05 naar en Langs de Mekong

31 januari 2023 - Kâmpóng Cham, Cambodja

Het duurde even voor dit verhaal kwam door verschillende oorzaken..

28-1

Omdat we het hele traject in dagen opgedeeld hebben, hadden we thuis al besloten om een minder interessant deel over te slaan om zodoende voldoende tijd ( we hebben maar ruim 4 weken en we moeten ook een paar reserve dagen inlassen)  over te hebben voor de meeste mooie en interessante delen van deze landen.  We nemen een taxibusje vandaag naar Kratie en die doet daar zo,n 5 uur over. Alles past prima in deze ruime bus en een aardige chauffeur die prima rijdt. Eerst over de hoofdweg een stuk richting Phnom Penh en dan afslaan over wat lokale wegen, waarvan er één in aanleg was, dus stof happen.

CBA9E3E0-5B43-4FC7-A759-79013CAEB67A

Tegen 16.00 zijn we ingeboekt in de Privada Lodge in Kratie. Het blijkt eigendom te zijn van een Frans sprekende Belg die Engels spreekt zoals René, de kroegbaas uit de serie Allo Allo

yoou travelle by biciclette ! Superbe!  En dat gaat nog even door….En dan  geeft hij ons een kamer op de 2e verd.van dit oude industrieel ingericht oude Franse gebouw. ( lang geleden gebouwd voor een Franse gouverneur of zoiets)  We lopen een rondje over de plaatselijke markt onderaan het hotel en komen bij de boulevard uit. Oude gebouwen uit de Franse tijd maar het mooiste is toch het enorme oppervlak van de machtige Mekong rivier voor onze neus.  Ter plaatse is die zeker 1,5 km breed.

CEB5118C-3278-41FF-8094-2C4273D438E2 35C4BAA2-6A60-4F56-B2C1-A68CDD6DC2F2

Bij het river restaurant met uitzicht eten we wat. Maar na het eten gaat het mis met mij,  ik kom in bed te liggen met 39 gr koorts 🥵 en heb buikgriep/ diarree.  De volgende ochtend is het niet veel beter maar met paracetamol heb ik de koorts wel wat gedrukt. Niet verder vandaag helaas en dus blijven liggen en uitzieken. S,avonds al wel even een rondje buiten gelopen en wat rijst gegeten. En gelukkig het herstel zette snel door. Het zal wel een of ander Cambodjaanse kipstukje zijn geweest dat in een gerecht zat. Geen vlees meer dus de komende tijd. Ook niet erg.

30-1 naar Stueng Trong 88 km

Een dag later dan gepland krijgen we van René van Allo Allo een ontbijt waar je de deur bij dicht moet houden, anders waait het van je bord. Een mini stukje oud hard stokbrood in stukjes in een schaaltje .. en een eitje.  Franse Baquette  sublieme hoor ik hem zeggen.  Nou hier kan ik dus op fietsen tot de hoek van de straat. Tevens heeft ie niet begrepen dat Francis ook een Baquette wil,  Oh soory it is my bad Inglish, je n’ai pas compris. Dus het wordt weer later voor we weg zijn, want die Baquette moet ie eerst nog op de markt beneden gaan halen.  Op Booking.com zal ik hem prijzen 😡
Afijn , dit is Azië maar we zijn weg, heerlijk, ik voel me gelukkig goed vandaag en de kilometers trappen prima weg met een wind in de rug. De Mekong de hele dag aan onze rechter zijde. Het echte plattelands leven aan en naast de rivier is een belevenis. Overal huizen en huisjes op palen langs de rivier.

6C19893C-A868-4049-A100-159F1C6ABE47

AD9C9B28-B206-47A2-B9F2-F8A4BA7DA321

0F30B2B9-98EA-4165-9B8D-B865AB72DC10

Bij hoog water kan de Mekong wel 20-25 meter stijgen!  Nu vallen er stukken droog en is het laag waterstand.  Alles wordt hier vervoerd op en achter kleine brommers. Zo heb je hier dus de Blokkerman….   Maar ook de Albert Heijn per brommer en de groeteman benzineman enz allemaal op een platte aanhanger achter een brommer. Het gaat niet hard maar komt heel rustig voorbij en is altijd vriendelijk.

37877906-2698-454E-BC1C-EBFBEDDFF171

Na 35 km zijn we in Chhlong , nu kunnen we hier al overnachten (2 guesthouses zijn aangegeven in het roadbook, maar het is pas 11.00 uur en we voelen ons prima. Echter het volgende plaatsje waar maar 1 guesthouse is, is 53 km verder en dan moeten we wel zeker weten dat die nog bestaat. ( vanwege COVID zijn veel bedrijfjes en winkels helaas gesloten ) Het beste is om even te bellen naar het nummer van dat guesthouse maar grote kans dat ze je niet begrijpen en in het Khmer tegen je aan gaan praten.  Dus we stoppen bij een mooi bankgebouw ( werkt altijd iemand die Engels spreekt) en ik loop naar binnen en vraag even hulp aan een aardige dame. Natuurlijk ik zal even bellen, en in rap Khmer wordt er wat in de telefoon gebabbeld.  Geregeld, ze zijn open en er is een mooi kamer voor jullie. Top… wat zijn de kosten voor het bellen..  nee gratis service van de bank..😃🙏.

C05687ED-6FF8-4680-8AE3-579F32A65D79

Dus we besluiten om uit te kijken naar een goede koffie, want ook dat had René van Allo ook al niet .  Bij een leuk modern cafe staat een Italiaanse koffiemachine op de balie, dus dat is ook weer lekker in de ochtend.

We passeren heel veel scholen, waar zoals in veel landen in Azië, de kinderen in een mooi uniform naar school gaan. Ze zien ons eerder dan wij hun, dus rennen al naar de weg en roepen”  Hello” .  Leuk en dat gaat zo de hele dag door, toch wordt je wel vrolijk van de gastvrijheid. Waar koop je in Nederland een paar flesjes sap in een winkeltje en ze schuiven gelijk 2 stoelen de winkel in, waar je op mag zitten om het op te drinken.

2433FB5F-108B-44DD-B500-7BF08FEB3910

We naderen het punt waar we de rivier moeten oversteken,  volgens ons boekje moeten we met een pontje die maar 1x per uur gaat. Echter de Chinezen zijn in de COVID tijd hier flink bezig geweest en hebben een joekel van een brug over de Mekong gebouwd. Dus geen pont meer maar gewoon lekker doorrijden de brug over. ( toch wel een klim met die warmte)

C5595BE5-91FE-4693-9835-B485AB92E156

We zijn blij dat we de eerste serieuze dag er op hebben zitten en in Stueng Trong vinden we het nette vrij nieuwe guesthouse, waar we alleen kunnen slapen, ontbijt moeten we morgen zelf regelen.   Als het donker wordt lopen we de winkelstraat in en vinden zowaar een modern Pizza restaurant met aardige meisjes die Engels spreken en behulpzaam zijn en veel giebelen.. Geen vlees deze keer maar een heerlijke verse Pizza  met kaas en groente. Ze hebben er echter ook geen bier. Dat halen we bij een winkeltje vlakbij het guesthouse.  Met een koud Angkor biertje naast me zit ik dit stuk van het verslag te schrijven.  Een prima dag nemen ze ons niet meer af. Helaas is het internet bedroevend hier in dit guesthouse en foto,s laden wordt het niet. Morgen dan maar.

31-1  Stueng Trong - Kampong Cham. 35 km

We staan vroeg op, het zal weer warm worden vandaag.  We betalen het enorme bedrag van 15 dollar voor de overnachting en fietsen de hoofdstraat in. Het Pizza restaurant met het aardige Engels sprekende meisje ziet ons voor de deur stoppen en staat al klaar voor een ontbijt.  Fantastisch wat een meid!  Toast, omelet, yogurtdrink. Hele goede koffie. Dat is een goed begin van de dag en we nemen de tijd. Over een smal weggetje fietsen we tussen de landerijen en boerenbedrijfjes door.

7C7ACC8B-6511-491E-8DE5-2A9EC4F67BB8

Wat ik al vertelde, hier wordt alles, maar dan ook bijna alles met de brom-transporter vervoerd. Wat dacht je van de bedden en matrassen-man aan huis. Wat een brommertje al niet meetrekken kan.

C499CB54-DDD0-41B2-9806-B64282C9F6B0

Ook een tempeltje voor in je voortuin kun je hier laten bezorgen.

25F04CA2-5FB2-4A6C-8BA2-2171EFD32823

Broodmagere koeien staan in een onkruidveldje en bij huisjes op palen onder een afdak. Zit  niet veel vlees aan en geven ook geen melk, zegt Francis.

7C321FEB-BA4E-444A-88E9-7645E0C0E7C2

Wat we ook zien zijn zwaluwhuizen. ?  Hele hoge gemetselde gebouwtjes zonder ramen met bovenin een opening als een vlieggat met daarnaast een luidsprekertje die vogelgeluiden de lucht in gooit.  Hier lokken ze zwaluwen mee naar binnen, die dan gaan nestelen in het gebouw tegen de muren en tegen het dak. Nu gaat het niet om de vogeltjes maar om deze nestjes.  De zwaluwen maken die van speeksel . Als ze klaar zijn met zo,n nestje en het is gedroogd, worden ze door de eigenaar weggehaald en kan zo.n arme zwaluw weer opnieuw beginnen. Maar dit is wel big business.  Ze worden voor heel veel geld verkocht aan rijke Chinezen die ze opeten …. Echt ! ( Chinezen vreten ook werkelijk alles) omdat ze geloven dat dit mogelijk goed is voor de spijsvertering.  Over vreemde kostgangers gesproken….

93FC01D5-4CB6-4990-A307-B0CE8115176A

Vlak voor het einde een tempelcomplex met een fraaie goudkleurige poort met de veelkoppige slangen als bewakers ervoor.

F15DA115-837F-430B-8FB7-47B0AB9C5A2D

Tegen 12 uur rollen we Kampong Cham binnen en zien dat dit een stadje is met wat oude Franse allure. Het oogt wat rijker, wat schoner en de winkeltjes en marktjes zien er verzorgder uit.  Bij de grote brug over de Mekong staat een hoge hoteltoren. Hier hebben we voor één nachtje een mooie kamer geboekt. Op de 9e verdieping met een prachtig uitzicht over de stad en de Mekong en incl ontbijt voor 56 dollar. Heerlijk douchen, lunchen en na de grootste warmte lopen we voor het avondeten even door het stadje. Ook hier heeft de recessie en COVID toegeslagen. Veel voormalige hotels en winkels staan leeg.

Heel vreemd dat het restaurant in het hotel savonds dicht is. Dus even de straat op, op zoek naar een net restaurantje. Een modern ( wel weer een pizza restaurant ) heeft een uitgebreide menukaart met verse salades etc.  Wel weer eens lekker na meerderde dagen Khmer Food. Na een tijdje komt verderop een Cambodjaanse familie aan een lange tafel zitten. Een stokoude oma is er ook bij, ze wordt overeind gehouden door 2 familieleden. Ze zit er wat apathisch bij te kijken en als ze even lacht, zie ik dat ze totaal geen tanden meer heeft. Tsja wat doe je dan in een restaurant met grote teksten waarop staat “ crispy Food” ?

We hebben het niet afgewacht en nog wat avondsfeer op de boulevard vastgelegd

9ED7F453-0776-413E-BB2A-0105294BE0F4  13411450-DD47-4CE4-B2C8-639D7DBFD79B

zoals gezegd was het een korte rit vandaag want tussen Kampong Cham en de hoofdstad Phnom Penh is eigenlijk geen groter dorp/ stadje meer met een goed pension of hotel. Dus morgen wordt een lange rit. ( 107 km ) Vroeg weg dus.
tot een volgende …….

1. Dick Hartink:
    31 januari 2023
    Hoi Ton en Francis, leuk verslag hoor met mooi foto's. Als ik dit lees en de foto's zie kijk ik erna uit om ook weer te gaan fietsen in Azië. Eindelijk "echt" onderweg. Wel balen dat je gelijk de eerste dag buikgriep krijgt maar gelukkig ben je weer snel opgeknapt. Wij blijven jullie volgen, tot het volgend verslag. Groetjes van het Stokebrand
  2. Hans:
    31 januari 2023
    Oh dat is balen zeg, Ton met 39 koorts in bed. Gelukkig wel weer snel hersteld. Nu maar even een paar dagen geen kippenpootjes ;-). En sowieso even geen vlees lijkt me. Ik kan me nog wel herinneren dat het een saai stuk was wat jullie met auto hebben gedaan. Nu op naar Phnom Penh en naar de de killing fields. Niet leuk maar wel héél indrukwekkend. Kijk uit en veel plezier.
  3. Fabienne:
    31 januari 2023
    Wat vervelend Ton dat je ziek bent geweest. Leuk om jullie te volgen, want wij zijn ook in die plaatsen geweest waar jullie nu zijn. Morgen kom je langs Skun het beroemde spinnendorp. Daar kun je gefrituurde tarantula eten. Wij hebben daar in ieder geval niet geslapen en jullie doen dat ook niet. Lekker doorfietsen naar Phnom Penh.