01 We gaan starten!

7 januari 2023 - Zutphen, Nederland

01   Eindelijk……we kunnen weer!

Het was aanpassen en geduld hebben de afgelopen 2 jaren. Corona hield ons binnen Europa of zelfs binnen de landsgrenzen. Zo fietsten we vorig jaar in Andalusië in Spanje en maakten we korte trips per fiets in Duitsland, Zweden  en Nederland. Maar het mooie en mysterieuze Azië bleef ver weg.

Maar gelukkig  kunnen we in 2023 weer buiten Europa op reis en hebben we weer een prachtig avontuur voor de boeg.

wat gaan we doen?

FCCABBE8-BB20-46B1-8BB2-320A22B068285806F57E-B395-4267-BAC7-B9530EAC4C7DE3349DE1-6A7A-4770-944A-120658A9D0A8

De Mekong is één van de grootste rivieren ter wereld en stroomt vanaf de hoge Himalaya door meerdere landen en eindigt in een enorme delta die dan weer uitmondt in de Indische oceaan.
Wij gaan via een prachtige fietsroute een groot gedeelte deze machtige rivier volgen. We starten in Siem Reap  in Cambodja en gaan dan via Phnom Penh naar het zuiden. Vlak bij zee steken we de grens over naar Vietnam, daar bezoeken we eerst nog een mooi eiland voor de kust waar we kunnen zwemmen en snorkelen.  Dan fietsen we dwars door de Mekongdelta over bruggetjes en met gebruikmaking van vele pontjes en eindigen uiteindelijk in Saigon.  Ruim een maand zullen we onderweg zijn en fietsen dan ongeveer 1100 km.
Cambodja en Vietnam zijn landen met een behoorlijk roerig verleden. De rode Kmer heeft Cambodja getekend en Vietnam heeft in de vorige eeuw de invasie van Amerika gekend. Inmiddels is dat meerdere decennia geleden en zijn ze volop in ontwikkeling.
Beide landen hebben een prachtige natuur en een geweldige cultuur. Ook het leven op en aan het water willen we graag zien.

we vliegen op 23 januari vanaf Schiphol naar Singapore en dan nog een korte 2e vlucht naar Siem Reap, waar we op 24-1 in de middag aankomen.  Op 24 februari vertrekken we uit Saigon en komen de volgende ochtend in Amsterdam aan.
Dus voor nu…… inpak-stress. 😡  Wat nemen we mee? en vooral wat nemen we niet mee. ?Hoe minder bagage hoe makkelijker dat je fietst en reist.   Visa’s regelen en malaria tabletten bestellen. Dollars regelen ( het zijn nog echte cash-landen). Fietsen nakijken  ( inpakken van de fiets doen we weer op Schiphol AirPort in een speciale fietsdoos).

Dus nog genoeg te doen, de komende dagen, maar het avontuur lonkt weer en dat geeft een “lekker “ gevoel.

vanaf 25-1 proberen we weer zo vaak als mogelijk, een update te posten en jullie van onze avonturen op de hoogte te houden.  Tot nader bericht vanuit Cambodja 🚴🏼🚴🏼👋

Ton en Francis…

vind  je het leuk om automatisch een nieuw verhaal in je mailbox te krijgen, meld je dan aan via deze site.

1. Fabienne:
    7 januari 2023
    Voorpret is al heel leuk. Wat heerlijk dat jullie weer gaan fietsen in Azië en jullie starten in het prachtige Siem Riep bij Angkor Wat. Dat is al een prachtig begin. Ook Phnom Penh is een stad met een roerige geschiedenis. Wij zijn benieuwd hoe Zuid-Vietnam is. Geniet van jullie reis en wij gaan jullie natuurlijk volgen.
  2. Hans:
    7 januari 2023
    Goh, geweldig om weer naar Azië te vertrekken om te fietsen. Jullie gaan een mooie reis maken met absoluut veel hoogtepunten. Geniet er van. We gaan jullie hele stukken met ons album op schoot volgen en fietsen zo een beetje mee.
  3. Dick:
    7 januari 2023
    Heerlijk vooruitzicht. We zijn benieuwd naar jullie belevenissen en verhalen.
  4. Philippina Bennink:
    8 januari 2023
    We wensen jullie een prachtige reis en veel plezier. Pas goed op jullie zelf!
  5. Henk Sieben:
    20 januari 2023
    Wat leuk dat jullie weer op pad gaan! Treffen we elkaar nog op Schiphol? Wij vertrekken op 23 januari naar Thailand voor een tocht door het zuiden!
  6. Ton:
    20 januari 2023
    Ha Henk, wat leuk dat jullie ook weer buiten Europa op pad gaan. Schrijf je onderweg ook nog een blog? Wij vertrekken om 10.20 u ochtends op 23-1 met Singapore airlines. En jullie?
  7. John S:
    21 januari 2023
    Voorpret van zo 'n reis hoort er ook bij natuurlijk.
    Fijne fietsvakantie met veel mooie kilometers en leuke ontmoetingen/verhalen.
  8. Henk Sieben:
    22 januari 2023
    Hoi Ton, wij vliegen om 15.15 met Qatar Airways. Het 'bloggen' heb ik nog niet onder de knie, wellicht ooit een keer! Een hele fijne vakantie gewenst!
  9. Rineke en Rob van Arendonk:
    22 januari 2023
    Wat leuk om jullie verhalen te volgen, veel plezier op deze reis..