Deel 10.

3 maart 2019 - Unawatuna, Sri Lanka

Langs de Zuidkust.

27-2. 70 km naar Embilipitiya.

Het is bewolkt bij het opstaan en enorm benauwd en vochtig.  Bij de eerste kilometer fietsen hebben we het gevoel dat we op een hometrainer in een sauna zitten. Het water gutst van je hele lijf. Dat wordt wat vandaag. De eerste 20 km gaat door een leuk landelijk gebied en deels over een zandweg langs een prachtig kanaal. Leuk om te zien hoe de mensen hier leven en wonen. Het kanaal wordt voor alles gebruikt. Jezelf wassen, de was doen, groente schoonmaken etc. Het leven gaat hier traag....

99A24DDE-1A42-4F24-B2E3-AD2E946DC547D766B567-07E3-4114-A978-2DA2936EC11770DA36B9-5E04-4014-8828-E566E93BDD9A

Het lijkt wel op een botanische tuin, maar dit zie je overal!

Verderop komen wij op een enorm hoge dijk  van wel 25-30 m hoogte . Deze moet de inhoud van een heel groot meer tegenhouden als bescherming voor het achterliggende laagland. Sri Lanka is enorm waterrijk met veel meren, moerasgebieden en rivieren die weer uit de bergen richting zee stromen. Over het hele jaar valt er veel regen en dat vormt zo grote zoetwatervoorraden. Alle landbouw zoals rijstvelden etc hebben het hele jaar bevloeiing nodig. Het is ook overal prachtig groen .

D40E8D9B-3018-4EA2-813C-E572E45B11EF

Aan het eind van de dijk is een hoge waterdoorlaat gebouwd die de bevloeiing moet reguleren. Jammer dat ze dit( net als veel gebouwen, bruggen etc) totaal niet onderhouden. Maar dat is Azië .

E30A6AA8-4AB6-44EF-9DE1-9EDAA43B5D85C9A15D0B-3054-4C87-9E71-7447661E6A6D

De rest van de route gaat voornamelijk langs een redelijk drukke weg en is wat minder interressant. We ploeteren door deze sauna verder tot er op 15 km voor het eindpunt een grote bui losbarst. In een dorp konden we schuilen, maar het is gewoon warm water wat uit de lucht valt.  Het frist even op voor 10 minuten en daarna is het weer net zo benauwd.

Het enigste en  redelijk lijkende Hotel in Embilipitiya hebben we zo gevonden. Gelukkig maar voor 1 nacht geboekt. De kamer is aardig maar ze spreken nauwelijks Engels, je verstaanbaar maken is een ramp en er is erg veel lawaai van luide muziek tot ,s avonds laat. Gauw vergeten dus, zeker geen aanrader..

28-2. 53 km naar Dikwella aan de Zuidkust.

Weer bewolkt en de luchtvochtigheid is net zo hoog als gisteren. Het gaat daarom traag vandaag. De weg slingert door allerlei leuke kleine dorpjes en langs natuurgebieden, maar is wel behoorlijk heuvelachtig. Dat valt tegen met die warme vochtigheid, we zijn niet vooruit te branden..... Maar aan het eindpunt wacht ons het goudgele strand van de Indische oceaan.

We zijn de afgelopen weken al heel vaak langs een school gereden, ook nu weer hebben ze ons al eerder in de gaten dan wij hun. Ze staan in hun schooluniform te roepen bij het hek rondom de school

CDCFF842-B6F9-4CDD-AA08-7BECB09750A2

. Hello, how are you?.  In SL gaan ze vroeg naar school, al om 7.00 uur in de ochtend begint de eerste les, maar om 13.00 zijn ze klaar en staan de ouders voor het hek te wachten met brommer of tuk tuk.  Basisonderwijs krijgen ze ook hier in verschillende scholen afhankelijk van het geloof. Grotendeels Boeddhistisch, maar ook hindoe  of christelijk. Vervolg  onderwijs zie je alleen in grotere steden , en daar reizen de grotere kinderen dan ook vanuit alle dorpen zelfstandig heen met de bus. De taal die ze spreken en leren is voor het overgrote deel Singalees. Tamil wordt  (voor  20% ) met name in het Noorden gesproken. 10-15% ,met name jongeren, spreken redelijk Engels.

Na veel korte hellingen te hebben “ genomen” rijden we omstreeks 13.00 uur  Dikwella  binnen en vinden het leuke beach-hotel  “ 360 Sands “. Een kamer met balkon en uitzicht op een palmenstrand....

638914A2-3A2E-4541-BB41-FEC0B8DB5D03

Vanuit de achterliggende tuin loop je zo dat strand op, de zee in en laat je je drijven op de golven van deze warme oceaan. Wat wil je nog meer als je zo verhit aankomt.....  Er is hier wel een enorm sterke branding. Wel leuk want je wordt opgetilt en teruggeduwd naar het strand.  Vanavond maakte ik nog een laatste foto van een prachtige rode lucht met dit mooie strand.

EC1F4364-AE06-498D-9924-7964C063B95A

Als je zo over de oceaan kijkt met die rollende branding ( wat een machtig geluid geeft dat ) kun je je bijna niet voorstellen dat vanaf hier gezien, enkele duizenden  kilometers naar het zuidoosten, Australië ligt. Richting zuidwest liggen de Malediven.

1-3. Extra dag Dikwella

1 maart.. We realiseren ons vandaag dat we nog maar 10 dagen hebben in SL en dan vliegen we alweer terug.  Al zoveel meegemaakt, gezien en gefietst door dit prachtige land, dan gaat de tijd ongemerkt voorbij.  Wat loom na 2 dagen fietsen in de sauna, vandaag maar eens heerlijk uitrusten aan het goudgele strand. Wat lezen, boodschapje doen en de fietsen nog een keer nalopen voor de laatste 4 etappe,s die we nog voor de boeg hebben.  Maar vooral ook zwemmen in deze zeer heldere en schone oceaan van 27 graden, heerlijk...

26763055-46B7-4A3F-95CE-FD66AC1AFD44

O ja.  Hoe haal je kokosnoten uit die hoge klapperbomen, die je in de tuin hebt staan? Je vraagt een heel lenig mannetje met een scherp kapmes achter z,n broeksband. Hij doet alleen een lus van henneptouw om zijn enkels en binnen no time hupt ie als een kikker naar boven tot in de kruin van de boom op 12 meter hoogte! Veiligheidslijn of gordel? Ben je gek, dit gaat al jaren zo....

B808EAA8-E43E-4E19-A04F-F7F0459C4029

De noten worden losgekapt uit de kruin en vallen op het strand. Het mannetje hupt weer op dezelfde manier naar beneden.   Ze slaan de kop van de kokosnoot eraf met een kapmes , rietje erin en... heerlijke verse kokosmelk.

Dit is andere kokosmelk dan die gebruikt wordt bij het bereiden van de curry’s. Dat spoelen ze uit de geraspte kokos van een ander soort kokosnoot, n.l. die met de ruwe harde bruine bast.( zoals wij die ook in Nederland kunnen kopen)

2-3. Naar Mirissa  35 km

We hebben besloten om van de route af te wijken en langs de kustweg naar Mirissa te gaan. Een korte route langs een redelijk drukke weg. Onderweg zie je steeds de zee aan je linkerhand. Ook diverse mooie baaien waar we omheen moeten rijden. In Mirissa hebben we een boottocht geboekt voor Whale-watching.  We hopen dat we te zien krijgen wat ze beloven, namelijk meerdere soorten dolfijnen en walvissen die de warme oceaan gebruiken voor hun verdere tocht. We blijven een nacht aan de baai van Mirissa in het Giragala village. Direct gelegen aan het strand met een fijn terras onder de palmbomen. Het is hier echt de toeristenstreek, dat waren we tot nog toe niet gewend. Als je s’ avonds wilt eten op het strand bij een strandtent, moet je wachten tot er een tafel vrij komt.

11A19C5F-2EBC-4D71-B434-066E2E05663F

3-3.  boottocht op de Indische oceaan en door naar Unawatuna . 30 km

Toch weer vroeg op, we worden om 6.00 uur bij ons hotel opgehaald door een tuk tuk en naar de boot gebracht.  Wat een drukte al in de haven. Er zijn zeker een stuk of 6 rondvaartboten die allemaal willen vertrekken. Bij elkaar 300-400 toeristen gaan op walvisjacht.

01255B1E-E979-4365-89D3-3356B42D0381

Na ruim een uur varen, komt er bericht “ een walvis gespot “  En ja hoor daar komt zijn rug steeds boven water uit. Moeilijk om bij zo,n slingerende boot ook nog een scherpe opname te maken en het liefst met de uitblaas van water.  We hebben deze walvis meerdere keren zien opduiken, maar het mooiste moment ( wanneer zijn machtige staart hoog boven het water uit komt ) zat er helaas niet in.  We zijn dik tevreden met het zien van zo,n machtig beest. Zeker als je het vergelijkt met de naastliggende grote speedboot.  Helaas geen dolfijnen gezien en tegen 11.00 uur varen we de haven van Mirissa weer. Voor ons kan “Whalewatching” ook weer afgevinkt worden. Top.....

D4636134-FBE8-455C-B597-02F10E2B36A4434B8E1F-46AA-4144-9298-9D2B4513F063B0AFD8A9-2F89-4AD5-9B5B-96FFFB7F9597

We pakken onze spullen, en na een lunch vertrekken we naar Unawatuna dat ook aan de zuidkust ligt, niet ver van de grote stad Galle, dat ook een stukje Hollandse geschiedenis heeft. Ook nu volgen we de kustweg, langs mooie baaien en stranden. Voor het eerst zien we paalvissers langs de kust. Heel apart!

E78A8D66-7BC4-47B1-A20A-8A042469AD4BD95C50C3-5C79-4773-883D-F9672AB56199

Geboekt in het Flower Garden Hotel, dit heeft een zwembad en ligt op loopafstand van het strand.

Morgen maar eens in Galle kijken, wat de Hollanders daar allemaal hebben gesticht.

1. Diny:
    Geweldig!!!
  2. Diny en Martin:
    3 maart 2019
    prachtig Ton en Francis, heel erg mooi. Nog veel plezier de laatste week. Geniet ervan.
  3. Fabienne:
    3 maart 2019
    Mooi hè dat strand van Dikwella! Heerlijk daar die branding met de hoge golven. Mooi ook dat jullie walvissen hebben gezien. Lijkt me ook heel bijzonder om te zien. Jullie hebben al heel veel dieren gezien daar. Wij hebben waarschijnlijk in hetzelfde hotel in Empitibility gezeten, inderdaad veel herrie en wij hadden toen kakkerlakken in de badkamer. Veel plezier nog!