05 naar Etosha National Parc

11 april 2024 - Windhoek, Namibië

De Okki koppi Lodge was werkelijk toppie gisteren incl het muziek groepje dat na de maaltijd ( zoals overal) even de gasten komt vermaken en een paar centen ophaalt.

7-4

Vanochtend bezoeken we een Himba dorp. Deze mensen zijn nog erg traditioneel en zijn een minderheids groepering in Namibië. Ze leven in lemen huisjes in een prachtig gebied onder en tussen de bomen en leven van de landbouw en wat toerisme dat langs komt.

We krijgen uitleg van de “ burgemeester “ van het dorp die helaas een veel te modern westers kostuum heeft aangetrokken, voor deze gelegenheid, Hij heeft een grote hoed op en spreekt mooi steenkolen Engels. De vrouwen gaan traditioneel gekleed en de kleding en kettingen en versieringen geven de leeftijd en aantal kinderen aan . Ze doen ook het meeste werk. De mannen hoeden de geiten. Bij de Himba stam is polygamie toegestaan, een man kan dus meerdere vrouwen hebben.

0F54213E-1522-4E23-9D39-1A41CDD97C51-17449-000008F4D6E3D18554A6D772-2142-4421-A70A-39A090CEC019-17449-000008F58ED7477C

Het is wat commercieel opgezet en lijkt een beetje op apies kijken, maar geef ze eens ongelijk. Ze leven in het laagste milieu en doen hun best om oude tradities overeind te houden.  We kopen wat handgemaakte beeldjes en stappen weer op. Daarna een koffie stop, en zoals vaker deze reis kopen we een lunch voor onderweg in een naastgelegen SPAR supermarkt. Hypermodern zoals die zijn ingericht, wat een keuze , en alles in koelkasten en vriezers. dit is zeker vergelijkbaar met Nederland. Op onze reizen door Azië is dit echt anders.

Onze  rit gaat verder naar iets waar ik al dagen naar uitkijk. Het Etosha National Parc. Een fantastisch wildpark met een oppervlak van ruim heel Nederland bij elkaar. Het is vrij vlak en bestaat uit gebieden met lage struiken , acacia bomen, grote open vlaktes en enorme zoutpan die dampt van de hitte onder de Afrikaanse zon.  Het heeft hier de afgelopen weken toch  behoorlijk geregend en overal staan nog plassen dus er is water genoeg voor het wild.
Zodra we het Parc ( na betaling ) zijn binnengereden met de truck is het één grote beleving van prachtige wilde dieren in hun natuurlijke omgeving. We zien zebra’s en springbokken en antilopen en niet een paar maar honderden tegelijk. Veel giraffen met jongen, struisvogels, zelfs een zwarte neushoorn en onze eerste olifant.
Er wordt gestopt bij een bosje waar blijkt dat daar een leeuwin ligt, die hevig ademt en steeds op haar rug rolt. Bezig met de bevalling meld Norman. Ze zonderen zich af van de groep en krijgen 2-4 welpen.

282F22F2-4E06-4390-BD11-FBF186D9FD65-17449-0000094A8EEC4B5A49E3F988-69BF-4FE2-90FB-6720005C04AC-17449-0000094C177D8D001E338436-3782-45D0-B05A-551B65333883-17449-0000094E274EF58452290B74-A3DC-44A3-985B-A445C723877E-17449-0000094E968C22C2

Overal lopen honderden gnoe’s over de vlaktes . Ik blijf fotograferen en loop van links naar rechts door de truck om het allemaal vast te leggen. Ook nog  een groepje leeuwinnen met jong gezien.

Om 19.00 komen we bij een lodge midden in het Parc waar we overnachten in een mooi huisje op het terrein. We zijn nu in het gebied waar de malaria mug voorkomt, dus we zijn gisteren al aan de “malarone-pil” gegaan en blijven dat 2 weken gebruiken. William onze Zimbabwaanse driver vertelde dat hij al 3 x malaria gehad heeft, : zo ziek van geweest dat wil je niet meemaken, zegt hij.  Dus slikken we die pillen trouw naar binnen. Gelukkig geen nare bijverschijnselen van gehad.
‘s Avonds buiten eten onder een sterrenhemel zoals je nog nooit gezien hebt.
8-4

Op tijd op voor een ochtend safari rit door het Parc. We rijden om 7.00 uur de poort uit en zien al weer groepen met zebra’s en springbokken. Iets verder op staat een heel klein zebra jong op de weg die z’n moeder kwijt is. Het is zielig om te zien want hij blijft voor onze truck staan en zoekt dekking. We kunnen niks doen en als we uiteindelijk wegrijden rent ie nog lang achter ons aan. Volgens onze gids zal die de avond niet levend halen, als z’n moeder hem niet terug vind. Leeuwen zullen hem dan ongetwijfeld vinden. Zo hard is het leven in zo’n enorm natuur Parc . Tussen de middag komen we bij een volgende lodge aan de rand van het Parc richting Botswana en zullen hier ook een nacht blijven,

C14B0AB9-A0B1-456C-8F2E-328917039DBF-17449-000009E524613A56DE77AC47-A812-40A1-A231-DD095E66B986-17449-0000094ED277312A6C50C6C2-BF13-44E1-B0C0-97C634B8A33A-17449-000009E13CEDE54C1D1542ED-83CB-4DDF-814E-56FB94677D23-17449-000009DF221B759D

Eind van de middag maken we nog een safari langs de vele waterholes die hier zijn. We zien daar echter weinig of geen  dieren omdat er door de regen overal genoeg water is. Wel zien we impala’s , kudu’s en een bij een waterhole lopen een paar jakhalzen en staan Marabu’s in het water. Ook een  enorme neushoorn stak voor ons het pad over.. Norman vertelt ons het verschil tussen een witte en een zwarte neushoorn. Hij weet ongelofelijk veel over de dieren te vertellen en herkent de meeste inheemse vogels die we zien. Stropen komt hier ook voor, ondanks dat er rondom dit enorme park een hek staat. Een neushoorn zonder hoorns die we zien is daar het bewijs van.

Veel prachtig gekleurde vogels in de struiken en bomen, het kan niet op en de sfeer onder de medereizigers is ook van ooh en aah wat mooi. Een vrattenzwijn familie met 3 jongen is leuk om te zien.

89541E3F-ED9B-4C4E-93D4-09303D9BB7A7-17449-000009DF08C28108

Mijn camera maakt overuren, fijn is dat ik nu ( anders dan bij fiets reizen) mijn grote 200/600 mm lens bij me heb en dat is hier echt nodig om het wild dichtbij te halen.

Dit is nog maar het eerste wildpark van deze hele reis. Er komen nog meer parken in Botswana en Zimbabwe de komende weken.  Spannend wat we daar nog te zien krijgen.  3 van de “Big Five “ hebben we al gezien.( leeuw, neushoorn en olifant ) Het luipaard en de buffel ontbreken nog.

066530AA-B54D-44EC-9535-FC333C438227-17449-000009FC19868FF5

10-4

Gisteravond hebben we nog kunnen genieten van een mooie zonsondergang boven de steppe. De lucht kleur hier dieprood en weerspiegelt in het waterhole voor ons.
We kunnen relaxt ontbijten en rijden daarna richting uitgang van het enorme Parc. Vandaag gaan we 500 km verder naar het noorden van Namibië, naar Rundu. We rijden langs mijndorpen waar koper, nikkel en uranium wordt gedolven. In Grootfontein wordt gestopt. Dit is een grote stad met Duitse invloeden en hier slaan we  lunch en water in voor de rest van de dagtrip in een supermarkt, waar bierwurst en Sauerkraut in de schappen ligt. Bij een parkje is er maar 1 die werkt, de andere 4 kijken ernaar. Werkeloosheid is nog wel een dingetje hier.

Vandaag geen gehobbel over zandwegen maar strak asfaltweg . Met 100km/u gaat dat heerlijk.

Rundu ligt aan de Kavango rivier, wat de grens is met Angola.. 15 km buiten de stad stroomt de rivier We eindigen in de Nkawi-lodge in een prachtig Parklandschap direct aan de rivier. Heerlijk stil de komende nacht in ons rieten huisje😀

Helaas is de wifi hier tergend langzaam, dus versturen wordt het niet vanavond.

Tot een volgende…..

1. Gerda:
    11 april 2024
    Dank, prachtig om te lezen.
  2. Dick Hartink:
    11 april 2024
    Wat geweldig mooie foto's hebben jullie al gemaakt. Moet een onvergetelijke ervaring zijn om dit allemaal mee te kunnen maken! En er staat jullie de komende weken ongetwijfeld nog heel veel moois te wachten. Ben nu alweer benieuwd naar nieuwe foto's en verhalen.
  3. Fabienne:
    11 april 2024
    Wat een prachtige foto's! Fijn dat je nu je grote lens mee kunt nemen. Lijkt mij een bijzondere ervaring om al die dieren van zo dichtbij te zien. Ook de foto's van de mensen zijn prachtig met een bijzondere haardracht.

Jouw reactie