Op de fiets langs de Drei flussen- route in Duitsland

22 juni 2018 - Ahr, Duitsland

Een lang weekend van 4 dagen bracht ons op vrijdag 8 juni met de auto naar Dusseldorf./ Neuss. Auto parkeren en 320 km fietsen voor de boeg langs de rivier de Erf, de Ahr en terug langs de Rijn . Vrijdagochtend om 10.30 vertrokken we voor de eerste 80 km langs de Erf. Direct al regen , maar tegen de middag werd het droog en dat zou het tot het eind blijven. Top! Via allerlei kronkelweggetjes links en rechts van de Erf, we hebben 48 bruggetjes over gestoken, kwamen we eind van de middag in Weilerswist aan waar de in een gasthaus een prima kamer met ontbijt hadden geboekt. Wat een dorst, eerst maar een glas weissenbier. Heerlijk gegeten in een tuin bij een leuk restaurant en de dag kon niet meer stuk. Na een goed ontbijt de volgende ochtend waren we gereed voor de klimmen die ons te wachten stonden, via Badmunster Eiffel , een flinke klim, moest het nog hoger naar Blankenberg. Wat een mooi dorp met leuke vakwerkhuizen. De Erf hebben we hier verlaten en de route ging nu verder langs de Ahr. Maar het leuke is dat de Ahr vanaf hier ongeveer 600 m daalt naar de Rijn. Dus de rest van onze route liep licht dalend naar het eindpunt van de dag in Dumpelfeld. Een prachtige traject over een oude spoorlijn. Ook hier een leuk oud hotelletje gevonden waar we in de tuin heerlijk konden eten. Het onweer joeg ons helaas halverwege de avond naar binnen, maar de hele dag was wederom geweldig. Zondagochtend vertrokken we verder afdalend langs de Ahr naar Remagen waar de Ahr in de Rijn stroomt. Schitterend zoals in de ochtend de dorpjes hier tussen de hoge wanden van de Eifel liggen verstopt. Een gelieft gebied voor wandelaars, kanoërs en Campers. Bij Remagen kom je in een andere wereld. De drukke fietsroute langs de Rijn richting Koln Wat een mensen, ( allemaal op een Ebike) Bekende plaatsen zoals Koningswinter zijn we langs gekomen. Na Koln wordt het fietspad helaas minder interessant, je duikt hier echt het Ruhrgebied in met al zijn industrie. Soms moet je letterlijk om een enorme fabriek met eigen haven heenrijden. Na zo,n 80 kilometer vonden we ons appartement bij een particulier in Wesseling. Savond s op zoek naar een eethuisje, maar ja in een industriestadje is niet veel gezelligheid meer op zondagavond te vinden. Aan de andere kant van het spoor vonden we toch nog een leuke pizzeria waar we als enige gasten buiten voor slechts 23 euro samen ( waar vind je dit nog?) een heerlijk biertje en een prima Pizza naar binnen hebben gewerkt. Maandagochtend. ( werkdag in het Ruhrgebied ) tussen de vrachtwagens etc door vonden we snel weer de weg langs de Rijn. Nog een 80 km te gaan tot Neuss vlak bij Dusseldorf en op zoek naar de auto. Moe maar zeer voldaan van een prima rit konden we omstreeks 16.00 de auto weer richting Nederland sturen. Top weekend en zeker voor herhaling vatbaar.