10 Phu Quoc resort en Duong Dong

11 februari 2023 - Phu Quoc, Duong Dong, San Bay Airport, Vietnam

8-2

Rustdag vandaag op het Eco Resort.  Heerlijk uitslapen, aanschuiven aan een mooi ontbijt-buffet en op het terras met uitzicht op het zwembad en de Zee.  We zwemmen vandaag in zee en/of het zwembad en zitten op het terras bij het strand..

Allemaal heel vervelende dingen dus😜😜   Het lijkt de belastingdienst wel::” leuker kunnen we het niet maken”

5EA23635-745F-4A9D-8AE0-859911740546AF89C301-83CC-4D02-B0C5-FF729087435E

We nemen de routes en overige zaken voor de komende weken nog eens door. Prima op schema constateren we. Zaterdag 11-2 vertrekken we weer uit dit paradijsje en gaan beginnen aan onze tour dwars door de Mekong delta van Vietnam naar onze eindbestemming Saigon ( officieel heet het nu Ho Chi Minhstad )

9-2

We willen vandaag de markt en de haven van Duong Dong ( grootste en belangrijkste stad van het eiland ) bezoeken.  Om 8.15 fietsen we het resort af en moeten zo’n 10 km via een leuke binnenweg naar de stad.  Het is groen hier en zien veel Palm- en bananenbomen. Hoe dichter bij de stad hoe drukker het wordt en we rijden via deze weg een enorme levendige markt binnen. Werkelijk alles wat de zee ze te bieden heeft leggen de Vietnamezen op een kraam te koop. Van garnalen tot grote zwaardvissen en levende dikke kikkers ( per 2 aan elkaar gebonden) Kippen met kop en poten er nog aan. Groente en fruit en alles wat je bij ons bij de Blokker, de Zeeman en de Gamma koopt ligt hier in de kramen.  Een drukte van jewelste en een erg leuke sfeer. We slingeren tussen de kramen door en ik maakte deze video.(bij video:  Markt Duong Dong)

C2514A8A-7B00-4D60-85D0-BC9B7999A32DD125D3A7-42BC-4F89-8D34-297E572BA7709FEBB77D-19CD-49A1-A994-118654126575C711F26B-08D4-4A45-BE8F-79DAE793A44D

Op een grote brug over de haven midden in de stad hadden we een prachtig uitzicht op de oude houten boten. Maar waar zijn  al die grote lampen op het dak van de boten voor?

ECE25E8C-6914-4ABF-BBD1-54DBCB31FE28 ECCFF40C-8759-417F-AB10-F07CD92D12B0

Dat zit zo….  Ze varen s,avond in het donker met die boten uit en laten aan weerszijden die lampen via een hefsysteem boven het water naar beneden schijnen.  Met deze bak met licht vissen ze op inktvis, die door het licht naar de oppervlakte komt. De vissers  gebruiken speciale haken om te binnen te halen . Zo te zien aan de oude schuiten gaat dit van generatie op generatie al zo.  Weer wat geleerd.
Ook overdag zagen we voor de kust een paar boten met vol licht op varen.
In de haven liggen de kleurrijke oude houten boten zij aan zij.

6E4A7F22-0007-4B26-B6C0-44EF378F9ABD

Francis wilde naar een punt aan de rand van de stad om een geocache te zoeken. En ja hoor die ligt dus boven op een steile berg.  Nu heb je steil en steiler. Maar dat ze hier asfalt tegenaan kunnen plakken is een wonder.  Niet te fietsen en dus doordouwen……🥵🥵

Bovenaan was gelukkig een restaurant met prachtig uitzicht over de stad. Wat een k… klim met deze vochtige hitte. Maar een troost:  ze heeft hem gevonden, is happy en kan Vietnam dus aan de verzameling toevoegen.

101704B5-91A2-44CA-966B-8CEBCBBBBC3F

10-2

Prachtig weer vandaag maar erg heet. Hier aan de kust waait het gelukkig wat en dus een reden om nog een dagje in het resort door te brengen met luieren. Ook dat is vakantie toch? De komende dagen gaan we als het goed is nog genoeg km maken. onze fietsen zitten onder de bruine modder van de zandweg dus misschien kan ik vandaag …….En jawel hoor, ik vind op het resort een werkplaatsje waar ze een Vietnamese hogedrukspuit hebben. Een oude lekke slang , waar, eerlijk is eerlijk, nog best een flinke waterstraal uit komt om de fietsen even helemaal schoon te blazen.  Toch weer fijn voor een nieuwe start.

We eten vanavond weer heerlijk in het sunset-restaurant op het resort.

C8F2D96B-FD29-43DD-8DE5-4B5F92C0A50B

De leuke Vietnamese serveerster vertelde ons dat ze blij zijn dat er weer wat toeristen zijn. Maar er zijn ook resorts aan de kust waar nog bijna niemand is. COVID heeft de bezoekers 2 jaar lang weggehouden en in die tijd had ze zelf geen inkomsten. ( Contracten die doorbetaald worden zoals bij ons in NL kennen ze niet en de Vietnamese regering spekt niet bij,)  Op het eiland zelf hadden ze weinig last van COVID, de boten mochten geen mensen meenemen en het vliegveldje was gesloten. Ja zo kun je makkelijk isoleren.

Nu is ze gelukkig weer volop aan het werk. Maar maakt hier wel erg lange dagen. Ze begint om 6.00 uur tot 12.00 uur , dan kan ze wat rusten in een rustruimte op het resort tot 16.00 uur en daarna het 2e dagdeel tot 22.00 uur. Dan kan ze naar huis om even te slapen. En dat gaat zo 6 dagen per week.  Daar moet je in Nederland eens om komen, niemand die dat wil doen..

A90A4718-E212-47DC-9D5F-BDA90A4CF32C C0B4151D-0019-494C-B471-3A638E1F9F4D 97423918-6E1F-40EA-AD82-7283316B9B78  Blijft prachtig   De Sunset.

11-2   Terug naar Ha Tien

Alles gewassen en terug van de Laundry-service. Inpakken en vroeg ontbijten. Even afrekenen en gelijk weer enkele miljoenen armer☹️🤔  Om 7.30 uur rijden we het resort af en moeten zo, n 22 km fietsen naar de boot om van het mooie eiland af te komen. De weg is behoorlijk heuvelachtig en bij het klimmen is het al erg warm in de ochtendzon. We rijden weer door Duong Dong en gaan richting de oostkust van het eiland. Net als ik tegen Francis zeg om even op te letten of we een ticketloketje zien voor de boten, staan we er ook al voor

AD77881D-D8FA-4FDF-BFAA-45462964C47D

We kunnen zonder stress kaartjes voor de boot van 10.40 krijgen.  Deze keer varen we niet met de Superdong maar met de rode PhuQuoc Express.

9D748450-DF12-4A01-B608-A642A1D6F582DDB87920-82EA-4471-87E7-8143D39A23E930F9647D-F821-4396-BEE0-532294A16CAF

Ook prima, deze katamaran zal ook wel snel over het water gaan.   De fietsen worden weer aan boord gereden en door een dekknecht met touwen vastgezet.  Top!  Binnen is het koel en staat de airco aan.  Om 12.00 zijn we terug in Ha Tien en zoeken het Visuha hotel in de stad.  Een modern hotel met dito kamers. In Ha Tien is het ook erg heet vandaag.  We hoorden al dat het hier door de klimaatverandering warmer is dan enkele jaren terug en de hitte is vooral tussen 12.00 en 15.00 heftig en goed merkbaar. Hier gaan we de komende dagen met fietsen zeker rekening mee houden.
Nu is dit stadje niet toeristisch dus een restaurantje voor de lunch is niet zo 1,2,3, gevonden. HotPot restaurants genoeg. Daar staat dan een vitrine buiten met ondefinieerbare stukken vlees, of vis al uren in de zon en daar kun je uit kiezen , schep rijst er bij en voor 1,5 euro ben je klaar. Maar…… dat is niet onze keuze.  Dan maar even wat brood en crackers en koud drinken uit en buurtwinkeltje.  Vanavond zoeken we verder.

Morgen naar Tri Ton.
tot een volgende.🚴🏼

1. Teunis en Jeanne:
    11 februari 2023
    Het lijkt me dat je ogen uitkijkt! En die drukte op de markt! Het verkeer raast er gewoon doorheen, bij ons mag je nog niet eens fietsen op de markt!
    Veel plezier nog!
    Teunis en Jeanne
  2. Dick:
    11 februari 2023
    Jaloersmakende verhalen en foto's. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Nog parels gekocht op Phu Quoc? :-)
  3. Ton:
    11 februari 2023
    Nee Dick, heb wel veel sieraden winkeltjes gezien met nep goud. Geen parels , misschien hebben ze nep parels die komen dan wel uit Taiwan haha. Heb jij ze daar ooit gekocht?
  4. Fabienne:
    11 februari 2023
    Heerlijk zo even genieten aan het zwembad en het strand en de benen even rust gunnen. Het resort ziet er prachtig uit. Nu weer kilometers maken. De markten in Azië veranderen trouwens niks :-)
  5. Dick:
    12 februari 2023
    Ja Ton, wij hebben er nog wel wat dingetjes met parels gekocht. Kan me niet voorstellen dat we er een vermogen aan uit hebben gegeven, dus zullen inderdaad wel neppers zijn geweest. :-)