08 Richting de kust

6 februari 2023 - Kâmpôt, Cambodja

4-1-2023  Phnom Penh - Takeo 90 km

Vroeg opstaan is de voorwaarde om de meeste hitte voor te zijn. Dus zijn we voor 7.00 u aan het ontbijt en hebben onze spullen al ingepakt klaar staan.

8B171F99-FE9C-4F2A-84D9-89045D7DFBE3 Zonsopgang boven de Mekong

Even nog afrekenen en wat dollars uit de ATM in de hotellobby halen.  De Rabobank geeft error en geeft aan dat er te weinig  op m.n MasterCard staat. Direct overschrijven dan maar van spaarrekening. naar MasterCard maar de app werkt niet volledig ggrrrr.  😡   en nu..? Het is nacht  in Nederland en die lui van de boerenleenbank slapen nog en tevens is het weekend dus de verwerking zal pas maandag zijn vrees ik. ( k…bank)   Met de laatste dollars betaal ik de hotelkosten en we fietsen het centrum uit en tevens onderweg op zoek naar een ATM die wel maestro-cards accepteert.  Een paar straten verderop is de ABA- 24/7 bank ( canadian ) en zowaar daar staat het maestro-logo op de automaten.  Dus ook weer geregeld. Tot maandag houd ik het wel uit en dan werkt alles weer. We slingeren door het drukke ochtend verkeer en merken dat we hier toch wel handig in zijn geworden. Soms moet je gewoon midden op je rijbaan blijven fietsen en brutaal je voorrang en wegruimte claimen. Ze rijden hier overig keurig en er wordt bijna  niet getoeterd.

Een km of 14 verder en net buiten de stad, slaan we van de route af naar de “ Killing Fields”. Dit is de plaats waar in de periode van 1975-1979 de executies plaatsvonden  door  de Rode Khmer onder het schrikbewind van Pol Pot.  In die periode zijn er 1,2 miljoen mensen omgebracht .

Als je hier toch langs rijd moet je dit gezien hebben en deze zeer zwarte bladzijde van Cambodja ook in je opnemen, vinden we. We zijn onder de indruk van de teksten en standbeelden op het terrein.  Een soort mausoleum met meerdere lagen met schedels zegt genoeg.

F0452C11-0D72-4088-9950-CB9902B457D2 BE93BA4B-CB43-406F-8E07-032C17505D2162AA5808-0580-4F40-870A-008CBF186F55

Wat stil stappen we weer op en gaan richting Takeo . Hier constateren we onderweg dat het toch wel een saaie lange weg is, door veel dorpen en vuile stadjes. Weinig over te vertellen en dus doorrijden.
Wat ik nog wel moet vertellen van een paar dagen geleden is dat je overal onderweg “ sticky Rice” kunt kopen. Dit is rijst die in een stukje bamboestengel  boven een vuurtje wordt gebakken, daarna snijden ze het bamboe tot een dun pijpje en dat kun je afpellen tijdens het eten.  Beetje kleverig maar voor 50 cent moet je dit geprobeerd hebben. Francis vond het heerlijk.

871DCAD3-D5F4-4B02-BF63-FE55D93CF68E  E9E6DF1D-6800-4D58-B285-68F87EB4A78D

Moe van de inspanning en warmte komen we aan bij Alice-villa .  Een mooie tuin met rondom wat complexen met kamers en huisjes.  Een rustige kamer aan de rand van de tuin krijgen we en kunnen savonds heerlijk in de tuin eten..

5-2-2023 takeo Kampot. 89 km
s’ Morgens is Francis is niet helemaal lekker, moet wat overgeven en heeft mogelijk toch wat vocht en zout-tekort van de inspanning van gisteren . We hebben ORS bij ons en dat helpt gelukkig al wat. Ook het brood bij het ontbijt blijft erin. Nu zouden we vandaag zo, n 90 km langs een “ minder interessant traject” (volgens het roadbook) moeten fietsen. Met de toestand van Francis wordt dat vandaag een taxibusje en die zet ons eind van de ochtend netjes af bij het Sweet Boutique hotel aan de rand van Kampot.  Heerlijk wat lezen  en Francis kan weer opknappen. Ook wat zwemmen in het uitnodigende bad van zo, n 25 gr.

F83DFD57-D36C-4D95-BE8B-CCB38CFD6437

De digitale techniek werkt goed hier in Cambodja en om 9.00 uur avonds kan ik zowaar via een livestream op YouTube de WK veldrijden in Hoogerheide zien op m’n IPad met een bloedstollende finale en winst voor Mathieu v.d. Poel.

6-2  Kampot naar Kep  30 km

Een korte en laatste dag in Cambodja. We zijn weer gezond en vroeg op en ontbijten heerlijk met naar keuze American , France, English of Khmer breakfast.  Nu is hete vis-curry en kippepootjes morgens om 7.00 uur niet zo goed als je nog fietsen moet, dus het worden de eerste 2 keuzes.  Prima, we zijn weg en fietsen Kampot uit. Een stoffige weg, omdat hier een deel in afwachting is van nieuw asfalt.

9079F7DA-A135-49E8-94C9-041E7E68EBA0  BFCC458C-0CB3-4F24-AE63-27B2CD19B7D7

Bij een leuk openlucht restaurant stoppen we voor koffie in de ochtend.  Nu weet die aardige jongen niet precies wat we bedoelen met “hot black coffee Americano”. Dus gaat Francis, zoals altijd niet beroerd om even te helpen, even koffie-les geven.

36B8BD76-FE89-4AD1-83F2-7F801012815A  DC472AD0-0409-4996-B0FB-67E75019B7E3

Resultaat:  perfect bakkie.  Intussen babbel ik even in het vloeiend Khmer met de  kleine meid van 2 jaar oud.
We naderen de kust en in een flauwe bocht net voor Kep zien we de Indische Oceaan. (Eigenlijk de golf van Thailand zoals dit stuk heet.). Hier leggen de bootjes van de krab-vissers aan en zijn veel visrestaurantjes met terras boven het water.

F3631CAE-C24B-4D07-977E-0975710AE31A  A5B8AAD3-378A-48D6-8C0E-011701775B3307235F99-D3A2-477B-828E-49A235C9E424

Het Mealea resort is een paar honderd meter verder en heeft een leuke cottage tussen de bananen- en palmbomen. Voor de veiligheid zetten we de fietsen binnen. ( doen we vaker en meestal zijn het erg ruime kamers hier)

2B77260B-15B0-4EE3-8A0C-298BF2719AD6

Met een tuktuk ( 8.000 Riel ) rijden we even naar het centrum, ( het is bloedheet) en zoeken een restaurantje met zeebries voor de lunch. Dit dorpje wacht op betere tijden en er zijn weinig gasten. Aan het strand zit je niet op terras maar kun je dus je eigen hangmat krijgen en wordt het eten naast je neergezet. Nu is het nog een hele tour om in zo,n hangmat te klimmen en er niet meteen aan de andere kant weer uit te donderen en tevens krijgen wij Europeanen geen eten naar binnen in deze houding zonder enorm te knoeien, dus toch maar iets anders gevonden.😃😃

763CA086-AA96-4DB1-8272-C2F160A286EA

Met de tuktuk terug en even bij de Krab-market gekeken naar een plekje voor vanavond.  Eerst zwemmen en net voor zonsondergang schuiven we op een terrasje aan voor de ultieme Indische oceaan sunset!  Prachtige plek en weer heerlijk gegeten vanavond .

CA1E2D1D-C37A-469D-9F09-CA8FED4346AE A07F993C-A646-4F7A-A8FC-74CBA9C072EF5431E06C-B2B8-4BA8-AAF3-4D69DA2EF845

Nu nog vanavond dit verslag verder in elkaar timmeren en morgen vroeg op.

We gaan Cambodja verlaten,    Tot een volgende ….

1. Diny en Martin:
    6 februari 2023
    Zo te lezen genieten jullie ervan. Blijf gezond en veel plezier samen.
  2. Fabienne:
    6 februari 2023
    Wij waren ook heel stil na ons bezoek aan de Killing Fields ….. wat een verschrikkelijk geschiedenis draagt dit land met zich mee.
    Nu lekker aan de kust en richting Vietnam. We zijn weer benieuwd naar het volgende verslag.
  3. Hans:
    6 februari 2023
    Gelukkig dat Francis weer snel is opgeknapt. Wij waren ook onder de indruk van de killing fields en hoe erbarmelijk de mensen gevangen werden gehouden in Tuol Sleng. Maar nu lekker langs de kust verder genieten. Jullie genieten er heerlijk van. Op naar Thailand.
  4. Dick Hartink:
    6 februari 2023
    Fijn dat jullie gezond Cambodja gaan verlaten. Wij waren enthousiast over het fietsen in Vietnam, dus hoop dat jullie hetzelfde gaan ervaren. Wens jullie nog heel veel fietsplezier
  5. Henk:
    7 februari 2023
    Mooie verhalen blijf gezond en veel plezier