02 Per trekkingfiets door Andalusië

30 maart 2022 - Alcalá de Guadaira, Spanje

28-3  Amsterdam -Sevilla

Met mooi weer vertrokken we omstreeks 10.00 vanaf huis naar Station Zutphen. De fietsen in de trein mee naar Schiphol AirPort . Alleen even overstappen in Apeldoorn en verder relaxed door naar Schiphol.  We hebben het vaker gedaan en dus is de weg naar de bagagekelder op Schiphol snel gevonden en kopen we 2 speciale fietsdozen en kan het inpakken beginnen .  Voorwiel eruit halen stuur een kwartslag draaien en trappers er uit. Per doos een extra fietstas erbij stoppen met de spullen die niet in de cabine mogen. ( mesje, toilettas , gereedschap etc. )  We mogen 30 kg per persoon mee nemen dus we maken ons geen echte zorgen over het gewicht, maar het zal er tegenaan zitten.  Dichtvouwen en ducktape op de naden en klaar is Kees.  Op een trolley naar de Transavia incheck balie.  Een aardige dame ( die het  blijkbaar voor het eerst doet met zulke grote dozen) vraagt wat ze wegen. Met een stalen gezicht zeg ik 27 kg per stuk. Ze gelooft me op mijn blauwe ogen😃.en ze mogen op de trolley blijven staan.  Mooi…een sticker naar Sevilla erop en afleveren bij de odd-size luggage.  Door de bagage controle en eerst maar eens wat eten en koffie.

B13EDFA6-753F-4DCC-9B67-D8788B0F2210

om 17.00 met een stampvol vliegtuig vertrekken we naar Sevilla. 2u45 m later staan we op Spaanse bodem en  moeten ons melden met een ingevuld gezondheidsformulier met Spaanse QR code bij een tafeltje in de , verder lege, arrival hall. Temperatuurmeters die meten op afstand en veel mensen met scanners staan ons op te wachten. QR code laten en zien en weer door…. En nu zien dat de fietsen van de band komen. Wat denk je… als eerste zijn we aan de beurt en staan onze dozen voor ons en kunnen op een trolley. Bij de uitgang komt een aardige chauffeur van Chineze afkomst op ons aflopen en geeft aan dat zijn Mercedes Vito bus buiten staat. Top. In no time onderweg naar het Silken al Andalus hotel. Een mega hotel vlak bij het stadion van Real Betis. Een prima kamer en de fietsen kunnen in een afgesloten ruimte, nadat we die snel weer in elkaar gezet hebben. ( ervaring helpt wel)  De dozen worden bewaard en komen we over 4 weken weer tegen om te hergebruiken.

Inmiddels is het 21.30 uur en hebben we echt wel trek in warm eten. Gelukkig eten ze in Spanje  laat voor Nederlandse begrippen en gaan de restaurants avonds pas om 20.00 of zelf 21.00 uur open. In het grote hotel was dus nog een prima buffet restaurant die nog ruime keuze had.  Een heerlijke Cerveza erbij de eerste dag is voorbij.

90DC4BB8-B78B-42E6-82CF-7C1964A634FC

29-3  Rondtour in Sevilla.

4 jaar geleden hebben we Sevilla al eens bezocht met de jongste zus van Francis ( helaas te vroeg overleden) en zwager. In de binnenstad zullen we veel herkennen. We fietsen over mooie vrije fietspaden naar de binnenstad en lopen door het centrum. De enorme houten parasol is een publiekstrekker op het plaza Mayor.

0DA484EC-24BC-4366-B003-41F5237007BC

9D22CFEA-9626-4102-A181-914D5B782009
plaza des Espana 5F495AA9-135B-473C-B002-0072CBF5B5A5De cathedral

Een leuk terras aan het water en aan het eind van de middag terug. Lekker eten vanavond en we zijn klaar voor de volgende ( eerste) fietsdag .

30-3  Sevilla - Cantillana

Met een goed ontbijt achter de kiezen, maken we ons gereed voor vertrek. Hoe zal het gaan? Hoe is de conditie nadat we allebei 10 dagen last te hebben gehad van Corona net voor ons vertrek? Gelukkig hadden we een schema gemaakt waarbij we de eerste dagen 50-60 km per dag zouden doen ( voorziene blik gehad?) Cantillana ligt op ongeveer 55 km.
Eerst maar eens door Sevilla onze weg vinden. Het barst er van de kruispunten en oversteekplaatsen met stoplichten. Gelukkig heeft Francis zo,n handige afstandsbediening op het stuur zitten die direct alles op groen zet. 🙈👍.    Helaas, was het maar waar.  Geduld hebben dus.  Uiteindelijk komen we bij de start van de route op de brug over de Rio  Guadal .

B75A69F2-5710-43A6-8B00-C6B1AAD763D9

Een startfoto en we zijn on tour. Toch duurt het nog wel lang voor je de buitenwijken en industrie gebieden van zo grote stad achter je hebt gelaten, na 10 km komen we op onze eerste onverharde strook van een voormalig spoorbaantje. De route op GPS werkt prima en zo komen we na 20 km door Guillena waar we een lunch kopen om heerlijk  buiten op te eten. Het verkeer rijd wel snel op de provinciale wegen, maar gelukkig zijn ze zeer attent en houden ruim afstand.

135303DC-3453-4443-BBF6-2CD49D276AF36A53D6A3-121A-40B2-BFF5-CCDBB8C8F447

22 graden en een heerlijk zonnetje op onze eerste dag. Top.  Door een mooie omgeving met veel boomgaarden met sinaasappels, appels en olijven komen we omstreeks 14.30 uur aan in Cantillana.  Even het oude binnenstadje bekijken en een terrasje pakken. Leuk hier , echt Spaans en geen toerist die hier stopt. Een kerkje zonder kruis erop maar wel een ooievaarsnest.

F2C534C0-1B14-42D6-98CD-86FE4BD1C640

Francis leert dat een koffie zonder melk een café  solo is en maar 1€ kost. Een eerste Cerveza na een dag fietsen gaat er wel in. Nog 4 km door naar Hermanos Moyano hostel.  Echt Spaans, ze verstaan ons niet en andersom, maar Google translate doet wonderen. Een schone kamer en goede douche. Fietsen mogen achter in het restaurant staan.  En nu….geduld hebben want ook hier wordt pas vanaf 21.00 uur gegeten.   Onze conditie valt echt wel mee gelukkig.

morgen weer een fietsdag.

1. Gerda:
    30 maart 2022
    Ik had jullie eigenlijk een snelcursus Spaans moeten aanbieden……Plaza de España y el Catedral.
    Muchas Gracias zul je al wel weten. En graag gedaan is “de nada”.
  2. Ton en Francis:
    31 maart 2022
    gracias Gerda, incluso sin un curso acelerado sin duda funcionará. Que tengas un buen día y cuidado con la nieve. saludos desde estados unidos
  3. Hans:
    30 maart 2022
    Leuk om jullie ervaringen in Sevilla te lezen. Alle herinneringen komen weer boven. Goed uitgekiend om een eerste dag rustig aan te doen. Nu je eenmaal Sevilla uit bent zal het echt genieten worden van omgeving en natuur. Veel plezier. Het zal ook zeker iedere dag wat warmer worden
  4. Fabienne:
    Wat leuk om jullie belevenissen te volgen. Zo herkenbaar voor ons. Geniet er lekker van.
    Een café solo is een kleintje koffie. Je kunt ook om un café Americano vragen. Die is wat meer aangelengd met water en dus niet zo sterk. Heel veel plezier!
  5. Philippina.:
    30 maart 2022
    Wat een goed verhaal, of je erbij bent! Heel gezellig en prima foto’s. Geniet maar lekker en wij genieten mee!
  6. John S:
    Erg leuk om jullie reisverslag te volgen, veel plezier met mooie kilometers 🚴‍♂️
  7. Gerard:
    30 maart 2022
    Leuk jullie belevenissen te lezen. Veel mooie en veilige fietskilometers.
  8. Henk Sieben:
    Heel veel plezier gewenst! ik krijg bij het lezen meteen zin om plannen te maken voor een verre fietstocht!
  9. Danuta:
    31 maart 2022
    Superleuk verslag. Met veel plezier gelezen. Mooie route ook. En wat fijn dat de reis voorspoedig is verlopen. Heel veel plezier.
  10. Dick Hartink:
    Het sneeuwt hier nu, dus jullie verhaal klinkt jaloersmakend. Nog heel veel fietsplezier en wij zullen jullie verhalen met veel plezier volgen. Groetjes vanuit een wit Zutphen