Deel 5 Camiquin en weer terug naar Bohol

26-1.   Camiquin een rondje eiland 65 km

Het beloofd een warme dag te worden , geen wind en weinig nevel rondom de bergen. Camiquin is een klein eiland met een doorsnede van zo,n 25 km maar wel met 7 vulkanen De hoogste is toch gauw 1550 m hoog en allemaal zijn ze begroeid met dichte tropische wouden.

Vulkaan

Het eiland heeft rondom een kustweg waaraan bijna alle steden en dorpjes liggen. Ruim 88000 inwoners . Zodra je van de kustweg afgaat het binnenland in, is het direct enorm stijgen. Dat gaan we niet doen vandaag maar de kustweg is ook nergens vlak. Het wordt een pittige dag. We stoppen even bij een groot kruis op een rotsblok in zee. Het blijkt een “sunken cemetery”  (verdronken begraafplaats) te zijn.

Verzonken begraafplaats

Halverwege het eiland komen we bij de plaats Benoni, hier vertrekken boten naar Mindanao. Lunchstop bij een restaurant / annex bakkerij. Buiten staan de vervoermiddelen die we al vaker zagen de afgelopen week. Een tricycle.  Of zoals ze hier zeggen een “Guinsacat” Het is een bromfiets met daaromheen een carrosserie  met eigen achteras met 2 wieltjes Er kunnen met een beetje persen wel 10 filipino,s in en de driver zit dan gewoon middenin op zijn brommerzadel. Het hangt achterover en rijdt natuurlijk voor geen meter en zeker bergop is het een drama, maar je moet toch wat verdienen hier.  Met name schoolkinderen gebruiken deze goedkoopste manier van vervoer.

Een tricycle of Gunsacat

Het is zondag en verderop horen we een een hoop geschreeuw in een gebouw onder de palmen en staan er heel veel brommertjes geparkeerd. Francis blijft bij de fietsen en ik ga nieuwsgierig een kijkje nemen.

Wat doen mannen in Nederland op zondagmiddag? Nou gewoon naar het voetbalstadion, of het veldrijden en friet eten en bier drinken?  Hier doen ze bijna.....het zelfde maar net niet helemaal, als ze zonder vrouw weg mogen.. Hier ga je wedden op kemphanen-gevechten.  Ik sta bij een rond stadion waar achter een hek alleen maar mannen bezig zijn om grote hanen te voorzien van scheermessen en andere scherpe haken aan de poten.

Kemphaan optuigen   Varkentje van 100 kg

Achter een muur zitten wel 300 zwetende man rondom een kleine arena waar het straks allemaal moet gaan gebeuren. Ondertussen moet je dan wel wat eten,  bier is er genoeg en voor de lekkere trek wordt een enorm varken aan een spit naar binnen gedragen. Het wedden gaat met grof geld voor Filipijnse begrippen. Entree 300 peso’s ( toegang en een vaste inleg doen op jouw winnaar) daar kan je nog op bijbetalen voor een hogere winst. Ik blijf niet lang maar wens de man die mij zijn trotse haan laat zien veel succes.

Deze is er klaar voor

Of hij wint veel geld vandaag, of gaat met een dooie haan naar huis.   Ja..... mannen op zondag, vertel mij wat...😜😜.

We zijn weer bij ons resort en wat oververhit van de warmte.. Zwemkleding aan en de zee in.. heerlijk.

Vissen met een sleepnet in een cirkel

Vanavond eten we bij familie-restaurant “ checkpoint” op de hoek. Een aantal grote Filipijnse gezinnen die op zondag uit eten gaan. Oma mag ook mee en allemaal op de foto natuurlijk Gezellig hoor.   Een Chinees één-kindsgezin aan de volgende tafel steekt daar schril bij af.

27-1 .

Onze laatste dag op Camiquin. We zijn zoveel jaar getrouwd vandaag en laten ons voor de verandering eens met een Jeepney rondrijden langs een paar bezienswaardigheden die dit eiland zo mooi maken. De driver blijft voor een beperkt bedrag de hele dag bij je, wel zo makkelijk en kun je overal rustig rondkijken, hij blijft toch wachten. Aan het eind van een ( erg steil) weggetje ligt een hoge waterval van wel 80 m valhoogte.

80 meter vrije val

. We rijden verder naar een kratermeer met een restaurant waar je je eigen vis kunt vangen. We eten en drinken er wat en zien hier grote vissen zwemmen in een bassin. Een bus vol Chinezen komt binnen. Nu wisten we al dat ze hier met 1 hand eten ( in de andere zit de smartphone) boeren, slurpen en alles van zich af op de grond gooien, maar dat er een paar languit op een bank gaan liggen met hun poten op de eettafel slaat alles. Wat een onbeschoft gedrag. Het interesseert ze geen zak blijkbaar en gaan rustig liggen snurken tot het eten komt.  Wegwezen hier....De kustweg slingert op en neer en we komen weer bij een ( zeer stijle) afslag naar een andere brede waterval ( 6 km, met de fiets zou ons dit meer dan een uur kosten zo stijl is het hier)  die van een vulkaankrater naar beneden komt. Hier wordt gezwommen. Gaaf om vlak bij dit enorme geweld in heerlijk fris water rond te dobberen.

Heerlijk fris

Met lekker eten en een wijntje bij Jim sluiten we onze dag af. Het was heerlijk op dit eiland, morgen om 8.00 uur weer terug met de Ferry naar Bohol.

28-1  Bohol

We zijn vroeg op, zelf zo vroeg dat we op ons resort geen ontbijt kunnen scoren. Dus hadden we gisterenavond nog wat gehaald. Om 6.15 rijden we het resort uit op weg naar de haven waar we om 7.00 uur bij het loket van de super shuttle boat weer de nodige bonnetjes kopen, dan weer naar het havengebouw en langs de loketjes voor de Terminal fee. Ach het begint wat te wennen. Bij controle,s geef ik nu het hele pak bonnen in 1 keer af, mag ie zelf uitscheuren wat ie nodig heeft. Het is druk, er gaan veel vakantiegangers en locals vanochtend terug naar Bohol. Allerlei bagage wordt met steekwagentjes de boot op gereden, wat een bedrijvigheid. De zee is als een spiegel zo vlak, dus een relaxt tochtje. Een goed boek op de Ereader een plekje in de schaduw op het bovendeks met een beetje wind en je bent 3 uurtjes later aan wal.

Aankomst in Jagna op Bohol

Op naar Anda Beach. 36 km nog te gaan vanmiddag. Toch wel heet hoor tussen 12.00 en 14.00 uur op de fiets, zeker bij een klimmetje zonder wind.
We hadden en kamer voor 1 nacht in het old Castle Beach Hotel geregeld. Gave plek zeg, direct aan het witte strand.  Nog even de zee in en afkoelen ...  Nou ik heb nog nooit in een zee gezwommen van over de 30 graden. Het is hier ondiep en een witte ondergrond die voor extra straling zorgt, dus het water wordt de hele dag enorm opgewarmd. ..Je koelt er niet vanaf, een ligbad is nog frisser.. Verder een prachtige plek met een fijne tafel voor ons vanavond in het witte zand. Dan is Nederland met alle kou en regen toch ver weg... ( sorry hoor) 😉.

Morgen weer met een bocht het binnenland van Bohol in..

1. John S:
    28 januari 2020
    Erg leuke verhalen en foto s,van mooie stranden en zon,tot hoosbuien en lekkere biertjes,geniet ervan met nog vele mooie kilometers
    groet john snelder
  2. Fabienne:
    28 januari 2020
    Gelukkig geen regen meer. En nog gefeliciteerd met jullie trouwdag!
  3. Dick Hartink:
    30 januari 2020
    Mooie verhalen en het begint steeds meer te kriebelen......als de coronagriep nu maar geen roet in het eten gaat gooien, want over ruim 2 weken zullen we toch via Hong Kong naar Cebu moeten vliegen!,