09 per trekkingfiets door Andalusië

22 april 2022 - Jerez, Spanje

21 april.

Gisterenavond hebben we weer prima in Hotel El Lago gegeten. De baas van het hotel deed er alles aan om het ons naar het zin te maken. We moesten toch ook eens even kijken naar zijn trots. Een prachtige wijnkamer vol met heerlijke Rioja wijnen. Sommige waren zelfs uit 1991. ( of die nog te drinken zijn weet ik niet,maar het etiket was indrukwekkend)

4AD40399-75C1-44B0-926F-E71633B643B00E66CD49-06E5-4BD2-9A11-A31F542E25CA

Vanochtend na het ontbijt nemen we afscheid en fietsen vrij makkelijk deze oude stad uit, richting het gehucht Gibalbin. Mooie en niet te steile klimmen en afdalingen. In dit gehucht is maar één restaurantje en deze heeft café solo.

2D1819D4-9132-4AAC-8FEF-0BB5E5F78E1A

Daarna is het richting Jerez de la Frontera. We fietsen langs prachtige brede bermen met veel bloemen. Ook een grote cactus die gele bloemen heeft . In de schaduw van enkele sinaasappelbomen staat een bankje, ertegenover staat een schuurtje waar de plaatselijke bevolking al een wijntje drinkt. ( 11.00 uur)  Francis loopt naar binnen en komt met koude cola terug. Top.

79B405E5-77F5-43B2-9A29-C68DA0D2FFDF49CF2515-F121-4707-8923-B14ADE7B5D0E

Langs het beroemde motorcircuit “Angel Nieto”  bereiken we de  buitenwijken van Jerez de la Frontera.

258F35B1-FAEE-4DCA-9144-F61C9E67773F

De buitenwijken van Jerez  vallen op door de hoogbouw flats. Deze zagen we nog nergens in Andalusië.
 Omstreeks 14.30 uur vinden we in de binnenstad hotel Dona Blanca. Mooie kamer en wat later lopen we de stad in om in de middagzon op een terras een menu de Dias te gaan eten.
We lopen vast een rondje door wat oude straatjes.  Wat opvalt is dat er heel veel leeg staat, dichtgetimmerde huizen en vervallen gebouwen.( en dat niet van de laatste 2 Corona-jaren zo te zien) Dit gedeelte van Andalusië heeft toch wel te maken met veel leegloop en achterstand. De winkeltjes die er nog open zijn verkopen allemaal goedkope producten en veel is in de uitverkoop. Mogelijk heeft dit ook te maken met de financiële toestand van de meeste bewoners.

22 april

Toch is Jerez de la Frontera van oorsprong een rijke stad geweest,  dat zie je aan de ruime opzet met veel pleinen met fonteinen en gebouwen uit het begin van de twintigste eeuw.
Maar vanaf de jaren 60/70 van de vorige eeuw hebben ze hier ook heel lelijke gebouwen neergezet en in de buitenwijken vooral veel betonnen flatgebouwen.

Een echt historisch centrum heeft de stad niet meer.

3B730AEA-43EB-4522-BA0B-A80280B1EED052F08F72-D72B-4291-826E-2821D524A546D5B3D750-A2B8-4D4C-973D-DBC59CCE50AE Hoe lelijk kan je het bouwen

Veel grote Bodega,s zijn hier in het oude centrum te vinden en hebben al een eeuwenoude traditie. Een van deze grootste en oudste wijnhuizen gaan we bezoeken.  Bodega Lustau sinds 1896.

31739C8B-8DE5-430D-8B1A-C7D1213F4C39

We worden door de mooie Spaanse Carmen ( die prima Engels spreekt) hartelijk ontvangen en krijgen direct ons eerste glas ingeschonken.( glas meenemen tijdens de tour!) Na de eerste uitleg lopen we een grote opslagplaats van vaten door.Het is in één woord ENORM wat hier opgeslagen ligt. De opslaghallen zijn 16 meter hoog want in de zomer blijft de hitte dan bovenin de hal. De bodem bestaat uit zand dat vochtig gehouden wordt, hierdoor blijft het klimaat constant. Miljoenen liters aan wijnen liggen hier in eiken vaten, die dus het predicaat Sherry mogen dragen.  Voornamelijk de druivensoorten Palomino en Moscatel wordt hiervoor gebruikt. D.m.v. Het Solera systeem ( overhevelen na meerdere Jaren naar een onderliggend vat) ontstaan dus de sherry,s. Hoe ouder hoe beter de smaak en hoe meer alcohol 🍷 wel tot boven 20 %.

08FB3D5D-5B47-4E17-BDCB-699E21DC646CC424C61D-003F-4B76-A594-F789C97A58ED

Nou,  wij gaan dus “ all the Way”  een sherry tour doen. Wat een prachtige locatie en wat een sfeer hier in deze enorme oude opslagruimten.  Bij elke Sherry-soort( weer in een andere opslagruimte) geeft Carmen een goede uitleg, maar niet voordat ons glas weer gevuld wordt. Sommige zijn “licht” om te proeven, andere weer sterken en smaken naar noten en caramel. Namen als Manzanilla, Amontillado en Oloroso worden door Carmen vloeiend uitgesproken. Wat een leuke en heerlijke belevenis.

B892F68C-1413-4468-8F81-9DDCC6BD74EB2293B973-4676-4496-9DB8-E35C67E32E83

Carmen houdt het tempo erin en na elk glas vraagt ze “ what do you think”?  wij roepen maar “ very nice en tasteful”    Na ruim een uur en 8 glazen 🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷 verder komen we aan het eind van de tour en heeft Carmen nog een vermout van de zaak voor ons klaar staan.🥃 Zo zegt ze, jullie hebben nu een goede bodem voor een echte spaaanse maaltijd ergens in de stad gelegd.   Klopt Carmen, heel erg bedankt en we zwalken wat later de straat op…..  weer een Spaanse ervaring rijker 😃 proost!
Met zo,n ondergrond in de maag hebben we goed gegeten bij Bar Carmela in het centrum .
Lekker slapen vannacht in ons hotel Dona Blanca.

Morgen is het feest in Lebrija en toevallig slapen we daar morgenavond op onze voorlaatste etappe richting Sevilla. 😃🍷

1. Helga:
    22 april 2022
    Wat maken jullie een prachtige fietstocht! Allemaal zo mooi om te zien.
  2. Dick Hartink:
    22 april 2022
    Na al die glazen sherry zullen jullie de volgende dag wel met een barstende koppijn wakker zijn geworden 🤣
  3. Hans:
    22 april 2022
    Dat is nog eens een leuke excursie, zo'n sherry tour. Goed dat jullie niet meer hoefden te fietsen. Het Spaans spreken gaat meestal wel beter ;-).
  4. Teunis en Jeanne:
    23 april 2022
    Nog een aantal dagen genieten en dan zit het er alweer op!
    Fijne dagen nog!
  5. John S:
    24 april 2022
    Leuk om te lezen de verslagen van jullie fietstocht, met veel mooie foto s👍