02 naar Capetown

30 maart 2024 - Kaapstad, Zuid-Afrika

28-3

Vanwege de drukte op Schiphol besluiten we om toch noch een uurtje eerder richting station Zutphen te gaan. Dankjewel buurman Dick voor het wegbrengen. Top. We beginnen relaxt maar wel in de regen aan onze reis.
Via een overstap in Apeldoorn komen we omstreeks 14.30 uur aan op Schiphol. Deze keer geen inpakfeest van fietsen in grote dozen, maar gewoon onze grote bagage afleveren bij de balie van Turkish Airlines. Sticker er op en de AirTag in de bagage staat aan. ( handig om onderweg of bij aankomst op je bestemming direct te zien of je bagage niet ergens is achter gebleven) .

Veel grote Turkse families staan in de rij met ontzettend veel bagage. Vroeger reden ze nog met een oude ford transit vol met elektrische apparaten helemaal van Nederland naar Turkije , maar nu gaat het dus per vliegtuig richting Istanbul.

Stampvol zit het vliegtuig maar de maaltijd en de service onderweg is prima. Niets op aan te merken. Istanbul airport is reusachtig groot en natuurlijk is onze vervolgvlucht helemaal aan de andere kant van  de luchthaven. Dus midden in de nacht staan we na veel loopbanden en lange gangen eindelijk bij gate D12 voor onze aansluiting naar Kaapstad.  Voor deze vlucht hadden we allebei een plaats bij het raam geregeld, (het blijkt dat je met een kussen tegen de wand en de stoel achterover, prima kunt slapen.) Ik had zelfs de mazzel dat er naast mij een plek vrij was, dus beenruimte genoeg. Behoorlijk goed geslapen en na een prima vliegtuig-ontbijt wordt de landing ingezet. Bij het raam hebben we gelijk al een prachtig gezicht op Capetown en de beroemde Tafelberg.

IMG_6908IMG_6930

We komen om 11.00 uur plaatselijke tijd ( zelfde tijd als Nederland😌, dus geen jetlag) aan op Capetown Airport. Bagage opgehaald en er staat al iemand te wachten die ons met een ander echtpaar van de “ koningAap “ groep naar het hotel in het centrum brengt. Blijkt dat die chauffeur  Van der Spek heet, nou en dat was niet alleen zijn naam want hij was ook “ enorm” van omvang 😜😜

Het Fountains hotel is de plek voor de komende dagen. Onderweg rijden we langs de townships waar toch grote groepen arme mensen wonen, enorme grote wijken met golfplaten huisjes en krotjes. De apartheid is dan wel jaren geleden gelukkig afgeschaft echter de donkere mensen zijn hier toch wel degene die het, het zwaarste hebben in de maatschappij. We zullen dit nog meer gaan ervaren.

IMG_6933

We ontmoeten Norman, onze reisbegeleider voor de komende 3 weken. Eén leuke Zuid-Afrikaan vol humor, een dito taalgebruik en ruim 8 jaar ervaring als begeleider van dergelijke reizen. Dat komt wel goed 😊

We maken kennis met  de rest van de groep en treffen leuke enthousiaste medereizigers. Gezamelijk gaan we een biertje drinken die middag in het centrum, waar een heerlijke temperatuur van 25 graden heerst. Mooie stad , modern en schoon.

IMG_6936IMG_6935IMG_6937

S,avonds met z’n tweeën uit eten en een taxi genomen ( in het donker alleen als toeristen over straat wordt toch wel afgeraden hier.) naar het “Waterfront” een moderne leuke uitgaanswijk bij de zee. Rodrick de taxidriver was wel zo handig om zijn nummer af te geven, kun je me bellen als je weer terug wilt ….😜     We lopen wat langs de zeekust en genieten van de ondergaande zon.

IMG_6940

De lucht kleur alle kleuren rood en vanuit ons restaurant is dat prachtig om te zien. Lekker gegeten met een mooie fles kaapse wijn.  Even bellen met Rodrick en met de taxi terug  het Hotel.  Moe van het reizen, gaan we vroeg naar bed.

30-3

Op tijd opstaan,  we hadden in Nederland al kaarten geregeld voor een bezoek naar de top van de Tafelberg. Dus dat gaan we doen vandaag. Na een goed ontbijt-buffet op naar het opstappunt van de Hop-on Bus. De rode route moeten we hebben, en deze bus brengt ons naar het het dalstation van de kabelbaan. De Tafelberg / table Mountain is met 1086 m hoogte een enorme rots direct aan de voet van Capetown, dus een gewilde attractie. ( en zeker in dit vrije paasweekend kwamen we achter). Met onze toegangskaarten vooraf gekocht, dachten we langs de rij te kunnen lopen en direct bij de lift te staan.  Echter…… vergeet dat maar, iedereen had al kaarten en we hebben er bijna 2 uur over gedaan om in de lift te stappen. Wat een lange en warme onderneming. De zon staat hier echt te bakken en de parasols die om de zoveel meter staan in de lange wachtrij zijn zeker geen overbodige luxe.

IMG_6944IMG_6951B25D9D52-2909-4FCA-9287-DA8AC38A413D-648-0000032082A6A8B4

Echter… het uitzicht boven is fenomenaal. Naar het zuiden kijk je tot aan het einde van het schiereiland met Kaap de goede Hoop. Naar het westen kijk je uit over de grote baai met Kaapstad. Wat een prachtige plek. Niet voor niets één van de “ new 7 wonders of Nature” . We wandelen over de bijna vlakke Tafelberg en dalen na afloop weer af. De rode hop-on bus brengt ons met een mooie route langs de kust. We zien veel zandstranden, die overvol liggen met badgasten, echter niemand zwemt in het water. Wat blijkt: de zee hier is maar 12-14 graden warm.  We rijden over de Heerenstraat en de Buitensingel en In het centrum laten we ons afzetten en wandelen wat over een kleine soevenir-market.  Francis heeft een leuk houten schilderijtje met 4 poppetjes in de hand. “   Special price for you “ zegt een mannetje tegen ons. Wat blijkt hij vraagt 1800 Rand voor dit ienie mienie houtsnijwerkje. (€90,00)  . Gaan we niet doen dus…  We lopen weg en plotseling komt ie ons nog achterop lopen en is de prijs gedaald naar R800,00 . Maar ja het is al klaar hè …..Laat maar, we vinden nog wel een mooie aanvulling voor onze verzameling thuis.  De warme dag hakt er wel in na zo’n langdurige natte winter in Nederland. We besluiten om vanavond niet meer weg te gaan en we eten heerlijk in het hotel-restaurant. Morgen een rondtocht over het Kaapse schiereiland.

Tot een volgende…

1. Mark Disselhorst:
    30 maart 2024
    Leuk Ton. Verstandig om een trein eerder te nemen. Weet ik uit ervaring:-)
    Veel plezier
  2. Dick Hartink:
    31 maart 2024
    Een goed begin van een ongetwijfeld fantastische vakantie. We hebben de afgelopen nacht de klok een uur vooruit gezet, zodat we nu helemaal geen tijdsverschil met Zuid-Afrika meer hebben:-). Heel veel plezier nog!!
  3. Fabienne:
    31 maart 2024
    Jullie hebben al een mooie eerste dag gehad. Leuk om jullie weer te kunnen volgen. Grappige straatnamen daar de Heerenstraat en de Buitensingel. Mooie en bijzondere reis gewenst!
  4. Hans:
    31 maart 2024
    Zo dan, nu dan eens een heel andere vakantie dan met de fiets over bemodderde weggetjes en door ieniemienie dorpjes crossen. Alles lekker georganiseerd en ontspannen. Jullie hebben groot gelijk. Geniet er van. Jammer dat er dan meteen zo veel met jullie tegelijk naar de Tafelberg willen. En dan die special price for you. Ja ja, die kennen we al.(-;
  5. Nel Dijkstra:
    31 maart 2024
    Het lijkt me een geweldige reis te worden. Ik ga jullie volgen. Bedankt voor het droppen van de TB. Mocht hij opgepikt worden, dan laat ik het weten. Veel vakantieplezier. Groetjes Nel.
  6. John S:
    5 april 2024
    Weer leuk om jullie reisverhaal te lezen,en ja dit keer zonder fietsen,maar niet minder mooi.(mooie Foto s.
    Geniet ervan samen.
  7. Dick Hartink:
    5 april 2024
    Ben super benieuwd naar een nieuw reisverhaal:-)

Jouw reactie