Deel 3. 3 februari

3 februari 2019 - Chilaw, Sri Lanka

Een zee vol vis!

2 februari

Negombo heeft een bekende vismarkt. Deze is gelegen aan het havenhoofd van de stad, direct aan zee. Waneer je daar aan komt fietsen, zie je enorme velden waar allerlei soorten vis te drogen liggen, vissersboten die hun netten aan het legen zijn in manden. Kortom een enorme bedrijvigheid die al eeuwen op dezelfde manier gebeurd en voor de bevolking een grote bron van inkomsten is.

De vis wordt met kleine vissersboten zo op het strand afgeleverd . Mannen en vrouwen gaan direct in de weer om de vissen te prepareren.  Anderen staan sprot uit de netten te schudden.

21F88746-3643-472F-8FE0-AE42A85AA9B0

A6950405-C976-4F91-980E-A2230339DACD

De vis die te drogen gelegd wordt gaat eerst 2 dagen in een vat met zout water, alvorens ze uitgespreid worden op de velden. En natuurlijk soort bij soort.  Een bijzonder gezicht.

507DEAEE-A717-4CB0-8A98-908C9692A0D6

De vis blijft hier 10 dagen drogen. Dit zijn Rogge-staarten.

2F5F9DF9-930A-4D97-BCFB-29854A823929

Andere vis, zoals tonijn, gamba,s en garnalen worden direct door naar de overdekte markt gebracht, die iets verderop staat. Een grote bedrijvigheid in de ochtend! Idereen kan daar zijn maaltje vis kopen. Enorme tonijnen worden door een vrouw vakkundig in moten gehakt. Hele families zitten achter de kraampjes en wachten op klanten. Vooral de garnalen zijn niet aan te slepen. Van koeling en diepvries hebben ze hier nog nooit gehoord, het is gewoon 30 graden, maar verser kan je visje niet zijn!!

B382AB6E-75BB-480A-8E0B-8908461CC685

084BB3A9-341F-4402-BB04-3A7992565A9B

In bakken, emmers en plastic zakken gaat het daarna op de bromfiets of tuktuk naar huis of restaurant.  Geweldig om te zien en je blijft fotograferen . Kortom de warme zee zit hier vol met verse vis en de vissers van Negombo trekken elke dag weer de zee op.

3 februari.

Het gaat beginnen!

Vandaag onze eerste echte etappe naar  Chilaw. Het is maar 45 km maar toch zijn we vroeg op ivm met de warmte en het te verwachten onweer in de middag..

Inpakken:      alles wat we mee hebben voor de komende 5 weken zit in 2 grote en 2 kleine fietstassen. Waarom zul je meer meenemen als je elke dag in korte broek en shirt fiets of loopt?  In onze stuutassen zitten de belangrijke zaken zoals geld, passen, camera etc. Bij een stop klik je deze zo van je fiets en neemt die als schoudertas mee.

3C203EAC-8D1A-49BD-95F6-CAA62128D9D32DAC3EFD-C857-4954-893B-65A4DD0268E5

Een prachtige kustweg naar het noorden brengt ons behalve langs mooie huizen en baaien, ook langs veel, nog zichtbare, restanten van de Tsunami die in 2004 grote aantallen slachtoffers en enorme schade heeft veroorzaakt. De wave van 15 m hoogte is toen over vele kilometers  lengte het land ingeslagen. De veerkracht van de mensen spreekt wel uit de tekst op een monument.  De zo vredige zee en prachtige stranden kunnen zo maar veranderen in een monster. De mensen zijn zich hiervan zeker bewust. Toch hebben ze veel hersteld en dammen gemaakt. Rijkere mensen bouwen een muur om hun terrein.

194F7956-FBBF-49CF-BEB2-D3EE0B6F7D7730AD7A5D-C5AC-47DC-A613-6F05180EE8FD

In Chilaw vonden we een mooie kamer in het Chilaw City Hotel. Een zwembad in de tuin brengt wat verkoeling en nu maar wachten of het onweer nog komt vanavond. Morgen een langere etappe naar Puttalam en ook is het dan Independence Day.

1. Fabienne:
    3 februari 2019
    Leuk hè die vismarkt. Wij hebben daar ook staan kijken hoe de mensen die vissen verhandelen. En al die gedroogde vissen daar. Heel bijzonder om te zien. We spraken daar nog een man die de hoe dag die vissen aan het omdraaien was.
    Wij vonden het ook indrukwekkend om langs de kust te rijden waar de tsunami zoveel slachtoffers heeft gemaakt. Je word daar toch even stil van...
    Leuk om zo met jullie mee te reizen en onze herinneringen op te halen!
  2. Jan pater:
    3 februari 2019
    Fantastisch mooi verhaal Tom ik laat me verassen gr JAN WILMA
  3. Diny:
    4 februari 2019
    Mooi Ton en Francis , leuk jullie verhaal en prachtige foto’s.
    Groet Martin en Diny