Deel 4. 7 februari

7 februari 2019 - Wilpattu National Wildlife Park, Sri Lanka

Safari in het Wilpattu National Park!

Op 4-2 fietsten we van Chilaw naar Puttalam, (71 km) eerst een lange rechte, maar rustige route. Het was Independence Day, maar toch vonden we een klein eethuisje waar ze prima koffie en honingkoeken hadden. Zoals altijd in gebieden waar heel weinig toeristen komen loopt de hele familie binnen om naar die vreemde blonde gasten op een fiets te kijken. Alles went. Na een afslag wordt het een rode zandweg die afgewisseld wordt met stukjes goed asfalt.

8A9D846B-B8CE-45BD-96D6-2AF2B39FE2F1

De laatste 15 km langs een grote maar niet erg drukke weg. Tijdens de rit begon Ton z,n fiets steeds meer te kraken bij de Pinion schakelas, ook zwaarder trappen was het gevolg. Best wel wat zorgen onderweg gehad  want hoe lang gaat dit goed? En waar kunnen ze dit verhelpen? In Sri Lanka heb je weinig kans.  Om 14.00 reden we ons guesthouse binnen en om 14.10 barst een enorme tropische regenbui los. Eerst maar eens naar de fiets kijken. Wat blijkt : de belt staat enorm strak ( uitzetting van het aluminium frame bij hogere temperaturen, maar de Carbon belt rekt niet mee). De belt wat slapper afgesteld dmv wat bouten verzetten en het probleem is opgelost .  Pfffff.

Later op de middag is het dan weer droog en warm. Puttalam is behoorlijk Islamitisch blijkt uit de grote moskee centraal in het stadje.

5-2. Naar Wilpattu. (50 km)

Een bezoek aan de zoutpannen van Puttalam slaan we over, vanwege verwacht onweer gaan we toch eerder naar onze volgende bestemming en zoutwinning uit zeewater hebben we in het verleden al vaker gezien. Vroeg vertrekken heeft zo z,n voordelen, voor 8.00 uur rijden we de stad uit. Alle scholen zijn al begonnen. Strak in de schooluniformen staan de kinderen op het schoolplein in de rij.

7E9FBCD7-51FE-4525-9505-ADB1FE0FAE22

Onderweg kom je langs de eerste grote meren die dit deel van SL rijk is. Veel grote en prachtige vogels hebben hier hun habitat.

E0C64DE4-BD66-4A1F-938F-B5125BEB627D

Tussen de middag zijn we al in de Wilpattu Teal Cottage. Mooie kamer onder een gallerij, met een uitzicht op een meer. Prima! Tenminste dat vinden wij....  Een uurtje later komt er een Duits echtpaar, gebracht door een privé chauffeur, Madam heeft geen goed woord over de hun aangeboden luxe kamer naast de onze, ( sehr slecht, Badezimmer nicht ganz sauber etc..). Dat ging zo nog even door en Francis zag even later ,dat madam weer vertrok en de chauffeur moest maar zorgen voor een beter hotel. Soms schaam je je voor een Europeaan die z,n neus ophaald voor hardwerkende Srilankanen die het iedereen naar het zin willen maken.

Bij deze cottage regelen we ook een safari in het naastgelegen wildpark voor de volgende dag. We hebben er zin in.  Al om 5.45 is het vertrek met een open Jeep. Voor wild kijken moet je vroeg zijn.

6-2. Safari.....    een bijzondere dag.

Janith, onze chauffeur voor vandaag komt ons met een grote Mitsubisi Outlander Jeep ophalen en we zitten voorin en kijken hoog over de cabine heen, loge-plek dus. Om klokslag 6.00 uur gaat het toegangshek open en kan bij een entreegebouw voor de tickets betaald worden . 8400 roepies voor 2 personen ( €42,—) .  Je weet van te voren echt niet wat je te wachten staat, maar het park ( zo groot als ruim de gehele provincie Gelderland) is van een niet te beschrijven schoonheid. Enorm veel wild komt hier voor en is niet schuw, ze hebben wel natuurlijke vijanden maar een  rijdende Jeep valt daar niet onder.  Foto’s zeggen meer dan woorden in dit geval en hieronder zie je een aantal van de honderden foto,s die we gemaakt hebben.

062C0BDD-B114-4BE1-A2C7-2C0DC47208ADAF108BA8-7A7A-4031-8C45-CECB29A97481AD822A1D-E8AE-49DE-B2D4-924DBA6B5FE2BCA0E548-3564-4AD5-A771-721D916A96ACE3C53BC7-BB70-4181-BA34-E70EF5EACE760B3D3BFB-87B0-4B1D-B17D-A77286A24C6D695A7622-6BF9-4591-B870-600AE49CA79DE4CD3EC1-4899-43DD-9AC4-050F3EBBC1DE93B8FEDD-26EA-41B7-888B-E3A7CB8395E55D65242C-5D8C-4DFF-8AA9-F36CF3C3016DBB54A8E9-DE09-4D14-BFE4-CF1810AEFEC8

Tik op de foto,s om ze te vergroten.

Dat we een luipaard gezien hebben is echt  bijzonder, deze zijn schuw .  De grote olifanten leven niet altijd in groepen en komen dus ook solitair voor.  De knalblauwe Kingfisher bird zie je sporadisch en de krokodil stond net op om 2 meter verder weer te gaan liggen. We hebben echt geluk gehad met al deze prachtige dieren die op middenlange en korte afstand te zien waren.  Een ervaring om nooit te vergeten, wat een dag!!!!

alle foto,s zijn gemaakt met een compacte  fujifilm X-E3  camera met verwisselbare lenzen. In dit geval de 16-50 mm en de 50-230  ( voor de kenners: een mirrorless APS-c camera. Foto,s in RAW en Jpeg.)  Ideale reiscamera met ingebouwde wifi.  Avonds  in het hotel zet ik de foto,s over op de iPad en kan ze , indien nodig bewerken met Photoshop Express.  Daarna plak ik ze in dit reisblog.

Morgen naar Anuradjapura....

1. Margreet:
    7 februari 2019
    Wat een geweldige mooie reis zeg! Prachtige foto’s geniet nog veel!!
  2. Alie Vruggink:
    7 februari 2019
    Fantastisch wat schrijf je leuk. Verrassend. Wat een belevenis. Wel iets anders dan de groepsreizen die ik maak.
  3. Diny:
    7 februari 2019
    Mooie verhalen en foto’s weer . Prachtig!!
  4. Fabienne:
    7 februari 2019
    Jullie hebben echt veel geluk gehad dat jullie zoveel dieren hebben gezien. Wij hebben de luipaard heel veraf gezien als een klein wit ministipje. Lee toen eerder op een grote steen.
    Wel balen van die riem, en fijn Ton dat je het probleem zelf hebt kunnen verhelpen.
  5. Dick:
    7 februari 2019
    Leuk verhaal weer en wat een geluk dat jullie een luipaard hebben gezien. Hans en Fabienne hebben nog een stipje gezien wij alleen een rots.
  6. Hans:
    8 februari 2019
    Jullie hebbn echt mazzel gehad in het safari park. Wat een wild en mooie foto's. Wij hebben niet zo veel gezien hoor. Wel lullig van je fiets zeg. Je zou zeggen zo'n trekking bike moet tegen verschillende weersomstandigheden kunnen. Goed dat je het zelf hebt gerepareerd. Is wel een puntje om in de gaten te houden.
  7. Jan pater:
    8 februari 2019
    Geweldig wat mooi laat me verassen gr van ons
  8. Marja wirvoet:
    9 februari 2019
    Wat een belevenis super om dit mee te maken erg leuk dat we kunnen mee genieten van jullie foto’s. Goede reis verder. Groeten van Herman en Marja