12 naar Long Xuyen en verder naar Can Tho

15 februari 2023 - Long Xuyen, Vietnam

14-2

1189AE98-9FBF-40B4-90A3-C0D893B435C2

Kan zijn dat het met de oude Engelse stijl te maken heeft, maar het verblijf in het Victoria Hotel was fantastisch. Heerlijk gezwommen in het zwembad met uitzicht op de rivier, een perfect restaurant en heerlijk geslapen.  Het ontbijt om 6.15 uur was zo goed dat we er uren op fietsen kunnen. Even afrekenen bij de aardige miss. ( ik mag “ Tham” tegen haar zeggen😃)  Francis moet lachen als ik met de creditcard betaal. “ Arme stakker alweer een miljoentje armer…….”

5089DF1E-E84D-4777-B009-ABC8EED6AFFC

Maar de plicht roept en we moeten toch verder zien te komen richting Saigon. Dus we verlaten het hotel en 300 m verderop in de straat draait een enorme stroom brommertjes richting de pont. Dus wij ook maar mee. Nu gaat Vietnam met de tijd mee, en hebben bijna alle forensen die de pont gebruiken een pasje. Wij niet…. Maar de vriendelijke juffrouw achter een loketje wuift dat we door kunnen. Aardig … gratis overtocht vandaag.

0B345725-0856-497E-8A27-1ED3F5D2CC1F

Het gaat af en aan met die ponten en met 5 minuten ben je aan de overkant van de toch wel brede rivier.
We komen op een mooie schaduwrijke 😃 route vandaag die over ontelbare bruggetjes gaat. We zien veel eendefokkers, landbouwgebieden en enorme rijstvelden.

036A2729-3E31-4AFC-B9A3-BF265587FB4C6A240312-F099-4DE5-906C-6FF2CACF9A3214ED4DC4-F34F-4312-A4B9-9278A83F04A3

Ook zien we viskwekerijen. Dat zijn grote vijvers die ze gegraven hebben en waarin netten hangen die verschillende vakken aangeven. Het krioelt van de vis. Bij een diepe vijver die bijna droog staat staan veel mensen te kijken.  Wij gaan dat dus ook doen.  Onderin het gat kruipt een Vietnamees door de modder en ineens heeft ie hem……  De laatste grote Vietnamese reuzenkarper uit de vijver.  Hij trekt hem uit de modder en klimt er mee de kant op.  Hij is zeiknat van de modder maar……reuzetrots en dat laat ie merken.

55D067B8-2713-401C-AB62-D6EDDE549E82

Vanavond geeft ie een buurtbarbecue denk ik…..

Wij blijven niet eten en gaan weer verder.  Vaak zie je bruiloftsfeesten onderweg.  Daar zijn speciale verhuurbedrijven voor die met een wagen alles voor de mooiste dag van je leven komen regelen. Ze zetten de party-tent midden op straat en alles wordt geregeld tot de tafels ,rode of roze en blauwe stoelen met linten, heel veel eten en drinken, en,… niet te vergeten oorverdovende harde Vietnamese jank-muziek uit enorme boxen die je honderden meters verder nog kunt horen.   Leuk zo,n feest maar gezellig met elkaar praten? Vergeet het maar. Tradities!

B2F4318E-9A9C-47AA-9005-C2CD518502B5 CFE0EA59-2426-4F54-A4F5-82B4A6AC6E40

We drinken ijscoffee en eten wat cake. Boodschappen doen we bij de “Bach hoa “ supermarkt ziet er netjes uit en binnen draait de airco. Dus even binnen blijven, wat drinken en weer wat afkoelen voor we verder gaan.😃  We komen langs een grote high school en het valt op dat alle kinderen of met een eigen brommertje of met een elektrische fiets naar huis rijden, ook al is het maar 300 m verderop.  Fietsen is not cool.

Verderop weer een pont. Inmiddels hebben we de slag te pakken en fietsen zo langs de controle en roepen “ thank you” . Je rijd de boot op en direct is ie ook van de kant het water op.

F56F31AF-F327-4B2A-B20C-355A5DDBC20C

Veel timmerbedrijfjes op de dijk langs de rivier.  Hout wordt per schip aangeleverd en hier gezaagd en ze maken de mooiste meubels. De stoelen zien er zeer degelijk en zwaar uit en zijn van heel dik massief hardhout. Ze lijken me niet comfortabel maar gaan zo te zien wel 500 jaar mee.
De laatste pont brengt onze over een brede zijrivier van de Mekong (bij de hoofdrivier  komen we morgen pas) en we zijn in Long Xuyen.

648D84B5-B0B3-48E9-A27E-DCFD4EA3A58D

Niet echt een toeristenstad, maar er zijn wel wat boulevards en grote pleinen. We vinden het Long Xuyen Hotel ( originele naam😜) en krijgen een prima kamer.  Als het donker is lopen we de stad in om wat te eten en vanuit de eerste verdieping zie je de stroom van brommertjes rond een rotonde gaan.  Een heel gezin met 2 kinderen kan dus makkelijk op 1 brommertje.
video  “ brommertjes”

Een biertje op een terras en je proeft de sfeer van de gewone mensen in zo,n stad.  Helaas zitten vooral alle jonge mensen ook hier allemaal constant op hun smartphone te turen. Gezellig?

8AFC4294-E959-4D91-BAE9-940DCB5163B7 HotPot voor 30k = €1,20

Terug in het hotel hebben we een kamer op de 5e verd en er komt een enorme bak herrie van een karaoke feestje op de 6e verdieping op ons af.  Ik ga alleen even naar boven en in vloeiend Vietnamees met een licht Achterhoeks accent heb ik chef van dit gesloten groepje mannen (20 pers) even wat duidelijk uitgelegd. Direct daarna was het geluid nog minimaal. 😃😜

15-2  Long Xuyen naar Can Tho

Het ontbijt is de volgende ochtend verkrijgbaar bij het partner-hotel aan de overkant van de weg. We lopen om goed 6.00 uur  binnen en de mannen het het Karaoke-feest van gisteren zitten al aan de kommen met noedels.  Ze knikken naar ons.  Toch vrienden geworden😜.
Goed ontbijt vandaag en even inpakken en we zijn weg. Op de brede boulevard zijn de oudjes vrouwtjes van deze stad al druk met de ochtendgymnastiek. Muziekje erbij en een mooie blauw/wit pyjama aan. Elke dag weer en goed voor de conditie.

A054097D-3A01-4B75-9634-49D23D5235A9

Wij gaan door naar de pont ( gratis) Het valt nog mee met de drukte en we zijn zo aan boord.

CA3C885A-3684-4D28-98EB-A9C389C82AC4

Aan de overzijde draaien we de route naar het zuiden op en komen op een leuke goed berijdbare weg. Na zo,n 10 km krijgen we een klein pontje alleen voor brommers ( en wij dus ook) Een Vietnamese dame met Vietnamese rijsthoed vraagt voor de overtocht totaal 3000 dong € 0,06 cent per persoon.  Daar kun je niet voor naar de overkant zwemmen 😜😜

FC8E7DDF-BEB8-45D3-AC9D-3CC1C286C2DA

Heel behendig stuurt die bootsman met die speciale enorme buitenboordmotor deze pont de vaargeul in en draait 180 graden. Perfect stuurt ie dit oude houten ding tegen de oprij-kade. Doet ie waarschijnlijk al voor de duizendste keer. ( Video pontje)

E staat een stevig windje vandaag en zoals meestal bij wielrennen….. juist ja wind tegen.  Francis zegt heel slim, jij mag wel even op kop fietsen. Tuurlijk🚴🏼🚴🏼

Halverwege drinken we op een kruispunt weer Ijscoffee ( toch al aan gewend geraakt) met veel gegiegel van de meisjes van de bediening ( een lange blonde Hollander op een fiets is echt een bezienswaardigheid) zwaaien we gedag en zijn weer an route.
Hoeveel bruggen en bruggetjes we vandaag niet overgestoken zijn weet ik niet meer , en dan steeds met die venijnige klimmetjes om erop te komen.  wel zie je dan het leven aan de waterkant en de huizen op palen.

04D7989B-CA8C-4624-9B17-F9A8A38A388D

Van alles ligt langs de weg te drogen, van specerijen tot groenten en dunne rietstengels die ze verven en prachtige vloermatten  van vlechten.

Tegen 12.00 uur zijn we tegenover Can Tho en we zien een enorme brug hoog over de brede Mekong liggen.( de rivier is hier meer dan 2 km breed! )  Gelukkig deze is voor overmorgen.

1E6FBF59-BA6C-441B-97D2-2FC83A59743E

Nu kunnen we weer een brommerpontje nemen en die brengt ons precies op het stadsdeel waar ook het gekozen hotel is.

11B7B381-750B-4EA7-BB41-ABF771084460

We hebben nu 5 dagen achter elkaar gefietst en zijn best moe, door het steeds verplaatsen, de inspanning en de warmte.  Heerlijk hotel voor 2 nachten.

Morgen bezoeken we per bootje de beroemde drijvende markt van de Mekong delta.  Dagje niet fietsen.

Tot een volgende……

1. Fabienne:
    15 februari 2023
    Leuk en afwisselend fietsen met al die pontjes steeds de rivier oversteken. Dat ze de elektrische fiets daar al ontdekt hebben, had ik niet verwacht en ik wist niet dat jij zo goed Vietnamees sprak Ton.
  2. Dick Hartink:
    15 februari 2023
    Leuk verslag weer! Grappig dat je niet meer voor de pontjes hoeft te betalen, een paar jaar geleden waren deze nog
    niet gratis. Wel zowat want het kostte bijna niets.
    Deze reactie komt vanaf Lanzarote waar wij na een kort nachtje vanmorgen zijn aangekomen.
    Geniet van juliie rustdagen. Groetjes
  3. Ton:
    16 februari 2023
    Dankjewel Jeannette, nog 3 fietsdagen en dan zijn we in Saigon. Jullie een hele fijne vakantie op Lanzarote , geniet van het zonnetje daar!