07 Leven in de grote stad

3 februari 2023 - Phnom Penh, Cambodja

2-2-2023

We blijven 2 dagen in Phnom Penh,  we slapen wat uit en ontbijten in het dakterras-restaurant. Wat een heerlijk begin van de dag. Omdat het hotel dicht bij de boulevard is, lopen we die kant op en zien het leven in zo,n drukke Aziatische stad dat vanaf zonsopkomst omstreeks 6.30 uur volledig in beweging is.

5C389B59-9508-4F21-BF19-F8A812B3BD57  096ABA6D-072B-4DA9-A75D-091CA9F6B78F

De warmte van de stad is hier ook veel meer dan we ervaren als we over het platteland fietsen. We doen wat boodschappen in een winkel en Francis kan eindelijk wat van die stapel Riel kwijt uit haar portemonnee. In Cambodja kun je met 2 munteenheden betalen.  Bij voorkeur met Amerikaanse dollars. Maar de eigen munteenheid is de Riel.  4100 Riel =  1 dollar .  Meestal betaal je ergens in dollars en krijg je als wisselgeld Riel terug .  We hebben de taken dus wat verdeeld. Ik doe in de vakanties altijd de bankzaken en beheer nu de dollars .  Francis verzameld alle Riel, dat is inmiddels een behoorlijk pak papier geworden. ( muntjes kennen ze niet gelukkig) Dus voor 80.000 Riel hebben we wat yoghurt, fruitsap, tandpasta en wat chocolade voor in het hotel.

71998505-70EF-463A-A457-0800FA75BA50

Wat ons opvalt is dat in de hotelwijk, waar we zijn,  heel wat van die oude vunzige Europese / Amerikaanse mannen rondlopen, met een wel heel jong Cambodjaans meisje die hun kleindochter wel zou kunnen zijn,   Rara….   Deze kinderen zijn nog niet of net 16 jaar als je dat zo inschat. Op  Jeugdprostitutie staat in Thailand enorme straffen, zouden ze uitgeweken zijn naar Cambodja? Viezerikken houd je altijd.

Overal komt lucht op je af van gebraden vlees, of vis. Wel of niet op stokjes geprikt en dat op een houtskool vuurtje ligt zwart te worden.  Alle soorten vlees en vis liggen ook de hele dag op planken op de markten in de buitenlucht bij ruim 30graden. Wat niet verkocht is, gaat een kleedje over en ligt er de volgende dag zo weer.  Je moet wel een maag van beton hebben als je dit kunt hebben. Wegblijven dus…… Wij Europeanen zijn veel gevoeliger geworden door een veel hogere hygiëne standaard. In vroegere eeuwen zal het in Nederland ook wel zo zijn gegaan.

7A4BADEA-411F-4335-A31E-A48AB21FE0BC

Het zwembad in het hotel zorgt voor wat afkoeling en als het donker wordt eten we ergens in de stad en slenteren nog wat rond en komen op de “Night Market” uit.  Dat is nu wel weer eens wat anders.  Een heel plein ligt vol met vloerkleden, waarop je kunt zitten, je wordt dan vanuit de kraampjes rondom bediend met eten en drinken. Comfortabel is het niet, maar Aziaten kunnen uren in kleermakerszit zitten.  Dat gaan wij niet meer redden, dus maar weer verder. Een nationale dracht voor vrouwen is hier een pak, wat verdacht veel lijkt op een ouderwetse herenpyjama.  Ook op deze markt zien we de meest bloemrijke modellen in allerlei kleuren met lange of korte broek. Ik zeg nog tegen Francis, leuk voor thuis, echt niet dus….

CAEEA8CE-CF49-4FDD-A20F-6058442FD4FE

Terug langs de boulevard zien we de rondvaartboten met allerlei felle lampjes en proberen ze ons een tochtje te verkopen. Misschien iets voor morgen?

ED7EF454-2D8A-46A6-A4A7-4F35636A6D03

Een biertje in het rooftop restaurant en wat e-mailen en lezen en de dag is om.
3-2

Ik wordt wakker het is 8.00 uur en loop even naar het raam, de overbuurman beneden heeft het houtskoolvuur al lang aan en is al allerlei stokjes met vlees en ander bewegende dingetjes aan het braden. Daarnaast staat al een kraam met kippenpoten in de volle zon.  Goedemorgen zeg……. Is me dat even wakker worden…….

49434FC3-C1D7-45D6-A4ED-DC1830687771   D65CB5E5-9C4E-469A-A06F-B38244E60375

Na het ontbijt ( nee, ik zie jullie al denken, maar het was gewoon een toast met omelet )  gaat Francis eerst wat Geochachen in de stad,  Jaja ook hier kan ze de hobby uitoefenen.  Ze komt daarbij ook in het Nationaal Museum om wat rond te kijken. Op een groot weefgetouw zit een rol, wat de langste sjaal ter wereld moet zijn en 1150 m lang is met de hand geweven, bijzonder om te zien zegt ze.

BFB335C3-2C3F-483A-BA01-20A834DC5646  33584CA5-D6F9-462F-947C-6F64415BB60A

Vandaag fietsen we een route door de stad, toch eens kijken of dat te doen is. We vertrekken langs de boulevard richting het zuiden. Eerst langs het Koninklijk paleis en tuinen en daarna langs een grote museum tuin met imposante Khmer gebouwen.

935D0BA4-A16A-4DDC-98A3-E4DC221EF03A  637615F6-32D0-424C-B4E0-97201F701756

Verderop in de stad zie je de hoogbouw. Phnom Penh heeft schijnbaar aantrekkingskracht voor enorme buitenlandse banken, want die bouwen hier van die torens. Stanley Morgan  en dat soort mega-banken Echt mooi zijn ze niet, gewoon een hoge rechte blokkendoos, zonder veel kleur .  Maar wel overal in de stad die enorme schreeuwerige reclame, vooral savonds overstemd het de straatverlichting enorm.

Vanavond, na het eten komt het er toch van, we betalen op de boulevard bij een lange trap $10,00 met een free drink en kunnen aan boord van zo,n oude houten schuit.  Het bovendek komt aardig vol en na heel wat gemartel en gemier krijgt de schipper dat ding van de wal af en zijn we weg voor een rondje van een uur naar de plek waar de Tonle Sap en de Mekong in elkaar stromen. En dat is wel leuk bij avondlicht.  Je kijkt wat rond op zo,n boot en denk 60-70 man aan boord en ik tel maar 10 ouwe zwemvestjes?  Wordt dus loten?  Onderweg zien we grote schepen volledig zonder licht over de rivier varen, hoe is het mogelijk.  Een mega groot hotel aan de overkant met misschien wel 6-700 kamers staat nagenoeg leeg .   We hoorden dat het toerisme hier nog lang niet op sterkte terug is. 80-85 % van de toeristen zijn de Chinezen en die zijn er nog niet.  Dus overal is plek zat.

4F55F9BE-F53E-44E5-98A9-8A4B502A99FF  5B3E0C56-0B39-4A24-AB91-EBB3FFF3EDD1

De was is terug van de Laundry-service en kan weer ingepakt voor morgen. Top.  Nog even dit verslag afschrijven en morgen weer de stad uit.  Genoeg hectiek gehad en heerlijk verder op de fiets naar het zuiden naar de Indische Oceaan.
Tot een volgende .

A664868F-93D4-45CC-8516-4137CCAE4207

1. Gerda:
    3 februari 2023
    Ik leef weer heerlijk mee, geniet en blijf gezond en maak nog mooie foto’s.
  2. Fabienne:
    4 februari 2023
    Wij vonden Phnom Penh ook een leuke stad. We zaten toen ook in een prachtig hotel in een zijstraat van de boulevard waar het heerlijk wandelen was.
    Grappig hè al die wat oudere dames in al die verschillende gekleurde pyjama’s op straat.
  3. John S:
    5 februari 2023
    Erg leuk om jullie reisverslag te lezen, maar wat een verschil met de westerse wereld waar wij wonen.
    Alles is te verkrijgen bij ons, en hygiëne staat hoog in het vaandel.
    Ook mooi om de foto's te zien, zo krijg je wel een indruk hoe het daar nu daadwerkelijk is.
    Ik blijf jullie volgen met de leuke verhalen en foto's.
    Nog vele mooie kilometers gewenst, en natuurlijk de leuke ontmoetingen met de plaatselijke bevolking.
    Ton & Francis, succes met het vervolg.