14 via Vinh Long naar My Tho

18 februari 2023 - Vinh Long, Vietnam

17-2 naar Vinh Long

Het wordt al een gewoonte, 6.00 uur en we lopen de enorme ontbijtzaal binnen. Wat een drukte al zeg. Allemaal kleine oude opgewonden Vietnamezen die al foto’s lopen te maken van al die grote schalen met dampende sterk ruikende vissoepjes en grijze noedeltjes die daar opgesteld staan.  Met een grote boog erom heen en ons standaard ontbijt proberen bij elkaar te krijgen van het buffet. Daar fiets je toch het lekkerste op. Op maagkrampen zit je onderweg niet te wachten.

Voor 7.00 uur rijden we de stad in en merken dat het een strakblauwe lucht is en dus heet gaat worden. Zoals in het laatste verslag al aangegeven moeten we de enorme CanTho Mekong Bridge over. Samen met een aanloopbrug die ervoor gebouwd is goed voor 7 km totaal en behoorlijk klimwerk. Bovenop is de Mekong wel heel imposant met bijna 3 km breedte.

A333289D-926A-4625-A05C-4579F0870CE96C84D245-B146-49BC-8E55-BAB7551A14EBEFB1F965-C5E8-4B95-AFCC-9BBF2F9708B2

Na de brug slaan we van de provinciale weg af en komen op kleine smalle weggetjes uit. Wat is het hier mooi. Prachtig schaduwrijk en overal  bananen- en palmbomen, boomgaarden met allerlei soorten fruitbomen en akkertjes. Heel afwisselend en erg leuk om doorheen te slingeren.

C7526E49-E079-44D9-BAD1-896D8A4B1BD8

Het weggetje gaat verder door kleine dorpjes met mooie huizen waar iedereen enorm veel bloemen voor het huis en langs de weg heeft staan. Net of we kilometers door de intratuin rijden.😃 Dat we hier middenin de delta zitten is te merken aan de vele sloten en smalle riviertjes . Hier liggen veel boten gewoon vast in de modder.

FAF78C02-ACC3-4F33-98CD-C47EC2E832A2

Nu is het de droge periode en komt er ook geen of weinig smeltwater via de Mekong het deltagebied in. Daarom zakt het Peil in de Mekong en zijrivieren en sloten. Vanaf mei wordt dat heel snel anders, dan regent het elke dag vele cm tegelijk en komt er ook weer meer smeltwater door de rivier. Het peil in het hele deltagebied kan dan snel meerdere meters stijgen . Daarom zijn de huisjes kort aan de rivier op palen gebouwd en hoger gelegen huizen zijn van steen en beton. Desondanks kunnen die toch nog natte voeten krijgen.
De mensen zijn het hier gewend en de Mekong brengt ze behalve heel veel vis ook vruchtbare grond en water voor hun landbouwproducten. Rijst, groenten en Fruit worden met grote hoeveelheden via schip geëxporteerd naar de zeehavens voor export naar het buitenland.

Het is heet maar het schiet lekker op en voor 12.00 uur en de ergste hitte rijden we al Vinh Long binnen en kiezen eerst een terras aan het water waar het lekker waait.  IJscoffee smaakt heerlijk ( bier komt later nog) .  We zoeken even naar het beste hotel en hebben wel zin om ook te zwemmen vandaag . 200 m verderop aan de boulevard vinden we een prima hotel, 35 euro incl ontbijt en met zwembad om af te koelen, doen!  We lopen naar binnen en het glimt en blinkt van de tegels en het marmer. De kamer is zo geregeld. We hebben al dagen achtereen niet meer de moeite genomen om vooraf te boeken. Er zijn heel weinig toeristen in Vietnam, dus plek zat in alle hotels en meestal voor een lagere prijs dan via booking.com. Een aardige portier loopt met ons naar buiten omdat we de fietsen in de garage beneden kunnen zetten.
in de Parking zitten 4 mannen aan een tafeltje en dat blijkt bewaking te zijn. Er staat verder 1 brommertje in deze enorme ruimte. Toch komt 1 van die mannen een briefje aan onze fietsen maken met een nummertje erop en ik krijg een bonnetje voor morgenvroeg. Tsja je zult tussen al deze voertuigen moeten zoeken naar je fiets ? In ieder geval: 4 man bewaking voor 1 brommertje en 2 fietsen geeft wel een veilig gevoel 😃😃
Wat schrijven, lezen, zwemmen en maken aan het eind van de middag een rondje door te stad op zoek naar een leuk terras aan het water. Eerst wandelen we langs de veerboot-stop. Hoeveel Vietnamezen op een brommertje kun je op een veerboot proppen? Ze blijven zelfs op de achterklep staan. Geen veiligheidsregels zoals bij ons, waarbij de kleppen eerst gesloten worden of een slagboom. Gaat al jaren goed zo……

D9B9EEDC-E84C-486C-AA03-8C94E6C7DF6A

We komen terecht bij een leuk terras pal aan het water en eten met uitzicht op deze Mekong-arm. Nog een rondje door de straten waar nog steeds verkopers met fruit, groente en vlees en allerlei vissen zitten te wachten op die laatste klant.  Deze mensen maken heel veel uren voor heel weinig inkomsten. Een kilo groente kosten nog geen € 0,08 cent.

18-2 Het heeft vannacht blijkbaar geregend , het grote plein voor het hotel is kletsnat en het is gelukkig bewolkt. We zijn weer vroeg op en in de ontbijtzaal zijn we …helemaal alleen… maar wel 6 man personeel en grote bakken met eten.  Ons standaard ontbijt hebben ze gelukkig ook beschikbaar. In de kelder regelt Francis dat we de fietsen keurig terugkrijgen met het bonnetje … Ziet er goed uit vandaag.
We draaien de weg op en staan 200 m verder voor de pont. Gelukkig is het niet zo achterlijk druk als gisterenavond en wij gaan de kant op waar het rustig is.  We komen op een soort tusseneiland in De Mekong uit en fietsen door kleine dorpjes en over smalle dijkjes overal is water in geulen en slootjes tussen de gewassen . Hier groeit en bloeit van alles volop. Wat prachtig.

0806A132-6BB6-4F67-9C53-BC8700953761

Ho stop! Ik knijp in de remmen omdat ik iets zie bewegen in een bruine sloot. Ik draai de telelens op mijn camera en zie 2 oude vrouwtjes heftig aan het modderworstelen en er drijft een pannetje achter hun aan.  Nu heb ik hier al heel wat oudjes gymnastiekoefeningen zien doen in Vietnam, maar dit gaat toch wel heel ver…..  dus RaRa ….  We zullen het nooit precies weten, maar ik denk dat ze op de bodem in de modder zoeken naar schelpdieren of krabbetjes oid.

8271C499-C73E-4D98-B044-4A649C5B6FD7

We eindigden weer bij een pontje die de oversteek over de brede noordelijke Mekong river gaat maken naar Cai Be.  4 km varen geeft mijn navigatie aan. Aan de overkant betalen we € 0,80 totaal .

BD0045D2-C6FF-4DA0-8F4F-5241D5DD4B7D

We komen op een mooie provinciale weg uit die uiteindelijk helemaal doorloopt naar My Tho.  Plotseling zien we een bruidspaar in prachtige kleding bij een party tent staan.  Allemaal fotografen eromheen. Ik denk dat kan ik ook…..en ga met mijn camera tussen de fotografen staan.  De familie schiet in de lach en wenkt dat we samen naast het bruidspaar moeten komen staan. Een fotograaf neemt mijn camera even over en zo krijg je een uniek plaatje.  We zullen wel in het fotoboek komen….

4DB40644-3E98-4425-A676-D994D3C7EBD0

We wensen het bruidspaar veel geluk en veel kinderen en willen wegrijden. Maar dan vraag de opa van de bruid ook even aandacht. Deze oude Vietnam-strijder salueert officieel voordat ik afdruk .  Weer leuk om even mee te nemen onderweg.

0EACDF3F-07F3-4C98-9F59-D17750E6BAF0

Eind van de ochtend en net voor de grootste hitte rijden we My Tho binnen en vinden een mooie kamer pal aan de Mekong in een voormalig Frans Stationsgebouw dat verbouwd is tot hotel.   Tegenover is een rooftop-restaurant en daar heb je een fantastisch uitzicht  over de Mekong met de eilanden en de drukke scheepvaart.

735B670A-BE3E-4D34-B4E2-8A01876AFFCF

E8751E06-A901-4708-988C-6210E785C258

maandag de laatste etappe naar Saigon !
Tot een volgende ……

1. Fabienne:
    18 februari 2023
    Dit waren wel twee hele leuke en afwisselende dagen en met een geweldige foto met het bruidspaar.
  2. Gerda:
    19 februari 2023
    Heel bijzonder weer alles.