Deel 12

10 maart 2019 - Negombo, Sri Lanka

Dag Sri Lanka,

8-3.  Negombo

Nog 3 dagen om nog even te genieten van dit heerlijke klimaat. De benen voelen zwaar vandaag. Toch is het moeilijk om de hele dag niets te doen.  Gelukkig zijn er gelijktijdig met ons nog 6 AWOL fietsreizigers binnen gekomen die ook de fietstocht volbracht hebben. Sommigen hebben we de afgelopen dagen af en toe gesproken in de laatste hotels.  In het zwembad en op het terras praten we wat met hun bij en delen de mooie ervaringen. De meesten vertrekken alweer op vrijdagavond ( werken na het weekend blijkbaar) .

In de loop van de middag gaan we naar de kust en lopen een stuk langs het strand. Per slot van rekening hadden we tegen elkaar gezegd dat er een goede fles wijn open gaat als we helemaal rond zijn. Dus met een ondergaande zon boven de oceaan op de achtergrond, proosten we op een prachtig avontuur.

38B59B1D-6A45-4BE1-8669-93343FF1D89E

We blijven de hele avond op deze heerlijke plek met een lekker windje van zee is het hier genieten. Via de app wisten we al dat het in Nederland regent en 12 graden is.   Zitten blijven dus....

9-3  dagtocht Colombo.

We hadden zo bedacht dat het leuk zou zijn om nog een dagtocht te maken en de miljoenenstad Colombo ( 5,6 miljoen inwoners ) te bekijken en gelijk wat souveniers kopen. Dat doen we deze keer niet met de fiets.

Dus wij ’s ochtends met een tuktuk naar het busstation in Negombo en daar in de rij om met de express-bus naar Colombo te gaan. Een comfortabele moderne bus met airco, niks mis mee.  Over de autobaan duurt dit tot in hartje Colombo minder dan een uur. Verreweg de snelste verbinding en voor 75 cent de man!

Colombo is een enorme stad in ontwikkeling. De economie is rijzende in dit land en dat merk je aan de bouwplannen en stadsinrichting. We stappen uit achter het grote treinstation Colombo Fort, bezoeken een nabijgelegen markt en nemen een tuktuk verder het centrum in. Een hypermoderne shoppingmall staat centraal aan een mooi meer en is de trots van de stad. Ook maar even doorheen gelopen. De doorsnee Srilankaan doet hier dus niet zijn boodschappen. Het is er ijzig stil..  we lopen nog wat rond, bekijken wat gebouwen en nemen een tuktuk terug naar onze expressbus richting Negombo.  Daar vinden we nog wat souveniers die we wilden kopen.  Even leuk zo,n grote stad maar niet te lang...

E3B40DAF-FEE3-44C6-8452-4F5D81FA22F9946A3F7B-C981-4B22-913C-CC295E62E9C3C6CAEAEA-AA4A-4630-9269-0FD1A6234D1F0997BAB7-C1F1-403A-9FAD-7FCF079C018F68DF6E8D-9620-4A8E-8464-A3538A5F4C5C

Het strand blijft trekken, en er is keuze genoeg uit heel veel leuke strandtentjes waar je prima kunt blijven en uitrusten.

CDEFACD5-AB2B-4457-9BBB-6D6EC63622B0

10-3  laatste dag..

Een dag van laatste dingen regelen en de fietsen moeten weer transportgereed gemaakt worden en in de netjes bewaarde fietsdozen worden verpakt. Eigenlijk hebben we alles gedaan en gezien wat op ons lijstje stond. Morgen reizen we weer in 2 etappes terug naar Nederland.  We vliegen opnieuw met Emeritas en hebben een tussenstop van 2,5 uur in Dubai. Om 20.00 uur staan we dan weer op Nederlandse bodem.

EEN TERUGBLIK:

Sri Lanka is een prachtig eiland met een heerlijk tropisch klimaat. Enorm vriendelijke gastvrije mensen, die hun best doen om een gast het naar de zin te maken. Het land is sinds 1948 zelfstandig en maakt zeker de laatste jaren een grote ontwikkeling door en is zich er van bewust dat de toeristen nog met grote getale de aankomende jaren Zullen komen. Er worden dan ook veel accomodaties gebouwd. Een 2e internationaal vliegveld is in aanbouw. De wegen worden opgeknapt.

De natuur is overweldigend, nog nooit zag ik een land met zoveel prachtige planten, bomen, bloemen en grote variatie aan dieren. De nationale parken zijn werkelijk erg mooi en moeten ook zo onaangetast blijven. De palmenstranden grotendeels schoon. We hopen dat een grote toestroom van toeristen dit niet zal aantasten. Het authentieke  Sri Lanka vonden we terug in de kleine dorpjes en op het platteland.

Maar.... Sri Lanka blijft Azië en dat wil zeggen, dat je de normen zoals wij die kennen in Europa op gebied van wetgeving, regels en hygiene en gezondheid zeker niet gaat halen. ( en misschien ook niet moet willen halen. )  Het verkeer blijft chaotisch. Ze blijven maar toeteren en de richtingaanwijzer en spiegels worden bijna nooit gebruikt. Jezelf aanpassen aan de geboden omstandigheden is een must.

Per fiets dit land verkennen vonden we ideaal. We zijn op zoveel kleine binnenwegen geweest waar nooit een bus of toerist komt. De wegen zijn bijna allemaal goed om te rijden. Natuurlijk hebben we ook stukken langs drukke wegen moeten rijden. Maar het verkeer past zich aan en de mensen waarderen het dat je dit per fiets doet.  ( zoveel aanmoedigen en opgestoken duimen)

Het was een reis om nooit te vergeten. Beter dan de tekst op onderstaande foto kunnen we het niet samenvatten.

F1FD0A35-1F3D-40F9-B41D-6BDDFFC3C50E

beste Lezers:

Gedurende onze reis zijn er veel lezers van ons blog bijgekomen, tot wel boven de 100 lezers per ingezonden verhaal. We vonden het leuk om onze reis maar ook vooral onze foto,s op deze manier vast te leggen. De 12 verhalen en zo,n 240 foto,s ( van de 2500 die er gemaakt zijn ) zijn zeker ook voor onszelf een blijvende herinnering aan deze fantastische fietsreis.

We hopen dat jullie plezier beleefd hebben aan het lezen van dit blog en danken jullie allemaal hartelijk voor het leuke commentaar. Voor sommigen hebben we oude herinneringen weer een nieuw beeld gegeven.

hartelijke groeten      TON en FRANCIS.

9F338D97-81A7-4BC4-BBC5-8A739C1272A8

1. Fabienne:
    10 maart 2019
    Het was leuk om jullie te volgen. Sri Lanka is een fantastisch land! Goede terugreis!
  2. Hans:
    hoi,
    Was leuk om te lezen. Ik had het gevoel dat ik de weer een beetje terug was op de plekken waar we toch warme herinneringen aan hebben. Goede en veilge reis terug.
  3. Petra:
    10 maart 2019
    Wat een indrukwekkende reis hebben jullie gemaakt. Mooie verhalen en prachtige foto's. Een blijvende herinnering zal het zijn. We spreken jull ie snel. Kom eerst lekker bij en wen aan de regen en kou in Nederland. Maar de lente komt eraan.