Deel 1

4 januari 2020 - Zutphen, Nederland

deel 1   3  Januari 2020

Na een prachtige fietstocht op Sri Lanka in februari/ mrt van 2019  hebben we de smaak te pakken.
Het jaar 2020 willen we daarom goed beginnen en vertrekken  al op 16 januari voor een nieuw fietsavontuur van ruim 5 weken.

E51ABFC7-88D5-4C22-945D-63D844471DE3

Waar gaan we naar toe?

Opnieuw hebben we bij Awol ( asian way of life) een reis van 1300 km geboekt die uitgezet is op 6 eilanden van het Visayas gebied in het midden van de Filipijnen. ( de blauwe lijn op onderstaande kaart.We kochten een vliegretour naar Cebu-City inclusief het meenemen van onze eigen fiets, 2 hotelovernachtingen bij vertrek en 2 bij terugkomst in Cebu-City. Voor de tussenliggende periode van ruim 4 weken hebben we alleen een routeboek met 20 etappes.  We zijn dus elke dag vrij om te kiezen waar we stoppen, eten en slapen en hoe lang we waar blijven. Kortom avontuur genoeg.....

18F4B373-B4FD-47CE-83CB-22A073F6DDC4         BD8FC072-A490-4AC3-B942-A0925CAB9E77

de afbeeldingen kun je aanklikken om ze te vergroten.

Naast het fietsen willen we veel van het land zien, plaatselijke bevolking ontmoeten, maar ook veel van de natuur zien en fotograferen, wandelen en zwemmen/ duiken in zee. Mogelijk ook dolfijnen en walvissen spotten.
De oversteek van eiland naar eiland gaat per ferry, die varen dagelijks op een vast schema. We fietsen meestal over rustige kleine wegen (verhard en onverhard) langs de kust en door het binnenland.

De Filipijnen zijn een grote tropische eilandengroep in de Zuid Chinese Zee ten oosten van  Vietnam en ten noorden van Indonesië. Het klimaat is daarom altijd warm en vochtig. Echter januari en februari zijn de maanden met de meest aangename temperatuur van 25-30 graden en weinig storm ( hopenlijk; de laatste orkaan was op 1e kerstdag j.l.) en neerslag. We gaan het meemaken...

De komende dagen moeten we dus nog het één en ander voorbereiden. Inmiddels zijn we wel ervaren in compact reizen en alles wat we meenemen voor 5 weken, past dus in 2 grote en 2 kleine waterdichte fietstassen.

De trekkingfietsen zijn in perfecte staat en pakken we op Schiphol in een speciale fietsdoos die voldoet aan de internationale standaard maten. Deze blijft achter in Cebu in het hotel van aankomst en ( na ruim 4 weken) vertrek.
We vliegen van Schiphol in 11 uur  naar Hongkong, hier een overstap van 2 uur en dan door naar Cebu City.

Zo vaak als mogelijk is zullen we jullie via dit blog op de hoogte houden van onze reis en avonturen. Je kunt je zelf via de blauwe button onderaan rechts van dit 1e verhaal aanmelden voor een directe mail op het moment dat we een nieuw verhaal gepost hebben. Als je vrienden of kennissen hebt die dit ook wel leuk zouden vinden om te lezen, kun je het doormailen. Nu maar hopen dat we daar overal voldoende WiFi hebben.  En ehh....een reactie van jullie naar ons in dat verre land is altijd leuk.

We hebben er zin in......

Ton en Francis.

1. Marja wirvoet:
    5 januari 2020
    Ton en Francis jet zal zeker weer een prachtige ervaring worden en ik wil jullie graag volgens kan ik ook nog een beetje meegenieten. Ik wens jullie heel veel plezier.
  2. Gerda:
    18 januari 2020
    Ik volg jullie; leuk meedromen...
  3. Mark Disselhorst:
    1 februari 2020