05 per trekkingfiets door Andalusië

8 april 2022 - Jódar, Spanje

6 april

Niet echt lekker geslapen in ons (ijskoude) hostel. Je moet wat verzinnen om warm te blijven als je toch wat wilt lezen…

DC86AAAD-2BB9-4160-9E6A-F4EDD03771FF

Eindelijk droog en we zijn vroeg op. We hebben vroeg ontbijt geregeld en het is nog koud als we het stadje uitrijden. Vandaag gaan we over de Via Verde del Aceite  ( top 10 van fietsroutes in Spanje.) naar Jaén. 77 km voor de boeg. Maar….. de route is volledig autovrij en  was vroeger een oude treinbaan die voor het transport van de olijven werd gebruikt. Sinds 1985 buiten gebruik.

2EA08166-222D-4F23-A23A-714491C06ED0

4C14F552-0253-4EBF-A5EB-FE820FF40F80

na 12 km zien we een prachtig oud station bij Luque dat nu een Taberna is en het ook tijd is om koffie te drinken. ( en hier hebben ze wel een kachel die het doet) heerlijk momentje .

C35D7B44-F46E-41E3-B209-5D7B19AC197A03FBC4D8-C48D-447E-8C11-F5A33E8161E7

Geregeld passeren we hoge stalen viaducten waarop spoorbiezen zijn gelegd, dan weer een tunneltje. Allemaal prima te doen en het stijgingspercentage ligt tussen 0-3% .

32D60CF3-EA3A-4065-A52A-5B39F211CC1B331FC376-C9AE-41C2-9484-B33B45378498DC604798-FEC0-497A-9E4C-CD67323F71462BFBA84D-089A-49BB-B972-37BDBF72808B

Na 25 km komen we op het laagste punt van de route en door de overvloedige regenval van afgelopen dag en nacht zijn er een paar stroken waar de leemachtige klei over het pad is gelopen. We hebben te laat door wat er kan gebeuren. Binnen 20 meter lopen de banden totaal vol met deze kleverige troep zodat de wielen klem komen te zitten tussen de spatborden. Shit…. Wat nu.??  Als je afstapt zitten je schoenen ook direct vol en worden een paar kilo zwaarder..

Het heeft ons ruim een uur gekost om alle klei zo goed als het ging van de wielen te schrapen en tussen de spatborden uit te halen. Die van Francis haar fiets heb ik er maar afgehaald en onder de snelbinder verder mee genomen. We zijn blij dat we geen derailleurs en velgremmen meer hebben op onze trekkingfietsen.

BD6AFC89-8D98-4102-8D4C-B995BE58EFE6
Maar ach ook dat is avontuur en vol goede moed en genietend van mooie vergezichten komen we na 54 km in de wegtrekkende regenspetters  aan in Matros. Tijd voor de warme hap.. ( doen we nu in de loop van de middag en bevalt ons prima, eten na 21.00 uur s,avonds slaapt niet zo fijn) . Lekker gegeten tussen de Spanjaarden ( hier komt geen toerist) en dan nog het laatste stuk over deze spoorbaan naar de grote provinciestad Jaén.

Hier eindigt het spoortraject na 77 kilometer fietsen  en komen we tegen 17.00 uur weer in het plaatselijke verkeer terecht. We hebben een luxe hotel geboekt:  Infanta Christina aan de Avenida Madrid. Hier is het heerlijk ( en warm) en smaakt het biertje bij aankomst erg goed.

7 April
schitterend weer en een lekker zonnetje bij het opstaan. Nieuwe dag, nieuwe kansen.

Al het fijne grind en zware klei die nog aan de fietsen zit moet er wel af. Dus gelukkig zien we op Google Maps ( onmisbaar tijdens zo,n reis) dat iets verderop een groot benzine station/ annex wasstraat is.  Dus …. Je raad het al.  Voor een paar euro heb je met een hogedrukreiniger de fietsen weer blinkend schoon. Spatborden weer monteren en klaar is Kees.

8FC25A88-6F5A-4670-9CA9-31811AAD8112

We fietsen door naar het oude centrum van Jaén. Op terras en koffie in de zon.    Leuke oude stad, we dwalen weer door de oude smalle straatjes maar het haalt het toch niet vergeleken bij Córdoba en Sevilla.  In de loop van de middag is het tijd om te eten. La Mafia klinkt heel erg Italiaans en is het ook. Don Corleone en andere duistere figuren kijken ons vanaf de foto’s aan de muur aan. Toch ziet het er prima uit hier en zo smaken de fantastische pizza,s ook.  Weer eens wat anders vandaag.

DE383F9C-1466-47EA-ADE6-477EA7E69BB1

In de zon is het al warm ,zo’n  18-20 graden, maar blijkbaar niet genoeg voor de Spanjaarden. Die lopen allemaal nog in de winterjas. Wij genieten en hopen dat die zon de komende dagen bij ons blijft.

CE5428BD-F661-4DE2-9E36-F2F60247E767

B2AB48C2-86C9-4DB6-9504-00B303DC1B4C
We hebben het weerbericht voor de komende dagen eens bestudeerd. We gebruiken de weerapp YR. ( Noors klimatologische Dienst) Dit is verreweg de beste app die in heel Europa op je eigen locatie en omgeving het weer voor 10 dagen behoorlijk nauwkeurig voorspeld ( aanrader!) . Deze geeft voor de volgende week toch weer behoorlijk regen op dinsdag en woensdagochtend in het berggebied van Carzola-Huesa-Guadix.  We nemen het besluit om toch bij Jodar ( onze bestemming voor morgen) naar het zuiden af te slaan en de route vandaar naar Granada te nemen. We zouden anders weer 1 of 2 regendagen verliezen en dat is wat jammer voor onze verdere planning. Het blijft een avontuur en dan moet je openstaan voor veranderingen toch?

8 april

Na een goede nacht en dito ontbijt, gaan we om goed 9 uur op pad. Fietst toch wel fijn als al die zware klei van je fiets af is..  De routeomschrijving geeft vanaf ons Hotel een alternatief op om niet weer door het steile stuk van de oude binnenstad van Jaén te moeten rijden. Gaan we doen, echter wat blijkt…… De eerste kilometers gaan over de vluchtstrook van een 4 baans aanlooproute van een autobaan. Niet echt lekker fietsen. Gelukkig zijn de Spanjaarden zeer attent en geven je alle ruimte. Bij een rotonde net voor de officiële autobaan gaan we eraf. Via een provinciale weg buitenom Jaén komen we op de officiële route en die gaat direct 6-8% omhoog tussen ontelbare olijfboomgaarden.

1FEEE9DA-369A-4DD5-8F5D-272FD421850B

Dit blijft 20 km zo doorgaan tot we in Mancha Real zijn. Oef.. dat was pittig.  Koffie pauze en wat kopen voor onderweg bij een Paneria. Daarna wordt het stukken beter en rijden we makkelijk over een mooie rustige weg langs het bergdorpje Jimena. Schitterende uitzichten en in de verte de besneeuwde uitlopers van de Siërra Nevada.

8951305F-5CCF-4D4B-9AB4-EE50BF30BB6BFAE2F4F6-406D-4BFD-870C-86A1879E59125B90B9D4-F6FC-409D-875D-C9CC7226FF6DB766BB26-809B-434D-B761-32EE97A9141F

Nog een tussenstop in Bedmar en we rollen om goed 15.00uur Jódar binnen en staan direct voor Hotel Ciudad de Jódar.  Prima hotel ( ook geen keuze want dit is de enige plek om te slapen in dit stadje). In de eetzaal is een bruiloftsfeest aan de gang en we kunnen gewoon het Menu de Dia bestellen. Een héérlijke Cerveza 🍺 erbij en weer een mooie dag in de pocket 😃

Morgen richting Granada…

1. Gerda:
    9 april 2022
    Weer meegenoten en meegeleden…..kou en klei. Nog veel moois gewenst👏
  2. John S:
    9 april 2022
    Leuk verhaal met mooie foto 's, geniet van jullie mooie reis.
  3. Hans:
    9 april 2022
    Oh oh wat een pech. Het zit jullie niet mee met het weer zeg, maar dat is inderdaad de uitdaging en het avontuur. Je ziet er wel een beetje triest uit in bed, onder de dekens en met warm jack aan. Om vanuit Jodar naar Granada af te slaan is een slimme optie. Dan gaan jullie toch meer naar het zuiden en hopenlijk naar de warmte.
  4. Fabienne:
    9 april 2022
    Wat jammer van het weer zeg. Wij hebben dat een keer met die plakklei in Cuba gehad. Wat een ramp is dat en als je afstapt heb je meteen plateauzolen. Wij halen steeds ons fotoalbum erbij van Andalusië. Erg leuk om zo bekende foto’s te zien. Prachtig nu met die besneeuwde bergen. Geniet maar extra van Granada. Prachtige stad. Jullie moeten zeker daar een Flamencoshow gaan bijwonen en dan in een klein theatertje. De beste tapas kun je eten in Taberne Rafae. Daar komen geen toeristen, alleen de Spanjaarden zelf. We duimen voor mooi weer.