Deel 11

8 maart 2019 - Negombo, Sri Lanka

Terug naar Negombo..

4 - 3. Bezoek aan Galle

500 roepies (€2,50) vraagt de tuk tuk driver om ons naar het “ Dutch Fort“ te brengen wat gelegen is op een landtong voor de stad Galle.  De Portugezen hebben hier een eenvoudig fort gebouwd in 1588  daarna kwamen de Hollanders en hebben dit in 1640 herovert op de de Portugezen. Ze bleven maar liefst 156 jaar hier En hebben dit fort enorm uitgebouwd. Eigenlijk is het een stadje binnen de zware verdedigingsmuren.  Behalve dat ze vanaf hier de zuidwestkust konden “ bewaken” tegen de vijand vanaf zee, was het ook een versterkte handelspost van de beroemde VOC.

EA3CEFE0-B00D-4BB6-A456-300D2027FE1E

Vooral specerijen werden vanaf hier verscheept naar Nederland. Vanaf 1796 kwamen de Engelsen en bleven hier officieel tot 1948.  Van alle kolonisten zie je de stijlen terug in de gebouwen, zoals kerken, pakhuizen en prachtige huizen. Ze hebben hier zelfs nog een “Lijnbaanstraat”. Onze voorouders deden het hier zo gek nog niet.

236DD11B-F304-443E-9150-5493477CE3C9FDF789FD-967B-4522-AB5A-B26B08DC215175901255-710D-4C01-825F-492C92E69BC183F974D3-C1B6-497B-86B9-8BCC6F4AD0271E178081-08AE-43C6-AF2C-C66D65E81759

We lopen door de kleine straatjes en over de zware verdedigingsmuren langs de kust. Leuk om te zien hoe men hier woont, maar vooral gericht is op toerisme. Overal zijn restaurantjes en winkeltjes die vragen om de aandacht van de toeristen, Bij de grote toegangspoort worden ze met bussen vol aangevoerd en uitgeladen.

Buiten dit Fort is Galle absoluut niet interessant, een groot busstation en treinstation verplaatsen veel locals naar allerlei bestemmingen.

Wij nemen dan ook weer een 500 roepies tuktuk terug naar ons fijne hotel en gaan het strand opzoeken.  Zoals bijna altijd, eten we buiten in een mooie tuin en drinken vanavond een bijpassende ( fietsers) wijn.

AC1E932B-9A2E-4237-9164-0874C8BF3EC1

5-3. Naar Bentota aan de westkust.  65 km.

Het wordt warm vandaag en we proberen vroeg weg te zijn.  We rijden richting Galle en net voor het drukke centrum gaan we de Circular road op die ons om de stad naar het noorden moet leiden.  Wat een drukte, de ochtendspits komt van alle kanten op je af.  De kunst is dan om je zo breed mogelijk te maken en middenop je rijstrook te gaan fietsen . Zo voorkom je dat je de stoep opgedrukt wordt.  Brutaal zijn en gewoon laten toeteren...

Zodra we de drukke stad achter ons gelaten hebben wordt het een prachtige rit door een mooi gebied, we zien diverse plantage,s  kokos- bananen- thee- maar ook natuurrubber plantages. Het rubber wordt als vloeistof van een bom afgetapt en wordt daarna verwerkt. We passeren een natuurrubber compagnie.  Wat een enorme vieze lucht komt hier vandaan.

DDC8543E-7E99-4C29-9385-096D5DF9E475BBF794C9-AD24-48F6-88F5-87F8D78FA1BA

Begin van de middag rijden we de tuin binnen van “Suzantha,s Garden hotel”  in Bentota aan de kust binnen. Het is een voormalig groot Engels landhuis. Wat een prachtige tuin met een heerlijk zwembad onder de bomen. We kunnen hier weer heerlijk afkoelen. Achter dit hotel loopt een spoorlijn ( weinig last van gehad) . Tegen zonsondergang steken we de spoorbaan over en lopen zo het strand op om samen van de onderstaande prachtige sunset te genieten.

408A6E0D-315B-448C-8E7D-26952EE8DEB92395EB9C-8DCB-4E1C-A911-D350E264CAE80797E3FF-2544-4BD9-9830-EAF65885A868

Het klinkt saai maar in zo,n mooie tuin kun je heerlijk buiten eten.  Topdag!

6-3 naar Hanwella 75 km

Een flinke afstand voor de boeg, dus voor 8.00 uur zitten we op de fiets, het wordt heet vandaag omdat we met een omweg om Colombo moeten rijden en dus in het binnenland blijven.( geen zeewind dus)  Het wordt een zware etappe met heel veel korte venijnige klimmetjes. Wat een energie kost dit..  onderweg hetzelfde beeld als gisteren. kort voor Hanwella komen we op een kruispunt en daar staan een handwijzer..     rara.....   waar naar toe..

790DC5BF-C348-4996-9A9A-C7A588FD3895

Maar dankzij de prefecte navigatie en GPS van  Francis , die ze de hele tocht al tiptop regelt , is dit voor ons een eitje....

28C4C21A-94DA-4BD0-ABEE-C9073E6A82DF6B8B78FF-BDA7-4266-BC10-3818F1F1DCA6

In Hanwella wordt het steeds drukker en uiteindelijk vinden we ons Ambalama resort voor 1 nacht. We worden door de receptie naar de bovenste verdieping van een gebouw verwezen waar een kamer voor ons is onder het stalen dak.. Het is er werkelijk bloedheet, De airco heeft na een half uur draaien op 16 graden nog niets veranderd.  Dus Ton heeft de manager er bijgehaald en aangegeven dat je hier niet kunt verblijven en zeker niet slapen.  Om een lang verhaal kort te maken.. we kregen een leuke cottage onder de bomen en een koel drankje voor het ongemak..  opgelost..

7-3. Naar Negombo 66 km

Het roadbook had het al aangegeven, het wordt een hele tour om om Colombo te komen, zeker vanwege de drukte.  We verlaten Hanwella en de wegen worden inderdaad steeds drukker, opletten dus . We komen op een rondweg rondom Colombo terecht en zien eigenlijk de vieze armoedige kant van een grote stad. Jammer dit klopt zeker niet met het beeld wat we de afgelopen 5 weken hebben opgebouwd. Overal zwerfvuil , vieze industrie en achterbuurten . Zodra we om Colombo heen zijn komen we aan de kust. Hier worden we een weg opgeleid die aan de kunstzijde volledig is dichtgezet met schuttingen en muren. Hierachter liggen de resorts waar de bussen vol met toeristen in worden gereden en daar voor meerdere dagen aan het strand verblijven. De omgeving is saai en er is verder niets te beleven, De resorts hebben dat het liefste zo, dan blijven de gasten binnen de poorten.

C83693B7-2B4B-4719-8E9E-503CE867045D

Na 60 km rijden we Negombo binnen en herkennen direct weer beelden van 5 weken geleden zoals de grote Vismarkt en de oude haven.  Op km stand 66 zijn we weer bij ons vertrekpunt en is de cirkel rond.  Bijna 1400 kilometer hebben we op de teller staan en zijn weer op het terrein van Villa Araliya.  Zonder ongelukken, zonder pech, zelfs geen lekke band.  Dit moet gevierd worden...

nog 3 dagen strand en dan terug.....

1. Dick Hartink:
    8 maart 2019
    Fijn dat jullie deze tocht zonder ongelukken en pech etc. hebben volbracht. Het was heel leuk om jullie tocht via het blog mee te maken, zeker omdat wij heel veel dingen herkenden. Mooie verhalen en foto's. Geniet nog 3 dagen van het mooie Sri Lanka en alvast een goede terugvlucht. We zien jullie volgende week weer op het Stokebrand groetjes Dick en Jeannette
  2. Teunis en Jeanne:
    8 maart 2019
    Jammer dat jullie reis bijna ten einde is.. vond het zo leuk om op deze manier iets van het land te zien en horen!
    Goede terugreis en veilige thuiskomst!
    Hartelijke groet, ook van Teunis
  3. Hans:
    8 maart 2019
    Tjemig wat gaat de tijd snel zeg. Al weer vijf weken op pad. Gelukkig alles goed gegaan en nu nog lekker een paar dagen aan het strand lummelen. Veel plezier nog en een goede reis naar huis. Onze fietsen zijn bijna ingepakt.
  4. Fabienne:
    8 maart 2019
    Nog even genieten in Ngombo! Het was leuk om jullie te volgen en zo weer herinneringen op te halen aan onze eigen fietstocht vorig jaar!
  5. Birgit moolen:
    9 maart 2019
    Wat leuk dat ik dit blog heb gevonden. Wij fietsen bijna achter jullie aan. Wij zijn nu in Kandy en fietsen dezelfde route. Erg leuk om jullie avontuur te lezen.
    Goede reis naar huis, ook weer fijn en groet van Birgit en louis