13 De drijvende Markt van Can Tho

16 februari 2023 - Can Tho, Vietnam

15-2

We haden gisterenavond geen zin meer om nog de stad in te lopen en het restaurant van het hotel leek wel een geschikte menukaart te hebben. We doen onze bestelling en een vriendelijke serveerster die slechts 5 woordjes Engels spreekt zegt “ thank you, wait 30 minutes “  Als het nu stampend druk is in zo,n enorm groot restaurant dan begrijp ik wel dat je langer op je eten moet wachten, maar er is verder …. Niemand .
Na 5 minuten komt er ineens een aardige jongen aanlopen met 2 borden. ( toch lekker snel denk ik nog) Hij zet het voor ons op tafel en zegt “ soory foor loong waiting , this is free for you “  .       We kijken en schieten allebei enorm in de lach.  Op de borden liggen 2 witte boterhammen met 2 schaaltjes met jam. 😃😃.  Hoezo vreemde gewoonten ?  Ik wil helemaal geen witte boterhammen eten als ik trek heb in een bord warm eten. Het is goed bedoeld maar toch…. Dus geduld bewaren en uiteindelijk kwam het nog goed.

16-2

Gisteren hadden we via Whatsapp heel snel een boottocht geregeld naar de drijvende markt van Can Tho. Deze is in een brede zijrivier van de Mekong en zo,n 5 km varen van ons hotel. We krijgen door dat we om 5.30 uur ( ja echt) worden opgehaald en gaan dan naar de haven, waar we verder per boot naar de markt gaan. Breakfast is included, dus dat zal dan onderweg wel blijken.
Dus een aardige jonge, engels sprekende reisleider wacht ons vroeg in de ochtend op en met een taxi zijn we zo bij de haven, daar liggen van die smalle houten boten met zo,n kantelbaar buitenboord motortje.  We gaan in één van die bootjes zitten en we hebben een stuurvrouw vandaag. We tuffen, in het donker nog, de brede rivier op en redelijk snel wordt het licht. We worden ingehaald door veel grote boten met toeristen die net als wij een oranje zwemvest aan hebben. Na een half uur zijn we op de plek en zien grote en kleine boten met vooral groente en ananas.

97E6D1C4-083A-4FF8-ACC9-901AF56AA58570B92AE9-C0AB-4B77-8A3F-DCABD3A97186

Onze gids zegt “ tijd voor ontbijt” en we botsen ons een weg tussen allemaal dezelfde bootjes naar een Coffee boot in het midden waarop een dame enorm staat te wiebelen, maar ze is zo behendig dat ze als een balletdanseres intussen thee en koffie kan inschenken en kan afrekenen etc.

1BA864B2-7495-4E0C-9BAB-3F76E7B2B61432583D37-F013-4953-8EAD-E74711FA2A88

Van een andere boot komen, (doorgeven, doorgeven, doorgeven) 2 kommen met noedels onze kant op en ineens hebben we een Vietnamees ontbijt op het water.  Hoe leuk is dat!

23CFBE91-4E33-4754-B349-EB751A5DE213

Ik blijf fotograferen en kijk m,n ogen uit.  Op de grote boten wonen hele gezinnen het hele jaar door. Handelswaar gaat van boot naar boot.  Wel valt op dat er eigenlijk meer toeristenbootjes zijn dan de echte kleine handels-bootjes met markt artikelen. Maar toch een belevenis.

84EA375D-F574-4F29-958D-602BC7E213A1

Onze toer is nog niet afgelopen en we varen verder. Bij een steigertje leggen we aan en lopen aan de overkant van de weg een noedel-fabriekje binnen. Leuk om te zien hoe ze hier de dunne glas-noedels maken in verschillende kleuren.   Francis krijgt les en is weer een ervaring rijker.

D96403B6-FA68-4777-9AED-37DAC8067DF8  En video

We varen verder door een kleine beek en zien de verschillende palmen en enorme varens die hier groeien. Wel zien we ook de keerzijde, alles is enorm vervuild door de grote hoeveelheden afval en vuil die hier ligt en drijft.  Het schoepenrad van het motortje moet zelfs een paar keer uit het water, omdat er plastic omheen gedraaid zit.

C7E370B5-5AE6-489B-B52B-CC12EB859AE7

Als laatste van onze “tour” leggen we weer aan bij een steigertje en bezoeken nu een cacao plantage . Bijzonder om te zien hoe ze hier de cacaobonen uit een vrucht halen, drogen, branden en dan vermalen . Een verse kop chocolade smaakt hier wel echt goed. Maar pure cacaoboter heeft een heel erg sterkte smaak.

84A47E79-0393-434C-95F4-20700192F521BB9571E7-7709-4877-9A5C-5204D65C2F8F

De zon staat inmiddels behoorlijk z’n best te doen, maar ons aardige bootsvrouwtje heeft het zonnedakje uitgeklapt en met een fris windje gaan we  8 km terug varen  naar  het beginpunt. Halverwege de terugreis nog even stoppen bij een pineapple boot voor een verse ananas en om 11.00 zijn we weer terug.  Weer iets leuks gedaan vandaag.

Eind van de middag lopen we naar de boulevard en naar de verschillende markten in de zijstraten. We komen op een heuse foodmarkt waar je je eigen gerechten kunt uitzoeken, die daarna netjes in de wokpan gaan.

A14B4827-AAF6-4C39-B364-3AC8585E0C73  5E5BBBDA-1A02-40CD-9F71-0C4447710406

Nu we er toch zijn, gaan we zitten voor een gebakken rijstwafel van enorme afmeting die op een grote wokbrander in een ronde pan gebakken wordt. Niet erg lekker, maar toch geprobeerd. In een leuk restaurant, gebouwd in de oude vertrekterminal van de ponten, eten we de befaamde Vietnamese loempia,s . Echte lekker.   Na het eten wandelen we terug langs de boulevard , de winkeltjes en over een futuristische brug die werkelijk stikt van de veelkleurige led-lampen terug naar het hotel.

D1C82D14-C051-4F10-8035-4FC8FD32BF64

leuke dag gehad.      Morgen naar Vinh Long en deze enorme brug over

8EBBD915-34BF-454F-8F04-F734F441BEB7

Tot een volgende …..

1. Fabienne:
    16 februari 2023
    Dat was een leuk culinair dagje. En wat een prachtige brug.
  2. Dick Hartink:
    17 februari 2023
    Vroeg op voor de drijvende markt, maar wel weer een leuke ervaring rijker. Nog een paar fietsdagen te gaan, dus nog maar even optimaal genieten!!
  3. Hans:
    17 februari 2023
    Wat leuk om zelf van die dunne glasnoedeld te maken. Leuk ook om thuis te proberen. Zo'n boottochtje langs de drijvende markt is echt heel leuk. Ook al is het dan een toeristische attractie, als je het niet doet weet je het ook niet . Noedelsoep met stokjes blijft een uitdaging hè, zeker op zo'n wiebelend bootje.
  4. Gerda:
    19 februari 2023
    Jullie zullen ogen te kort komen; gelukkig kan je goed fotograferen.