wakker te blijven. Dus even geduld hebben.  Om 8.40 vliegen we weer verder naar Cebu City, waar we om goed 11.00 uur landen. Op naar de bagageband en wachten op de fietsdozen. Die komen redelijk onbeschadigd aan. ( fietsdoos van Francis is wel opengemaakt onderweg maar dat is te repareren). Het busje dat ons naar ” The Henry Hotel” brengt staat er al en door de drukke stad met veel files duurt het toch nog 3 kwartier.

Prima plek zeg.. ruime kamer, zwembadje in de tuin en Een leuk trendy restaurant in het complex. Eerst maar een paar uurtjes slaap inhalen want een tijdsverschil van 7 uur voel je wel zitten. Zwemkleding aan en de warmte in. Heerlijk na al die kou en nattigheid in Nederland. Voor het eten nog even de fietsen in elkaar gezet. Blijkt dat er in de parkeerkelder nog 20 fietsdozen staan van Nederlanders die dezelfde route fietsen en dus al ergens op de route zitten, een koud St. Miguel biertje bij het eten en de dag kan niet meer stuk.

18-1

Pit Senyor

Wisten wij ook niet maar dit weekend staat heel Cebu city op zijn kop. De stad telt normaal al 3 miljoen inwoners maar in het derde weekend van Januari komen daar nog eens ruim een half miljoen bezoekers bij die naar dit “Sinulog festival ” komen. Het is een oud katholiek feest  “ Pit Senyor” ( Danken en prijzen van het heilige kind Jesus) waarbij de gelovigen op zaterdag eerst binnen en ( met duizenden tegelijk) buiten in de straten rondom de oude kathedraal de mis bijwonen via luidsprekers , daarna is er avonds en vooral zondag optocht, muziek en dans en veel eten.

3C539AB1-DCA7-4802-9C05-8ED4A2120216   6968A208-802A-4D91-B6D3-4903D0CEA98E 10B19FDD-7F64-4EF6-A6B0-AE4AF223CFA3

We fietsen eerst naar het centrum om bij de haven 2 tickets voor de Ferry te kopen naar de Camotes islands die op 2,5 uur varen liggen. Zondag 19/1 willen we daar naar toe.

078486B5-AD1E-40FD-A5DC-56733FFDE916   D948ABC2-F180-4377-8483-2C977129D302

Als we dan toch in het centrum zijn willen we ook wat van dit feest zien en meemaken. Overal in een groot park staan muziek podia en kan er gegeten en gedronken worden. Lekkere sfeer hangt hier hoor.. In het oude fort  San Pedro uit 1565  (naast het park en tevens de oudste plek van Cebu ) hebben we wat rondgekeken en over de geschiedenis geleerd.

05EA7251-56FE-4D24-843D-18A4FA30F27B

Door de drukte terug naar het Henry Hotel, hier gaan via de website Agoda  zoeken op de Camotes Islands naar een kamer reservering. Het is best druk en de mooiste zijn al volgeboekt, dus lijkt reserveren wel verstandig. Het Coco Beach Resort heeft een mooie kamer voor 3 nachten, dus dat wordt em.

Morgen gaan we echt beginnen en nu maar hopen dat de golven bij onze eerste overtocht over zee niet te hoog zijn😜😜.

1. Fabienne:
    18 januari 2020
    Fijn dat de reis goed is gegaan. Het kan gaan beginnen!
  2. Jeannette:
    18 januari 2020
    Gelukkig dat het allemaal voorspoedig is gegaan en dat ook Juliie fietsen zonder mankementen uit de doos zijn gekomen. Jullie zijn er helemaal klaar voor, het wordt vast weer genieten.
  3. Bennink Ab:
    18 januari 2020
    Hardstikke leuk dit verhaal. wanneer ga je schrijver worden, je hebt ongetwijfeld aanleg. veel fijne dagen gewenst.
  4. Hans:
    20 januari 2020
    Goed begin in ieder geval. Alles gelukkig goed gegaan zo in de eerste dagen. Mooie kleurige foto's.
    Heel veel plezier.