03 Siem Reap City

25 januari 2023 - Siem Reap, Cambodja

25-1-2023

Door het tijdverschil zijn we wat van slag en worden pas om 9.30 uur wakker. Opschieten want er is ontbijtbuffet tot 10.00 uur.  We hebben ons een relaxt dagje voorgenomen vandaag om een beetje te acclimatiseren. Beetje de stad verkennen en ergens een goede koffie drinken , beetje zwemmen en vanavond een leuk eethuisje zoeken.
maar eerst na het ontbijt die fietsen uit de dozen halen en in elkaar zetten. Zo gefixt en die dozen worden door een hulpje van het hotel meegenomen, omdat we ze niet meer nodig hebben voor de terugweg. ( we eindigen in Saigon en daar moeten we naar een dozenmaker ( is dat een beroep?) die er twee op maat maakt, we gaan het beleven 😃😉) . Een poosje later zitten we wat verderop in de straat bij een goed koffiehuisje buiten en wat denk je?.. komt er een tuktuk voorbij rijden met op het dak  2 bekende dozen met Schiphol AirPort erop.  Zo zie je maar , er is wel weer een cambodjaan, die er weer iets van gaat maken..  Hier in Azië wordt hier minder weggegooid dan in Europa.

55C12D74-D066-418C-8D20-C1BC54EB44BE

We besluiten om door de stad te wandelen in plaats van te fietsen en slenteren richting centrum. Francis wil een Olifantenbroek (?) kopen voor avonds als er muggen komen zegt ze. Ik heb hier een heel gek beeld bij maar hou me in.. Bij een overdekte markt wordt het me duidelijk, het is een dunne lange wijde broek met olifanten er op.. Leuk iets van Cambodja hoor ik haar zeggen.  Tsja .. ieder zijn ding hè ….  De verkoopster trekt de hele kraam leeg voordat de gewenste maat en kleur en pasvorm etc  gekozen is  en dat voor 28.000 Riel  (7 dollar) .

84557131-21C5-48D7-A120-86AD143F79CA

Maar dan heb je ook wat.
We lopen langs vis- en groente kramen en zien allerlei krabbetjes rondkruipen in een grote pot. Alles wat beweegt kun je hier kopen en thuis in de frituur of heet water gooien.

4AAFCFC2-80D7-4A64-ABC0-5A42A2FDC41F 0EDA31F0-F0F6-471E-8C2D-86A0146E2065

Een paar straten verderop een mooi tempelcomplex met een grote Boeddha erin. Mooi tuin en bomen en prachtig onderhouden. Nergens een entree met kassa, alles mag je vrij bekijken maar wel met respect betreden.

96E3859F-FF8A-4ACE-9958-21B87963C506

We lopen verder en ineens zien we wat oudjes die zich in een spagaat trekken op fitness apparaten die buiten staan opgesteld. Bewegen voor je gezondheid ( of zoiets ) staat er op een bord in het Cambodjaans bij.  Goede zet van de gemeente hier.. In een park staan borden die ons een gelukkig nieuwjaar 2023 wensen, maar waarom er dan bij 30 graden een bord van 2 sneeuwpoppen en een winterlandschap  hoort zijn we nog niet achter gekomen.  Ze hebben hier nog nooit sneeuw gezien.

C04BDC8A-B046-4AC6-BC46-2299403E0636  2EAB36DF-E0C1-4298-BB08-4D61886C96D3

FA3D9754-C2EC-4AC9-BBF2-837E04620DC5

Op de terugweg stoppen we bij het oudste (geheel houten) theater van Siem Reap. Wat een prachtig gebouw.  Wat blijkt ….. ze geven hier vanavond een dinershow met klassiek Cambodjaans optreden.  En laten ze nou net een tafeltje voor 2 over hebben. Zullen we dan…  Tsja beter dan een avond tv kijken zal ik maar zeggen.
Dus om half 8 savonds zitten we binnen op het theater-balkon met uitzicht op het toneel te wachten op wat komen gaat.  Beneden zitten ze in rijen aan lange tafels op de grond.  ( niet echt lekker als je lang moet zitten). We krijgen ons 5 gangen Cambodjaans diner in bakjes en schaaltjes op een groot dienblad gebracht en tijdens het eten gaat het licht langzaam veranderen en komt de eerste danseres het toneel op.  Zo gaat dat achter elkaar door en steeds meer dansers en toneelspelers beelden allerlei spellen en figuren uit. Prachtige maskers en kleding krijgen we te zien.  Bij het laatste optreden wordt ook het dessert op tafel gebracht en de avond is zeer geslaagd. Wat een leuke relaxte dag.

CD45B28F-2B7C-46A6-9316-26F171A87E5A  7A44B8C0-FD83-42AA-AA32-26BCE4299359  38CFEF5D-496B-40EA-AE44-31FB22C6CD09

AFF26E58-5C6F-4817-AF03-5A03C6BD1CDE

morgen naar Angkor Wat.  Het grootste tempelcomplex ter wereld.

1. Alie Vruggink:
    26 januari 2023
    Jullie zijn weer lekker bezig. Genieten maar.
  2. Danuta:
    26 januari 2023
    Wat mooi daar. Een hele andere wereld. Gaaf dat theater. En leuk hoor, die broek. Leuk om jullie belevenissen te lezen, zo reis ik een beetje met jullie mee. Geniet van iedere dag. Veel liefs.
  3. Fabienne:
    27 januari 2023
    Wat leuk om jullie weer te volgen en het klinkt allemaal weer heel bekend voor ons ook al is het 10 jaar geleden dat we in Siem Reap waren. Heel fijn hoor Ton in Azië zo’n olifantenbroek. Lekker luchtig en maar een klein pakketje in je fietstas. De kreukels zijn er ook zo weer uit als je ‘m aantrekt. Ik ben benieuwd naar de foto’s van Angkor Wat. Wij vinden het daar zo prachtig.