04 trekking door Andalusië 2022

5 april 2022 - Doña Mencía, Spanje

3 en 4 april

Inderdaad die grote klok van de Mezquita sloeg gisterenavond om 23:00 uur voor het laatst. Heerlijk geslapen dus.

Vandaag Córdoba bekijken. We ontbijten in ons appartement en doen rustig aan. Tegen 12.00 slenteren we naar de toerist Office van de Mezquita en melden ons bij een loketje. Met onze vooraf gekochte kaarten zijn we direct aan de beurt en krijgen een ontvangerje met een koptelefoon uitgereikt. Met een hele groep volgen we onze gids Angelica naar binnen. Wat een enorme oppervlak voor een Moskee / kerk.  De geschiedenis is bijzonder om te horen en gaat terug tot 784 en ze bouwden er ruim 200 jaar over. 1260 zuilen dragen het enorme dak.  Helaas kwam vanaf 1236 de christelijke herovering en in 1523 gaf Karel de V opdracht om hier ook een kathedraal in te bouwen. Dus midden in deze enorme moskee werden 400 zuilen gesloopt en een protserige kathedraal in gotische stijl gebouwd. Helaas moet ik zeggen dat dit echt een lelijk deel van het complex is en afbreuk doet aan de prachtige zuilen galerijen in Moorse stijl.

1B2D9BB3-964A-4AAA-B5C4-1E660C870C0CC0E1AAC0-3C28-4877-8F3F-8E616775F55D6DE99441-0BD9-4444-A9C7-6FB2070C61AB72328255-DE30-49C7-95CC-75B44128DF86B81317ED-E3DB-4A3A-BD75-D8DEDA6820DE51C8F999-B345-4251-AE5F-4AE185ECA186

intussen ratelt Angelica uitgebreid door in het Engels in onze oortjes. We hebben niet zo veel aandacht voor de uitleg over allerlei heiligen die achter glas of een hek staan en lopen zelf rond door deze enorme ruimten. Wat prachtig en terecht een Unesco werelderfgoed.  Zaterdag is blijkbaar een geschikte dag om te trouwen en  we kwamen dan ook nog een bruid en bruidegom tegen bij de uitgang. Hij kijkt een beetje sip en denkt vast terug aan die goede oude vrijgezellen-tijd ☹️

AC69C8FB-CAC1-4488-976E-9AA5B115A3ECE6863F46-8AEB-414C-8A77-35FD849A95AA

De klokkentoren op de binnenplaats is imposant. We verlaten het complex en zoeken een leuk restaurant om te eten. Precies nog 1 tafeltje over in Taberna d’Ucles, waar gitaarmuziek klinkt. Bingo!  Lekker gegeten en we lopen langs het water over een brug en daarna via de ander oever over de oude romaanse brug terug richting de Judische wijk. Kleine smalle straatjes en alle gevels keurig wit geschilderd en met zeer kleine raampjes. Wat zal het hier zomers heet zijn zeg! .

07D04A1E-ACC5-4D45-9A11-51E6677B8115D5970B67-CC5B-459A-958F-8B0B7005583D

In de avond lopen we nogmaals de Romaanse brug op om de stad bij avondlicht te bewonderen. Blijft mooi.

BC981DF6-E81C-4BDC-83D5-C9F76D1C20D8

Zondag, wat uitslapen en kijken naar het weerbericht voor de komende dagen. We lezen dat de natuurijsbaan in Winterswijk vandaag weer open is voor publiek en dat op 3 april ( hoezo klimaatverandering😜) . Morgen hebben we een pittige rit naar Dona Mencía. Het weer is dan nog droog, maar voor dinsdag 5-4 wordt er bakken met water voorspeld . Oef…. Toch maar even ons plan aanpassen en proberen een nachtje bij te boeken in het hostel in Dona Mencía. ( we hadden wat reservedagen in ons reisschema opgenomen) want ruim 70 km door de bergen fietsen van Dona Mencía naar Jaén in de regen gaat het niet worden. We gaan weer naar buiten en drinken koffie in de stad en gaan verder door kleine straatjes deze mooie en kleurrijke stad ontdekken. ‘’s Middags gaat Francis alleen de stad in om nog een paar caches te zoeken. Ze komt ook dan weer op een aantal leuke pleintjes en door leuke steegjes. Op een pleintje heeft iemand wel een erg leuke muurdecoratie aangebracht.

E05A40A2-B5E1-4E69-99BA-C3BD35C4DCD9

En wat doe je op zondag in Spanje : je gaat uit wandelen met je tweelingbroer ( en dat dan twee keer) je trekt dezelfde jas aan en neemt allemaal en zak chips in dezelfde hand en geniet van de zon bij een fonteintje.. (toeval?)

3A28B480-EB48-4213-95A9-3B26C07BD1E2 9B5CC5C7-1234-4BF1-9E4A-0E3FD5F2A261Zondagmiddag maakt slaperig 😴

We eten midden op de middag lekker buiten in de zon op een terras. s’Avonds  wat uitrusten op de bank in onze kleine, maar fijne appartement. Morgen adiós Córdoba en op naar een nieuw avontuur.

133E02C9-85E5-4517-8F81-AACD3047E23E

4-april  Córdoba-Dona Mencía

Het is nog koud en er staat veel wind, als we om 9.00 uur de stad weer uitrijden. Direct nadat we de snelweg overgestoken zijn, begint de eerste klim van de dag en… dat gaat vandaag niet meer ophouden zal later blijken. We moeten door een eenzaam landbouw gebied naar onze eerste stop in Castro del Rio. Hier zijn geen sinaasappeltjes meer, maar alleen maar olijfboomgaarden zover als je maar zien kunt.

FFDB70C7-A2CD-45AD-ADFC-57E3CC273F37DBFEC9D7-328B-47EE-8594-9EB5E1598B25CFA6D063-5623-4255-B472-C3D70EE2A417

Hier en daar een grote haciënda met enorme schuren voor opslag en landbouwwerktuigen. Na 4 uur trappen tegen de wind in zijn we in Castro del Rio en vinden na wat vragen Bar Córdoba. Heerlijk warm gegeten en gedronken voor weinig ( het leven is goed en niet duur in het binnenland) . Nog 20 km naar Dona Mencia. Maar wat voor een km…. Met 2 keer een lange helling 8% en diverse andere hellingen komen we 3 uur later aan in Dona Mencia. 1360 hoogtemeters staan er op mijn GPS ..  meer dan genoeg voor vandaag.

FDDBBC86-57A2-41C8-997A-025ECF194A7A

We komen terecht in hostel Antonio Morejón.  Gerund door 2 oude mensen waarvan de man ondanks 2 gehoorapparaten stokdoof is en zijn vrouw tegen hem schreeuwen moet. Net of ze de hele dag ruzie hebben.  Desondanks kunnen ze prima koken en is het goed hier. Ooh ja, wel koud in het gebouw, nergens verwarming, tot dat we een de restaurantkamer een ronde tafel vinden waaromheen een kleed hangt. De oude baas draait een schakelaartje om en onder het kleed in het midden van de tafel gaat een verwarmingselement gloeien. De vermoeide beentjes eronder, kleed over je schoot en je krijgt het lekker warm.  S,avonds even kennis gemaakt met de enige andere gast in dit hostel. Een Nederlander die de Camino loopt van Malaga naar Santiago de Compostella. Ruim 2 maanden in z,n eentje zal ie onderweg zijn.
( gelukkig maakt ieder zijn eigen keuze)

62FE5C8B-FDD5-48E6-B985-3D3F24A4D1BACF27A19E-9301-4C2F-9629-DF2BAC44F8BB

5 april

De voorspelde regendag. We blijven dus grotendeels binnen. Tussen de buien door even naar een supermarkt gelopen en een café solo in een barretje gedronken. Tijd genoeg voor dit verslag vandaag. En lekker een boek lezen.

1. Bennink Ab:
    5 april 2022
    Jouw opmerking over de kerk in de moskee heb ik toen ook gemaakt. Maar ja andere tijden toen. Fijne vakantie verder.Ab
  2. Teunis en Jeanne:
    6 april 2022
    Gezellig om jullie zo te volgen en te genieten van de foto's!
  3. Fabienne:
    6 april 2022
    Het was vast tweelingendag in Cordoba. Wat een grappige foto.
    Jammer van het weer. Hopelijk komt de zon snel weer terug.
  4. Hans:
    6 april 2022
    Heel slim om een dagje langer te blijven als het regent. Het zal zeker weer beter worden. Leuke foto's en wat een mooie stad hè Cordoba. Wat een klim hè naar Dona Mencia, zal meteen mijn verslag er ook weer eens op nalezen. Wel veel 1360km. Gelukkig is het niet zo warm.
  5. Dick Hartink:
    6 april 2022
    Mooie verhalen allemaal!! Hopelijk wordt het weer snel beter, want een zonnetje is toch de kers op de vakantietaart.