Deel 7

19 februari 2019 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

De bergen in!!

16-2 Kandy

Gisteren hier aangekomen na een warme en vermoeiende etappe. In het Expeditor Hotel hadden we van te voren voor 2 nachten geboekt. Kandy is de hoofdstad van de centrale provincie en ligt aan een klein meer. In de stad kun je prachtig langs het meer lopen al is de naastgelegen weg erg druk.

1DD2CDA0-538B-4B55-9B46-99C406CA7E58

Aan het meer ligt de “ Temple of the Tooth”  ( een boeddhistische tempel waar volgens de boeddhisten een tand van Boeddha in het gouden kistje wordt bewaard) . Lange rijen gelovigen staan bij de ingang om naar binnen te mogen. Tegenover de entree zien we resten van het Engelse coloniale verleden. Het statige witte  ” Queens hotel “ was vroeger van topklasse .

8F6134B0-C188-4A6C-80C4-240DB30A849D

Op meerdere plaatsen tegen de berghellingen staan grote boeddhabeelden die uitkijken over de stad.

04AA3A2C-5CEB-4515-A622-4FABD116D4F1

In de winkelstraten is het benauwd druk. Heel veel winkeltjes verkopen gouden en zilveren sieraden. ( Rijke ) boeddhistische en/of Hindoestaanse vrouwen zijn er gek op. Je oude sieraden omruilen kan daar ook ( het gaat per gewicht ) en is heel gewoon. Op een terras zat een Japanse naast ons zich blijkbaar te vervelen, dus pak je je knalroze Ipad en gaat een filmpje kijken.

5E39BE11-26A0-4966-9C20-E2A1F869FE45

Na de nodige sightseeing waren we net op tijd terug voordat de eerste tropische buien weer naar beneden kwamen. Het frist wel lekker op en s’ avonds in een leuk eethuisje op een dakterras prima gegeten.

Het verkeer in Sri Lanka rijdt links van de weg.

Grofweg is dit in 4 categorieën in te delen:  brommers, tuk-tuk‘s,  bussen  (ook weer rode en blauwe) en auto,s/ vrachtwagens. ( fietsers heb ik niet vergeten, maar zie je heel weinig)

Brommers en tuk- tuks daar barst het van. Deze rijden redelijk netjes en houden ook meestal rekening met je als fietser. De rode bussen zijn langzame oude bakken maar komen in alle dorpen en braken enorme zwarte dieselpluimen uit. De blauwe bussen rijden ook overal en zijn van een particuliere maatschappij,  ze zijn een kwaliteit beter ( Lanka-ashok-leyland, made in India) maar de drivers hebben allemaal een cursus rally rijden gehad. Verschrikkelijk hoe roekeloos hard die scheuren. De auto,s en vrachtwagens houden zich netjes aan de regels over het algemeen. We zijn blij met de fietshelm en spiegel op het stuur.

17-2. naar Rikillagaskada.    op 960 hm.       32 km

Het zware klimwerk gaat beginnen. Uiteindelijk moeten we in 2 etappe,s naar Nuwara Eliya op 1886 hm hoogte . Vandaag het eerste en kortste stuk.  Omstreeks  8.00 uur vertrokken we uit Kandy en direct gaat het 7-8% omhoog. Na 4 km ben je de stad uit en wordt het rustiger op de weg.  Al verder slingert de weg zich omhoog door boeren dorpjes en langs rijstvelden.

83D1F48C-9FA8-4256-9364-6AEB7AF7AA71

Prachtige  uitzichten.  Een bakkerijtje onderweg ontving ons heel gastvrij. Een half brood is hier de helft smaller i.p.v. de halve lengte. Leuk om mee te maken dat de bewoners van die kleine dorpen totaal geen toeristen gewend zijn. Zodra we van de fiets afstappen komen er aantal om je heen staan kijken en wijzen, vooral naar de fietsen. De enkeling die wat Engels spreekt vraag de standaard vragen en vertaald dit voor de rest van het dorp.

EF512693-3881-45F4-AA6C-F6ECADF54A93528B2798-A8A4-45F5-847F-D85488F48552

Dan weer verder omhoog, gemiddeld 6%. Rikillagaskada is een wat grotere plaats met wat centrale functies ( scholen, diverse industrie , garage en winkels etc.)   Het is overwegend islamitisch en dat hebben we ,s ochtends vroeg gemerkt toen om half 5 de imam ons wakker riep. Het Sri Land hotel is niet best maar redelijk te doen voor 1 nacht. (  andere keus is er ook niet) .

0B6A2BA7-5FB1-47D5-AF3D-145D2846865B

18 -2.   De koniginnerit!     naar Nuwara Eliya  op 1886 m.

Volgens het routeboek moeten we totaal vandaag 850 hm dalen en 1785 hm stijgen over een lengte van 61 kilometer.

Heel vroeg willen we vertrekken en zitten dan ook om 6.30 uur op de fiets. Eerst afdalen en onderweg zien we de veel rijstterrassen. ( zogenaamde natte rijstteelt.)  Het heeft wel wat zo vroeg onderweg zijn en de zon over de bergkam zien komen.

DC645588-6D0F-4BF5-853B-50CD796EB9CCE8E6DC44-BA7F-4AF1-8D7C-61901E6801F0FD964D64-B7C9-4F27-851E-B4D3BBDD54544E9E3184-871A-472B-BF49-09718567D326F92621C6-0642-447C-BCF5-8430A2EA6751866E83C6-04F8-4BEA-9197-206A81385B4D

Bij km stand 28 wordt het zeer heftig.  Veel stukken boven de 10%. De kleinste versnelling hebben we nodig en soms ook maar een stukje lopen. Het routeboekje geeft aan “ vanaf hier 22 km zwaar fietsen” . Na 5 km wordt het gelukkig beter en met een snelheid tussen de 5 en 8 km/ uur hebben we dit traject  toch stukje bij beetje afgelegd. (Naar Europese begrippen: Een beklimming Mont Ventoux maar dan met trekking fiets en bagage.)  We zijn dan ook echt trots op onszelf!

F6058F4D-9F79-4931-91BB-A1EFCC21FCB7E8864FAD-83F2-4D64-B456-7DF061FC15F9

Maar wat een schitterende route. Dwars door alle thee plantage,s. Je krijgt dan wel ontzag voor alle mensen die hier de groene blaadjes van de struiken moeten plukken. De mensen krijgen per gewicht betaald en vallen onder een Tea-Estate. Tussen de enorme theevelden zie je de dorpjes van de plukk(st)ers ( meestal vrouwen) en centraal in het midden de tea-factory .

0BCB6B6D-D41F-4C2E-AAD7-D8C8862FAFDD

Om 13.30 waren we boven en konden daarna redelijk vlak de laatste 12 km doorrijden naar Nuwara Eliya.

D23E0D89-D3D4-4F90-A34E-DF1191FAD2C7

Na wat zoeken vonden we behoorlijk moe maar zeer voldaan het oude Engelse koloniale huis uit 18honderd zoveel. ( hotel Trevene)

De grootvader van de huidige eigenaar kreeg het huis cadeau van de Engelse kolonist, toen de engelsen in 1948 het land verlieten en Ceylon zijn huidige naam Sri Lanka kreeg.

68D95A94-773F-4D7F-B78E-1A8DE67DFD7A

Voor ons hadden ze een prachtige kamer van alle gemakken voorzien voor de komende 3 nachten.  Douchen en een welverdiend Lion biertje.  Je wordt hier echt verwend. Pizza stond ook op het menu, dus ook wel eens lekker na al die rijst. En omdat het hier hoog is en koud voor srilankaanse begrippen hebben ze vanavond de openhaard maar aangestoken.

We blijven een paar dagen in de bergen en willen het natuurpark “ Horton Plains” bekijken..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans:
    19 februari 2019
    Maar wel mooie klim naar boven toch? Goed hoor! Leuk om weer die etalages van de bakkerij te zien. Je moet echt alle broodjes proberen hoor, van zoet tot heel pittig. Ik vond ze heerlijk.
  2. Fabienne:
    19 februari 2019
    Chapeau Ton en Francis. De Koninginnerit zit er op, en dat was een hele pittige. Prachtig om onderweg die theeplantages te zien. Nu drie dagen lekker uitrusten! Wij hebben in Hotel Trevene met een donsjasje bij de open haard gezeten. Het was toen heel koud. Veel plezier de komende dagen.
  3. Dick:
    20 februari 2019
    Zo, dit hebben jullie weer volbracht. Maar was zeker de moeite waard, zo mooi fietsen. Wat een fantastisch land om doorheen te fietsen, of niet dan. Nog veel plezier.
  4. Rinske:
    21 februari 2019
    Hallo Francis en Ton. Dat hebben jullie het mooi daar. Maar soms ook wel vermoeiend. Geniet nog maar en blijf jullie berichten lezen en de mooie fotos zien. Xxx
  5. Jan pater:
    21 februari 2019
    Wat is dat allemaal geweldig om mee te maken laat me volgende week verrassen
  6. John S:
    23 februari 2019
    Geweldig mooie foto s en die koninginnerit pffff afzien maar wel mooi
  7. Ineke:
    25 februari 2019
    Heavy, hoor! Maar prachtige omgeving.